دندان ها نقش موثری در سلامت دهان و سایر اعضای بدن، زیبایی و ادای صحیح کلمات دارند و تمام انسان ها در طول زندگی خود شاهد رویش 2 سری دندان های شیری و دائمی هستند.
رعایت بهداشت دهان و دندان از مولفه های مهم در سلامت است که غفلت از آن می تواند ضمن هزینه های سربار درمانی در کیفیت و سلامت سایر اندام های بدن نیز اثر نامطلوبی داشته باشد.
مشکلات و بیماری های دندان اگر در مراحل اولیه درمان شوند با صرف وقت و هزینه کمتری نتیجه خواهد داد اما، مراجعات در مراحل حاد آسیب ها و پوسیدگی در این عضو به مراتب سخت تر و پرهزینه است و می طلبد که آموزش های خودمراقبتی در زمینه بهداشت دهان و دندان بیشتر در جامعه گسترش یابد.
یک متخصص اورتودنسی در اراک گفت: پوسیدگی دندان ها به عنوان معضل شایع در حوزه بهداشت دهان و دندان در اراک خودنمایی می کند و بخش بزرگی از این مشکل با بی تفاوتی و سهل انگاری در رعایت بهداشت فردی و مراقبت بهینه از دندان ها ارتباط دارد.
دکتر حامد بنی مصطفایی افزود: آماری از وضعیت پوسیدگی دندان ها در استان مرکزی و اراک وجود ندارد ولی کمتر بیماری دیده می شود که برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کند و مشکل پوسیدگی در دندان ها را نداشته باشد.
وی بیان کرد: فرهنگ خودمراقبتی از دندان ها باید از سنین پایین نهادینه شود و آگاهی و آموزش لازم همراه با حساسیت در نگهداری دندان ها در تک تک افراد جامعه ایجاد شود.
این متخصص اورتودنسی ادامه داد: بسیاری از ناهنجاری های فک و صورت با مراجعه به موقع قابل درمان است و والدین باید در صورت مشاهده هر نوع ناهنجاری در این اعضا به پزشک متخصص مراجعه کنند.
دکتر بنی مصطفایی اظهار کرد: برخی از ناهنجاری های فک و صورت در کودکان قابل مشاهده نیست که در این راستا نیز بهترین سن برای اولین بررسی توسط دندانپزشکان متخصص در سنین هشت تا 9 سالگی است.
وی گفت: در سال های گذشته شمار پزشکان متخصص در رشته های مختلف دهان و دندان در اراک انگشت شمار بود و بسیاری از بیماران برای امور درمانی خود مجبور به سفرهای خارج از استان مرکزی بودند اما اکنون بیش از 50 دندانپزشک متخصص در این شهر ارائه خدمت دارند و انتظار است که مردم حساسیت بیشتری نسبت به سلامت دهان و دندان داشته باشند و به صورت دوره ای به دندانپزشکان متخصص مراجعه کنند.
این متخصص اورتودنسی بیان کرد: مقرر شده بود در راستای برنامه تحول سلامت و به منظور رفاه حال اقشار کم درآمد مراکز درمانی دانشگاهی ویژه دندانپزشکی ایجاد شود اما، هنوز در استان مرکزی در راستای این هدف حرکتی صورت نگرفته است.
یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی نیز در اراک گفت: در سال های اخیر شمار دانشکده های دندانپزشکی در کشور افزایش چشمگیری داشته و دانش آموختگان این رشته پزشکی رو به افزایش است.
دکتر فهیمه سلامت افزود: اگرچه تقویت زیرساخت های آموزشی یک ضرورت است اما متاسفانه این دانشکده ها امکانات مالی خوبی ندارند و پزشکان فارغ التحصیل مشغول به کار در آن ها نیز از آموزش کافی برخوردار نیستند و از سوی دندانپزشکان پیشکسوت نیز حمایت نمی شوند.
وی بیان کرد: بازنگری در برنامه های آموزش عالی دندانپزشکی امری حیاتی است چرا که دانش آموختگان دندانپزشکی مشکلات زیادی برای ورود به بازار کار دارند و اغلب آنان بنیه مالی قوی برای دایر کردن مطب را نداشته و مجبور به کار در شرایط خاص و با تعرفه های نامناسب در کلینیک های دندانپزشکی می شوند.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: تغییر مداوم سیاست ها و آیین نامه های بخش دندانپزشکی نیز مشکلات این قشر را دوچندان کرده است.
