مصطفی فراهانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پرونده ثبت ملی چهار کبوترخانه تشکیل شده و مرمت اضطراری 2 برج کبوترخانه به منظور احیای این آثار ارزشمند در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: برای مرمت اضطراری این 2 باب کبوترخانه، 500 میلیون ریال اعتبار اولیه در نظر گرفته شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
فراهانی بیان کرد: هدف از ثبت ملی و احیای کبوترخانه ها در خمین، نگهداری و حفظ این بناهای با ارزش تاریخی در حال تخریب است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: خمین تنها شهر استان مرکزی است که 71 برج های کبوترخانه دارد و در کنار زیبایی ها و جاذبه معماری، از این بناها برای تامین کود و مصارف کشاورزی استفاده می شده است.
فراهانی ادامه داد: در بین کبوترخانه های خمین فقط کبوترخانه رازان طی 12 سال گذشته مرمت، احیا و ثبت ملی شده است.
وی بیان کرد: انگیزه اصلی ساخت برج های کبوتر در کنار مزارع استفاده از کود کبوترها برای تقویت زمین های کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی بوده است.
کبوترخانه های خمین بیشتر مستطیلی شکل هستند که دیوارهای بالای آن کنگره دار با نوارهایی از گچ سفید می شده و از هنر معماری خاصی برخوردار هستند.
این ظرفیت ارزشمند گردشگری بیشتر در بین زمین های مزروعی و گندمزارها و در اطراف رودخانه و باغ ها بنا شده است.
بناهای کنگره داری که نوار سفیدی از گچ در چهار طرف دیوارها و کنگره های اطراف سقف آن ها کشیده شده و از هنر معماری خاصی برخوردارند با ساز وکارهای مناسب برای مقابله در برابر عوامل تهدید گر(سرما و گرما) بنا شده اند.
در ساختمان این برج ها از خشت خام (خاک رس) چنان با مهارت استفاده شده که شگفتی هر اهل ذوقی را برمی انگیزد.
کبوترخانه های دارای سوراخ های ورودی و خروجی محدودی هستند که در دیواره های بالای کبوتر خانه چوب متعددی نصب می شده تا کبوتر ها به راحتی بتوانند بر روی آن ها بنشینند وسپس وارد کبوتر خانه بشوند.
پایین کبوتر خانه ها از یک بریدگی خاص برخوردار است تا حشرات گزنده به راحتی نتوانند از دیوارکبوتر خانه وارد آن بشوند و در داخل این برج ها مقیاس ها به طور اصولی درک می شود و نسبت های دقیق و آرایش بسیار جالب لانه های کبوتران بیننده را به کنجکاوی وا می دارد.
با توجه به اینکه کبوتران در تاریکی دید کافی ندارند از این جهت روشنایی داخل برج به نحوی تامین شده که کبوتران به آسانی می توانند لانه های خود را پیدا کنند و ورود و خروج شان به سهولت امکان پذیر است.
براساس بررسی های انجام شده؛ بیش از 700 سال، برج های کبوتر خرید و فروش می شده و حتی صاحبان آن ها به علت درآمد قابل توجهی که از این برج ها عایدشان می شد، همه ساله مبلغی به عنوان مالیات پرداخت می کردند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی است که مهمترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره های تیمره، کبوترخانه، قلعه های تدافعی، دستکندها ، تیمچه بازار، بیت تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و قلعه سالار محتشم است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.