به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی در اراک، افزود: دولت روحانی با همه سختی ها و مشکلات توان خود را برای اجرای بزرگترین طرح مسکن در سال آتی به کار گرفته و قرار است 100 هزار واحد مسکونی به منظور جایگزینی سکونتگاه های غیررسمی در کشور ایجاد شود که استان مرکزی باید با جدیت برای تحقق سهم خود از این طرح عمل کند.
وی ادامه داد: رونمایی از این طرح به صورت نمادین 10 روز قبل از سوی رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس 10انجام شد و در همایش استانداران نیز بر اجرای کیفی آن تاکید ویژه شده است.
استاندار مرکزی گفت: در قالب این طرح، زمین ارزان قیمت در اختیار توسعه گران و سرمایه گذاران مسکن قرار می گیرد و اعطای تسهیلات با نرخ بازپرداخت 6 درصدی دیده شده است.
وی گفت: زمین این طرح باید توسط شهرداری های اراک و ساوه که دارای سکونتگاه های غیررسمی هستند و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در مجاورت بافت های فرسوده تامین شود و اگر این نهادها زمین نداشته باشند، دستگاه های اجرایی دیگر استان مرکزی مکلف به تامین آن خواهند بود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: جمیعت ساکن در سکونتگاه های غیررسمی با ایجاد واحدهای مسکونی جدید به این مناطق هدایت می شوند و دستگاه های متولی برای تخریب سکونتگاه های غیررسمی و تبدیل این مناطق به فضای سبز و تاسیسات کاربردی و کارشناسی اقدام خواهند کرد.
آقازاده بیان کرد: اقدام دولت برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی نقش موثری در افزایش رفاه نسبی جمعیت ساکن در این مناطق و ارایه خدمات مطلوب به آنان دارد.
وی گفت: این طرح با همراهی سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می شود و تامین و واگذاری زمین در تعهد دستگاه های متولی است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه این طرح آثار مستقیم در حوزه اشتغالزایی نیز دارد، افزود: جذب اعتبارات طرح های بازآفرینی شهری در سال جاری در این استان مطلوب نبوده است و انتظار می رود که دستگاه های متولی و حوزه عمرانی همراهی بیشتری داشته باشند.
آقازاده عنوان کرد: تنها 2 نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری در سال جاری در این استان برگزار شده و تا پایان سال باید یک نشست فوق العاده نیز برگزار شود.
وی تاکید کرد: زیرساخت های اصولی سرمایه مدیریت شهری است و مقوله بازآفرینی شهری (بافت های فرسوده) باید با جدیت در سال آینده دنبال شود.
آقازاده در خصوص طرح 55 متری کلانشهر اراک گفت: اقدام های خوبی در این زمینه صورت گرفته و امید است تعیین تکلیف مالکان و ساکنان این طرح تا خردادماه سال آتی نهایی شود.
وی عنوان کرد: برنامه های مسیر طرح خیابان امیرکبیر (خیابان 55 متری) اراک می تواند درقالب طرح بافت فرسوده دولت دیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: 6 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار در سال آینده از محل منابع وزارت راه و شهرسازی برای باز آفرینی پایدار شهری این استان پیش بینی شده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: چهار هزار و 840 میلیارد ریال از این اعتبار برای توانمندسازی و بهبود مناسبات ساختاری سکونتگاه های غیر رسمی، 17 میلیارد ریال برای مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، 50 میلیارد ریال برای ساماندهی حاشیه شهرها، 6 میلیارد و 100 میلیون ریال به منظور تسهیلات نوسازی پیش بینی شده و سهم شهرداری ها از این اعتبار نیز 18 میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: 19 میلیارد ریال از اعتبارات سال آتی بازآفرینی شهری استان مرکزی متعلق به سایر دستگاه ها و بقیه این اعتبار نیز سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تاکنون سیاست ها در قبال ساماندهی سکونتگاه های غیرمجاز برمبنای واگذاری زمین و طرح های مشارکتی در قالب مشارکت دولت به سرمایه گذار بوده است.
حمید رضا نوازنی افزود: علت اصلی در پیداش بافت های حاشیه ای و فرسوده موضوع اقتصادی است و بازآفرینی شهری می تواند بسیاری از مشکلات را ترمیم کند.
وی ادامه داد: توانمندسازی جمعیت ساکن در این مناطق از اهمیت ویژه ای برای دولت تدبیر و امید برخوردار است و در استان نیز باید این مهم مورد توجه جدی باشد.
نوازنی عنوان کرد: سیاست اخیر دولت، سهیم کردن ساکنان این مناطق در ارزش افزوده ایجاد بافت های جدید است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: حجم بافت فرسوده مصوب شهری این استان معادل هشت و نیم درصد از مساحت محدوده شهری است.
حمید موزونی افزود: جمعیت ساکن در بافت های نابسامان مصوب شهری استان مرکزی 125 هزار نفر، معادل 13 درصد از کل جمعیت شهری این خطه است.
وی بیان کرد: کلانشهر اراک با 6 هزار و 253 هکتار وسعت دارای 526 هزار و 182 نفر جمعیت، 454 هکتار سکونتگاه غیر رسمی با 121 هزار و 21 نفر جمعیت ساکن دارد.
موزونی بیان کرد: ساوه نیز با 2 هزار 53 هکتار وسعت، دارای 200 هزار و 481 نفر جمعیت و 258هکتار سکونتگاه غیر رسمی است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: 38 هزار و 557 نفر در این مناطق ساکن هستند که 19 درصد کل جمعیت این شهر است.
در این نشست مقرر شد تشکل های مردم نهاد در راستای اقدامات بازآفرینی شهر مشارکت فعالانه داشته باشند.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.