دکتر سلامت بیان کرد: دندانپزشکان پیشکسوت و دارای مطب نیز با مشکلات تهیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی روبه رو هستند چرا که در سال های اخیر بسیاری از شرکت های تولید کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی داخل ورشکسته و تعطیل شده اند و تهیه مواد خارجی نیز با توجه به نوسانات بازار ارز با مشکلات زیادی همراه است و این مواد روز به روز در حال گران شدن است.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در اراک اضافه کرد: حمایت نکردن بیمه ها از هزینه های درمانی دندانپزشکی نیز از دیگر مشکلاتی است که موجب می شود مردم با تاخیر زمانی و آسیب های حاد برای درمان به دندانپزشکی مراجعه کنند و هزینه ها در چنین شرایطی به مراتب سنگین تر است.
دکتر سلامت عنوان کرد: مراجعه به موقع افراد به دندانپزشکی نقش موثری در کیفیت درمان و سهولت خدمات، دوام و کارایی بیشتر دندان و کاهش هزینه ها دارد.
وی گفت: پیشگیری در بیماری ها از جمله دندان راحت تر از درمان است و به این مهم باید توجه جدی شود.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اضافه کرد: بهترین راه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و پوسیدگی ها، مقاوم سازی دندان های دایمی تازه رویش شده است.
دکتر سلامت عنوان کرد: فیشورسیلانت یا شیار پوش (پوشاندن فرورفتگی های عمیق دندان با یک درمان ساده و بدون بی حسی) و دوره های فلوراید تراپی (استفاده موضعی فلوراید به صورت دوره ای بر روی دندان کودک) بهترین روش برای مقاوم سازی این دندان ها است.
وی گفت: توجه به بهداشت دهان و دندان، استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان کشیدن صحیح، داشتن رژیم غذایی مناسب و کم شیرین همراه با حجم بالای فیبر نیز نقش موثری در حفظ دندان ها دارد.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اظهار کرد: معاینات دوره ای دندانپزشکی برای همه افراد جامعه ضروری است و هر فرد باید حداقل هر 6 ماه یک بار مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرد.
یک متخصص جراح دهان، فک، صورت و ایمپلنت در اراک گفت: شیوع بالای پوسیدگی دندان ها از مهمترین مشکلات است که با سبک زندگی و رفتارها و عادات بهداشتی افراد ارتباط تنگاتنگی دارد.
دکتر حمید زارعی افزود: مهمترین مسئله در بحث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مصرف زیاد مواد قندی به ویژه قندهای صنعتی است.
وی بیان کرد: آموزش پیشگیری از بیماری های دهان و دندان نسبت به سایر بیماری ها در جامعه کمرنگ است و می طلبد این بخش بیش از پیش مورد توجه جدی قرار گیرد.
این متخصص جراح دهان، فک، صورت و ایمپلنت ادامه داد: بیمارانی که دندان هایشان قابل نگهداری نیست می توانند پس از کشیدن، اقدام به ایمپلت کنند.
دکتر زارعی اظهار کرد: بهترین زمان برای کارگذاشتن ایمپلنت پس از کشیدن دندان است اما برخی بیماران پس از کشیدن دندان دچار التهاب و عفونت می شوند که این افراد باید حداقل 2 تا 3 ماه بعد که هنوز میزان استخوان تحلیل نرفته برای گذاشتن ایمپلنت مراجعه کنند و هر چه این فاصله بیشتر شود استخوان فک تحلیل می رود و قطر ایده آل فراهم نمی شود.
یک متخصص جراح لثه و ایمپلنت در اراک نیز گفت: التهاب در ناحیه لثه به همراه قرمزی و خونریزی (Gingivitis)، بیماری های شایع لثه است که اگر به موقع درمان نشود به مراحل پیشرفته ( periodontitis) می رسد که بر اثر آن تحلیل استخوان و در نهایت لقی دندان و از دست رفتن آن پیش می آید.
دکتر زهرا ابراهیم زاده افزود: بهترین و مهمترین عامل حفظ لثه و دندان ها رعایت بهداشت فردی در حوزه دهان و دندان است.
وی بیان کرد: نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد و فردی که فقط مسواک می زند نیمی از بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و می تواند مشکلات پوسیدگی برای دندان های آن ها با سرعت بالا رخ بدهد.
این متخصص جراح لثه و ایمپلنت ادامه داد: هر فرد باید حداقل 2 بار در روز ( صبح قبل از بیدار شدن و شب هنگام خوابیدن) مسواک بزند و حداقل یک بار نیز به طور کامل در دندان ها نخ دندان بکشد.
دکتر ابراهیم زاده بیان کرد: ایمپلنت یکی از راه های مناسب برای افرادی است که دندان خود را از دست می دهند و بهترین زمان موفقیت آمیز برای بیمارانی که به هر دلیل دچار مشکل و نواقصی پس از کشیدن دندان باشند، 2 ماه پس از کشیدن است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشکده دندانپزشکی اراک و متخصص دندانپزکشی کودکان نیز گفت: آگاهی اندک والدین از بهداشت دهان و درمان کودکان مهمترین موضوعی است که موجب بروز بیماری های مختلف دهان و دندان و شیوع بالای پوسیدگی در دندان های این قشر می شود.
