به گزارش ایرنا، نعیم اکیبو روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی دلیجان افزود: این کشور مهد فرهنگ، هنر و تمدن است و از ظرفیت های فرهنگی، تاریخی ، معماری و پارک های ملی در غرب آفریقا برخوردار است.
وی ادامه داد: اما با وجود جوانان پویا و تحصیل کرده و داشته های هنری و علمی از ظرفیت های موجود استفاده مناسب نشده است.
سفیر بنین در ایران بیان کرد: بنین به عنوان منطقه ای که الگوی ثبات دموکراسی در آفریقا محسوب می شود خواستار ایجاد روابط اقتصادی و تجاری با استان مرکزی در ایران است .
سفیر جمهوری بنین در ایران گفت: بنین کشوری است که می تواند به عنوان یکی از هدف های صادراتی دلیجان باشد و ظرفیت دلیجان در تولید عایق رطوبتی و الیاف پلی استر زمینه ساز افزایش روابط تجاری است.
اکیبو بیان کرد: موقعیت ممتاز بنین به عنوان شاهراه با موقعیت ممتاز با ورود سرمایه گذاران و گسترش روابط تجاری می تواند در تولید و صادرات، جهش دوجانبه ایجاد کند.
وی گفت: حضور تجار دلیجانی در بازار اقتصادی بنین سودآور و موثر است چرا که بنین عضو جامعه اقتصادی با عضویت 15 کشور غرب آفریقا است و کالاها در این اتحادیه بدون مشکل گمرکی جابه جا می شود.
اکیبو ادامه داد: وجود مناطق آزاد صنعتی و ساختمان سازی رو به رشد فرصت مناسبی را برای حضور تجار و سرمایه گذاران ایزوگام و الیاف پلی استر در بنین فراهم می کند.
وی با بیان اینکه بنین تولید کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع است افزود: اما بسته بندی مناسبی در این کشوروجود ندارد و سرمایه گذاری در این عرصه سودآور است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی از ظرفیت های اقتصادی منحصر به فردی برخوردار است.
سعید فرخی افزود: این استان یکی از استان های پیشرو در صادرات کالای صنعتی کشور محسوب می شود و سال گذشته 13 میلیون دلار ارزش افزوده بابت صادرات محصول به کشورهای آفریقایی همچون کنیا و نیجریه عاید استان شد.
وی ادامه داد: اما این میزان صادرات با توجه به جمعیت بسیار در آفریقا ناچیز است و می طلبد از ظرفیت کشور بنین برای بازاریابی استفاده کرد.
سرپرست فرمانداری دلیجان نیز گفت: مجتمع تولیدی الیاف پلی استر دلیجان در زمره بزرگترین مجموعه های تولیدی خاورمیانه است به طوری که صادرات 20 درصد از الیاف پلی استر کشور از این شهرستان انجام می شود.
محمد رضا یوسفی در خصوص توانمندی دلیجان در تولید عایق رطوبتی گفت: واحدهای تولید عایق رطوبتی دلیجان بیش از 70 درصد نیاز کشور در این بخش را تولید می کنند.
وی بیان کرد: ترکمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان، بلغارستان، قرقیزستان، آذربایجان، امارات متحده عربی و هلند مهمترین کشورهای هدف صادراتی محصولات تولیدی این شهرستان هستند.
وی ادامه داد: الیاف پلی استر، عایق رطوبتی، سیمان، فرآورده های دامی و فرش ماشینی از جمله مهمترین تولیدات صادراتی شهرستان محسوب می شوند که توسعه روابط تجاری با بنین، کشورهای آفریقایی نیز در شمار کشورهای هدف صادراتی این شهرستان قرار می گیرند.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای 50 هزار نفر جمعیت است و قطب تولید عایق رطوبتی و الیاف پلی استرکشور محسوب می شود
سفیر جمهوری بنین در ایران در دومین روز از سفر خود به استان مرکزی از واحدهای صنعتی تولید کننده عایق رطوبتی، الیاف پلی استر و غار نخجیر دلیجان بازدید کرد.
جمهوری بنین کشوری واقع در غرب آفریقا است که پیش از این با عنوان 'داهومی' شهرت داشت.
زبان رسمی جمعیت 10 میلیون 300 هزار نفری جمهوری بنین فرانسوی است.
3075 /7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.