به گزارش ایرنا، علی اکبر کریمی روز یکشنبه در جربان بازدید از کویر میقان اراک، افزود: تاکنون حرکت شن های روان در حدود 11 هزار هکتار از اراضی بحرانی حاشیه تالاب میقان اراک توسط اداره کل منابع طبیعی و سازمان محیط زیست استان مرکزی با کشت گیاهان مقاوم به خشکی و اقدام های بیولوژیکی تثبیت شده است و باید با تخصیص اعتبار مناسب بقیه اراضی بحرانی این منطقه نیز ساماندهی شود.
وی ادامه داد: تثبیت شن های روان مناطق حاشیه ای تالاب میقان علاوه بر مهار پیامدهای مخرب ریزگردها می تواند این منطقه را که از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر است به قطب گردشگری استان تبدیل کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: 110 میلیارد ریال در سفر هیات دولت به استان مرکزی برای تثبیت شن های روان منطقه به تالاب کویری میقان اراک اختصاص داده شده که تا کنون 10 میلیارد ریال این اعتبارات محقق شده است.
کریمی، پیگیری تخصیص اعتبار باقی مانده در سفر هیات دولت به تالاب میقان اراک را از برنامه های اولویت دار نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: دستگاه های اجرایی متولی نیز باید برای تخصیص این اعتبارات تلاش مضاعفی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: غفلت در تخصیص حقابه لازم در سال های گذشته برای تالاب میقان اراک موجب شده که بخش عمده ای از این منطقه خشم شود که رهاسازی پساب شهرستان اراک در این تالاب بخشی از کمبودها را جبران کرده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: می طلبد با انجام اقدام های پیشگیرانه و تامین حقابه مناسب در سطح 500 هزار هکتار حوزه آبریز تالاب میقان اراک از خشک شدن این تالاب جلوگیری کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: انجام اقدام های هماهنگ برای حفظ و افزایش حقابه تالاب میقان اراک امری ضروریست و به این منظور برای تثبیت شن های روان باید همانند سایر استان ها کارگروهی متشکل از استانداری، منابع طبیعی، محیط زیست و دستگاه های اجرایی متولی تشکیل شود.
سید مهدی مقدسی افزود: حفظ محیط زیست و منابع پایه زیستی از برنامه های اولویت دار مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس سال گذشته ساماندهی تالاب های کشور در دستور کار قرار گرفت و برای اینکه قوانین حفظ محیط زیست به قوانین کارآمد تبدیل شود لایحه هوای پاک به قانون تبدیل شد.
وی، تامین حقابه مناسب برای تالاب میقان اراک را از راهکارهای جلوگیری از خشک شدن این تالاب عنوان کرد و ادامه داد: در مدت 2 سال گذشته اقدام های مناسبی برای تامین آب این تالاب انجام شد و برای جلوگیری از بحرانی شدن این منطقه بهبود حقابه این منطقه باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: عملیات بوته کاری با گونه های سازگار از جمله قره داغ و آتریپلکس در 20 هزار هکتار از اراضی کویر میقان اراک برای احیای مناطق بیابانی و تثبیت شن های روان انجام شده است.
عبدالحسین محمدی افزود: به منظور تثبیت شن های اطراف تالاب میقان اراک در مناطقی که به دلیل بالا بودن شوری خاک امکان کشت گیاه وجود نداشت اقدام به انجام بادشکن های غیر زنده کرده است.
وی ادامه داد: 490 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان مرکزی وجود دارد که اجرای کشت گیاهان سازگار با این مناطق و انجام فعالیت های بیولوژیکی برای جلوگیری از حرکت شن های روان و گرد و خاک در دستور کار منابع طبیعی استان قرار دارد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: مناطق اطراف تالاب میقان اراک و مناطق کویری شهرستان زرندیه از بحرانی ترین مناطق بیابانی استان است.
محمدی فرسایش آبی خاک در استان مرکزی را 14 تا 16 تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: روند فرسایش آبی خاکی در استان نسبت به متوسط جهانی پنج تا 6 تن در هکتار، حدود سه برابر است.
وی افزود: انجام شخم در شیب و چرای بی رویه در مراتع استان از مهمترین عوامل افزایش فرسایش در استان مرکزی است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و تغییر اقلیم در کشور حفظ آب از برنامه اولویت دار این اداره کل است و بر این اساس امسال 150 میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح های آبخیزداری به استان اختصاص یافته است.
محمدی گفت: 150 طرح آبخیزداری در سال گذشته برای حفظ آب و تغذیه منابع زیر زمینی استان مرکزی در 20 منطقه آبخیز استان انجام شده است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه های مهم 140 گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع 25 هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن 10 تا 12 هکتار برآورد می شود.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.