سید علی آقازاده روز پنجشنبه در بازدید از صنعت پتروشیمی و بررسی موانع و مشکلات زیر ساختی آن در خمین، افزود: پالایشگاه شازند متعهد شده خوراک مواد اولیه صنعت پتروشیمی خمین را به میزان هفت هزار بشکه پروپیلن تامین کند اما، بخشی از این تعهد به شرکت دیگری واگذار شده و این تعهد به چهار هزار بشکه کاهش یافته است.
وی اظهارکرد: صنعت پتروشیمی خمین بر اساس تامین خوراک هفت هزار بشکه پروپیلن طراحی و سرمایه گذاری شده که می طلبد وزارت نفت به تعهد خود و تامین خوراک شرکت دی آریا پلیمر خمین عمل کند.
استاندار مرکزی ادامه داد: وظیفه دولتمردان حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع اداری برای سرمایه گذاری است و پتروشیمی خمین که صنعتی خصوصی است و بدون استفاده از تسهیلات اقدام به سرمایه گذاری در زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی کرده باید به صورت موثری حمایت شود.
آقازاده افزود: این حجم سرمایه گذاری در شهرستانی که از قطار توسعه صنعت جا مانده و بالاترین نرخ بیکاری را در سطح استان مرکزی دارد نیاز به حمایت جدی دارد.
وی افزود: زیر ساخت های اولیه برای بهره برداری از این طرح تامین می شود و تا اواخر امسال صنعت پتروشیمی خمین تولید آزمایشی خود را آغاز می کند.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین گفت: برای راه اندازی اولیه صنعت پتروشیمی در خمین نیاز به حدود هفت مگاوات برق است که بایستی از 2 فیدر تامین شود.
حمید کبیر جباری افزود: یک فیدر برای تامین انرژی این واحد تخصیص داده شده که جوابگو نیست.
وی توضیح داد: تاکنون 30 میلیارد ریال برای تامین زیر ساخت های برق این صنعت در خمین هزینه شده و درخواست اولیه برای تامین برق این صنعت 14 مگاوات بود که اکنون به حدود هفت مگاوات کاهش یافته است.
کبیر جباری افزود: تامین برق این صنعت مادر با یک فیدر امکان پذیر نیست و در صورتی که خوراک این صنعت تامین و تولید افزایش یابد به برق 14 مگاواتی از پست 400 کیلو ولت نیاز است.
وی گفت: برای تامین آب مورد نیاز این صنعت نیز یک چاه کشاورزی خریداری شده که دارای دبی 30 لیتر در ثانیه است.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین افزود: هشت لیتر آب در ثانیه نیز از چاه روستای استهلک، هفت لیتر از خط انتقال آب از سد کوچری تامین می شود اما در مجموع به 60 لیتر آب دیگر نیاز است.
کبیر جباری افزود: عملیات اجرایی پتروشیمی خمین از سال 96 با اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی آغاز شد و از نیمه پارسال نصب تجهیزات با خرید از کشور نروژ آغاز شد.
وی ادامه داد: 80 درصد تجهیزات مورد نیاز خریداری و بقیه نیز پیش پرداخت خرید شده است و تا هشت ماه آینده وارد کشور می شود.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه این مجتمع پتروشیمی 300 هزار تن پلی پروپیلن است که تولید اولیه آن 180 هزار تن در سال برآورد شده است.
کبیر جباری گفت: با برنامه ریزی انجام شده خوراک پتروشیمی خمین از پالایشگاه های شازند و اصفهان تامین می شود و پلی پروپیلن تولید شده این مجتمع در تولید الیاف، مواد اولیه قطعات خودرو، کیسه های پلاستیکی، موکت، فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: با آغاز به کار این پتروشیمی 320 فرصت شغلی مستقیم و سه هزارشغل غیر مستقیم ایجاد می شود.
مدیر عامل شرکت دی آریا پلیمر خمین گفت: برای این طرح صنعتی تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل و بهره برداری اولیه این طرح 6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد.
نماینده مردم خمین در خانه ملت نیز در این نشست گفت: پیگیری، مکاتبه و ملاقات با وزیر نفت برای تخصیص خوراک تعهدی صنعت پتروشیمی خمین انجام شده است.
محمد ابراهیم رضایی افزود: سهمیه تخصیصی این صنعت نباید به واحد دیگری داده شود چرا که بر اساس خوراک مصوب شده سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری و طراحی کرده است.
سرپرست فرمانداری خمین نیز در این نشست خواستار تامین زیر ساخت ها برای توسعه صنایع خمین شد و افزود: توسعه صنعت این شهرستان در گرو تامین زیر ساخت برق و گاز است.
احمد طهرانی افزود: برای اجرای طرح های بزرگ صنعتی باید زیر ساخت های آب، برق و گاز در خمین تامین شود.
وی خواستار تسریع در اجرای خط 10 اینچ گاز به شهرک صنعتی این شهرستان شد و ادامه داد:برای راه اندازی صنایع بزرگ در این خمین اجرای هر چه سریعتر این خط لوله حیاتی است.
طهرانی گفت: پست 63 کیلو ولت ناحیه صنعتی شهید سعیدی در شهابیه، 400 کیلو ولت شهرک صنعتی خمین و 63 کیلو ولت در شهرک صنعتی خرمدشت ساخته نشده که باید این مهم هرچه زودتر عملیاتی شود.
160 واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در خمین فعال است که حدود 2 هزار نفر در این واحدها به کار اشتغال دارند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.