پنج اثر قلعه دختر، محوطه کوه بوجه، نقوش صخره‌ای داش دره، محوطه دو تپه و ساختمان شهرداری دلیجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا از اراک، سید محمدحسینی با اعلام این خبرگفت : حفظ آثار تاریخی، شاه کلید توسعه گردشگری است از این رو ثبت، مرمت و نگه‌داری این آثار بسیار حیاتی و مستلزم مطالعه و پژوهش های کارشناسی است. خوشبختانه در استان مرکزی آمار ثبت آثار ملی بسیار مطلوب است به گونه ای که در سال 95 دومین استان در ثبت این آثار بوده ایم و امید داریم پس از اعلام آمار سال 96 توسط سازمان، رشد مطلوبی را در این سال نیز شاهد باشیم.

وی افزود:  در همین راستا طی نامه ای از سمت ریاست سازمان به استاندار مرکزی، مراتب ثبت 5 اثر قلعه دختر، محوطه کوه بوجه، نقوش صخره‌ای داش دره، محوطه دو تپه و شهرداری دلیجان به وی ابلاغ شد.

حسینی گفت:  نقوش صخره ای "داش دره" در محدوده سنگ نگاره های تیمره و هفت کیلومتری جنوب شرق روستای رباط مراد واقع شده است. این دره شامل داش دره بالا، داش دره پایین و داش دره وسط و روی صخره های سیاه رنگ نقوش صخره ای با مضامین مختلف از جمله نقش بزکوهی، شیر، صحنه شکار و غیره حک شده است. نقوش مذکور به دلیل فعالیت های معدن کاری، در معرض آسیب واقع شده بودند اما خوشبختانه با این ثبت ضمن تعطیلی فعالیت های معدن، نسبت به ثبت و سکوسازی محدوده اثر و نقوش اقدام خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به جایگاه محوطه دوتپه گفت: محوطه باستان شناختی دوتپه در کنارمحور آسفالت توره به بروجرد و در شهرستان شازند و در اراضی کشاورزی روستای قلعه چی سفلی واقع شده است. این محوطه باستانی درسال 1394طی فعالیت های عمرانی راهسازی مورد دست اندازی واقع شد که پس از طی مراحل اداری این دست اندازی متوقف شد. این تپه مربوط به دوره پس سنگی و قرون میانی دوره اسلامی است و شامل دو تپه متصل به هم  است.

حسینی در ادامه گفت:کوه بوجه برجستگی طبیعی منفردی در جنوب شهر خمین و متصل به بافت مسکونی این شهر است. در این کوه و دامنه های آن آثاری از معماری و زیست انسان باقی است که نشان از وجود یک ساختار نیایشگاهی در محل دارد. بوجه کلمه ای پهلوی است و نام و ساختار معماری آن در پیوند با ایران قبل از اسلام است. مردم خمین کوه بوجه را مقدس دانسته و در روز چهارشنبه سوری در بالای کوه آتش می افروزند و درسیزده بدر بربالای آن جمع شده و این روز را بر تختگاه آن می گذرانند. اثرمذکور مربوط به دوره ساسانی است و باتوجه به  اهمیتی که از حیث مردم شناسی و باستان شناسی داشته ، پس از مستند سازی و طی مراحل ثبت پرونده در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است.

وی ساختمان شهرداری دلیجان را یکی از هدف گذاری‌های سازمان برای تبدیل به موزه عنوان کرد و اظهار داشت: ساختمان قدیمی شهرداری دلیجان که قدمت آن به سال 1317هجری شمسی برمی گردد؛ اولین ساختمان آجری دوطبقه است که در شهر دلیجان بنا شده و با توجه به آرایه های معماری با ارزشی که دارد می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان باشد.

حسینی در پایان گفت: قلعه دختر در شهرستان خمین نیز که در جدیدترین اقدام سازمان در استان ثبت شده در دوره ساسانی بنا شده است. این قلعه تماما با سنگ و بدون ملات بر بلندای کوه هفت سواران در نزدیکی روستای دربند ساخته شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.