عزت الله آمره ای روز شنبه در حاشیه نشست کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در جمع خبرنگاران استان مرکزی در اراک افزود:هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز این استان مربوط به قبل از سال 85 و بقیه از سال 85 به بعد ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: قانونگذار برای چاه های غیرمجاز قبل از سال 85، حقوقی در نظر گرفته که افراد در صورت شرایط لازم می توانند از وزارت نیرو برای چاه خود پروانه مصرف آب در حد گلخانه اخذ کنند.
این مسئول توضیح داد: هزار حلقه چاه غیرمجاز این استان مربوط به بعد از سال 1385 است که باید مسدود و از چرخه مصرف خارج شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: بخشی از این چاه ها مسدود شده و در سال جاری پیگیری جدی برای خروج تمامی آن ها از مدار مصرف ادامه دارد.
آمره ای عنوان کرد: شمار چاه های مجاز کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی استان مرکزی نیز 13 هزار حلقه است که هفت هزار حلقه آن چاه پروانه دار در بخش کشاورزی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان مرکزی تا قبل از بارندگی اردیبهشت ماه امسال در زمره پنج استان کم بارش کشور بود اما با دریافت بارش خوب 120 میلیمتری یک ماه گذشته میانگین بارندگی آن به 220 میلیمتر رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اضافه کرد: با وجود دریافت بارندگی های خوب اردیبهشت ماه امسال، هنوز حجم بارش در این استان نسبت به بلند مدت با کاهش 35 درصدی همراه است.
آمره ای گفت: استان مرکزی دارای اقلیم خشک است و باید مردم نسبت به صرفه جویی آب توجه ویژه داشته باشند.
وی اظهار کرد: با بارندگی یک ماه گذشته رودخانه های استان مرکزی جاری شدند اما هیچ کدام وضعیت سیلابی نداشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی افزود: در این مدت چاه های کشاورزی نیز تعطیل بودند که این مهم نقش موثری در حفظ ذخیره سفره های آب زیرزمینی داشت.
آمره ای عنوان کرد: در حال حاضر 56 میلیون مترمکعب آب در پشت سد ساوه ذخیره شده و ورودی این سد نیز سه و نیم متر مکعب در ثانیه است.
وی بیان کرد: ذخیره آب سد کمال صالح شازند نیز به حدود 70 میلیون مترمکعب رسیده که این سد سال گذشته در این مدت سرریز کرده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی افزود: ورودی آب سد کمال صالح در حال حاضر حدود 2 متر مکعب بر ثانیه است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.