دکتر حمید سرلک افزود: بیشتر والدین نسبت به دندان های شیری فرزندان خود بی تفاوت هستند در حالیکه حفظ این دندان ها از اهیمت ویژه ای برخوردار است و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نوزادان باید از 6 ماهگی زیر پوشش معاینه های دندانپزشکی قرار گیرند.
وی بیان کرد: شماری از والدین تعهد و نظارت کافی در مسواک زدن مستمر کودکان ندارند و این امر مهم را بدون آموزش به کودک محول می کنند در حالیکه شیوه های آموزش صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان به او آموزش داده نشده است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشکده دندانپزشکی اراک و متخصص دندانپزکشی کودکان اضافه کرد: والدین زمانی به دندانپزشکی مراجعه می کنند که دندان کودکانشان با مشکل مواجه شده است.
دکتر سرلک گفت: محیط دندانپزشکی کودکان به گونه ای است که 80 درصد کودکان سنین سه تا 6 سال بدون نیاز به اجبار، تحت درمان قرار می گیرند.
وی بیان کرد: درمان اجباری دندان کودکان می تواند استرس های زیادی به کودک وارد کند و این استرس تا سال های طولانی با آنان باقی بماند.
معاون آموزش و پژوهشی دانشکده دندانپزشکی اراک و متخصص دندانپزکشی کودکان ادامه داد: کودکانی که به هر دلیلی با دندانپزشک همکاری نداشته باشند برای درمان دندان، پس از آزمایشات لازم و داشتن ریسک لازم تحت بیهوشی قرار می گیرند.
دکتر سرلک بیان کرد: درمان به این شکل، مانع بروز استرس در کودک می شود و پزشک در مدت یک تا 2 ساعت تمام دندان های مشکل دار کودک را درمان می کند.
وی تصریح کرد: بی توجهی به مشکلات دهان و دندان کودکان می تواند موجب آبسه و عفونت های مختلف شود و این روند در رشد و تکامل کودکان تاثیرگذار است.
دکتر سرلک عنوان کرد: خارج کردن(کشیدن) دندان شیری کودک اشتباه بزرگی است و دندان های شیری باید تا سنین حدود 12 سالگی در دهان بماند و حفظ شود و شایع ترین عارضه کشیدن دندان های شیری، تخریب ابعاد قوس فک است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشکده دندانپزشکی اراک افزود: بهترین راه برای کاهش مشکلات پوسیدگی و بیماری های دهان و دندان در کودکان، بالا بردن سطح دانش مراقبتی والدین است و این مهم باید در برنامه های پیشگیری حوزه بهداشت به صورت پررنگ دیده شود.
رئیس انجمن دندانپزشکی استان مرکزی نیز گفت: مهمترین مشکل در بحث دندانپزشکی، مسائل مالی و هزینه های بالای درمان است و ضعف حمایت های بیمه ای در این زمینه موجب شده بسیاری از بیماران به موقع مراجعه نکنند و نسبت به ترمیم و رفع مشکلات دندان ها سهل انگار باشند.
دکتر کاوه فلک افلاکی افزود: در ایران مردم به اندازه کافی به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی دهند و عادت مستمر به مراقبت های فردی از دندان ها در طیف بزرگی از مردم کامل نیست، ذائقه شیرین دارند و این مسئله برای دندان ها آسیب زا است.
رئیس انجمن دندانپزشکی استان مرکزی ادامه داد: آموزش از نیازهای پایه در حفظ و نگهداری دندان ها است که باید در اقشار مختلف جامعه به صورت اصولی توسعه یابد.
دکتر فلک افلاکی عنوان کرد: دندانپزشکی رشته ای حساس است و نیاز است دندانپزشکان در درمان صبر و حوصله کافی داشته باشند و اغلب شاغلان این رشته نگاه تجاری به ارائه خدمت های خود ندارند و می کوشند به بهترین شکل در خدمت بیماران باشند.
رئیس انجمن دندانپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: برنامه تحول سلامت گام های بلندی در سلامت و درمان مردم در بخش های مختلف برداشته و انتظار است که در بخش دندانپزشکی نیز با قدرت بیشتری وارد شود و اقدام های اساسی برای حل مشکلات و بیماری های دهان و دندان برداشته شود.
23 فروردین ماه به عنوان روز دندانپزشکی نامگذاری شده است.
بر اساس آخرین آمار موجود 698 پزشک عمومی، 485 پزشک متخصص و فوق تخصص و یکهزار و 726 کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند و 232 پزشک استان مرکزی در قالب دندانپزشک مطب دارند و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیر دولتی مشغول ارائه خدمت هستند.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.