به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده عصر شنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در حوزه زنان و خانواده در اراک افزود: میزان صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته به حدود 700 میلیون دلار رسید.
وی بیان کرد: چشم انداز صادرات غیرنفتی سال 97 در استان مرکزی تا مرز یک و نیم میلیارد دلار هدف گذاری شده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: دستیابی به این هدف ارزشمند اقتصادی با اتحاد، همدلی و انسجام قابل تحقق است.
آقا زاده بیان کرد: با وجود همه پیش بینی هایی که در خصوص مراودات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با جهان شده این مهم قابل دسترسی است و حتی می توان جهش 2 برابری را نیز در این بخش، شاهد بود.
وی گفت: در چند سال اخیر میزان سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی تا 300 میلیون دلار رسیده و این بخش در دولت های یازدهم و دوازدهم با رشد 76 درصدی همراه بوده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در طول سه ماه گذشته با پیگیری های ویژه، طرح 40 هزار میلیارد ریالی احداث راه آهن برقی و سریع السیر قم - اراک کلید خورده که مراحل نهایی را سپری می کند.
آقازاده عنوان کرد: این خط ریلی جدا از مسیر فعلی است و با سرمایه گذاری خارجی در کنار خط تهران- قم - اصفهان انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: در سه ماه گذشته در راستای اجرای این خط ریلی، نامه ای به رئیس جمهوری مبنی بر استقرار طرح در بودجه 97ارسال شد.
استاندار مرکزی افزود: این طرح موافقت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را اخذ کرده و به صورت فاینانس اجرا می شود و به بودجه جاری و درآمدهای عمومی کشور فشاری وارد نمی کند.
وی عنوان کرد: احداث این خط ریلی و تجهیز آن می تواند حدود 50 هزار میلیارد ریال آورده برای استان مرکزی در پی داشته باشد.
استاندار مرکزی افزود: استقرار کارخانه رنو در این استان از دیگر توفیقات است که می تواند پنج هزار اشتغال ایجاد کند.
آقازاده تصریح کرد: گردش مالی سالانه این کارخانه بیش از 150 هزار میلیارد ریال خواهد بود و فعالیت این کارخانه نیز می تواند در توسعه اقتصادی استان مرکزی نقش موثری داشته باشد.
وی بیان کرد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی به صورت ویژه فعال شده و در بخش تامین نیروی برق از انرژی خورشیدی با اعتبار 16 هزار میلیارد ریال، موافقت شده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: نرخ بیکاری استان مرکزی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 10 و چهار صدم درصد بوده که این نرخ در ابتدای سال 96 به حدود هفت و نیم درصد رسید.
وی گفت: با تلاش های مختلف در دولت تدبیر و امید، تعداد روزهای سالم در اراک در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل، 50 روز بیشتر شده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: تعداد روزهای آلوده اراک به دلیل مصرف بنزین یورو چهار، گاز سوز کردن و مصرف سوخت پاک برخی از صنایع، کاهش یافته است.
وی گفت: در مدت پنج ماه گذشته پنج نفر از اعضای هیات دولت به استان مرکزی سفر کردند که هر کدام از سفرها توفیقات خوبی برای این استان به همراه داشته است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در این مدت سه مدیرکل زن در مجموعه اجرایی استان مرکزی منصوب شده که فعالیت این افراد، بدنه مدیریت بانوان را در استان محکم تر می کند.
آقازاده بیان کرد: تلاش مجموعه مدیریتی استان مرکزی همسو با سیاست دولت و شخص رئیس جمهوری در به کارگیری زنان توانمند در بخش های مختلف استان مرکزی است.
وی گفت: سال 96 با تمام فراز و نشیب های مختلف، روزهای پایانی خود را سپری می کند و در این سال با وجود موانع، کمبودها و مشکلات، تلاش های زیادی برای خدمت رسانی مطلوب و رفع مشکلات مردم به کار گرفته شد اما برخی از امور و نیازها برطرف نشد که امید است مردم استان مرکزی نقصان های موجود را بر خدمتگذاران ببخشند.
استاندار مرکزی افزود: انتظار است در سال 97 با چشم انداز بهتر، امید بیشتر و انگیزه بالاتر نواقص سال جاری و سال های گذشته رفع شود.
آقازاده تصریح کرد: برنامه ریزی برای تنظیم بازار شب عید در استان مرکزی انجام شده و 25 و 26 اسفندماه جاری میوه و مایحتاج مورد نیاز مردم با قیمت مصوب به بازار عرضه می شود.
وی گفت: یک هزار تن پرتقال و 500 تن سیب خریداری شده و مشکلی در تامین میوه شب عید شهروندان وجود ندارد.
استاندار مرکزی افزود: استان مرکزی به دلیل استقرار در مسیر و مرکز کشور یکی از استان های پرحادثه است که امید است این حوادث با نظارت و کنترل دستگاه های مربوطه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم، کاهش چشمگیری داشته باشد.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در 10 روز آینده بیمارستان یکصد تخت خوابی آیت الله خوانساری (ره) اراک که با تلاش خیران و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی احداث شده، به بهره برداری می رسد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس آخرین آمار جمعیتی استان، 49 و 2 دهم درصد از جمعیت استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
زهرا فرجی افزود: 12 و نیم درصد از سرپرستان خانوار استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند و این آمار با میانگین 12 و هفت صدم درصدی کشور برابری دارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: بیشترین جمعیت سنی زنان سرپرست خانوار این استان در گروه سنی 75 سال به بالا است.
فرجی بیان کرد: نرخ بیکاری این استان کمتر از 10 درصد است و رتبه بیکاری زنان استان مرکزی در کشور، 24 است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: در خصوص پست های مدیریتی زنان که یکی از اهداف و سیاست های دولت تدبیر و امید است، تلاش های ویژه ای در استان مرکزی صورت گرفته است.
فرجی گفت: تحقق 30 درصد از پست های مدیریتی به بانوان توانمند، آهنگ روبه رشدی دارد و انتصاب 2 مدیر زن در یک ماه اخیر در استان مرکزی بیانگر این مهم است.
وی بیان کرد: سهم مدیریتی بانوان استان مرکزی در دستگاه های اجرایی 13 درصد است که این فاصله با مردان بسیار است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: 2 هزار و 722 تشکل در حوزه زنان و خانواده در کشور وجود دارد که از این تعداد، 152 تشکل مربوط به استان مرکزی است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف و برنامه های مهم این نهاد توانمندسازی فکری، فرهنگی و اقتصادی مددجویان تحت حمایت است.
قنبر موسی نژاد افزود: ۴۰ هزار خانواده نیازمند زیر پوشش حمایت های این نهاد در استان مرکزی هستند که از این تعداد ۳۷ هزار خانواده، کمک معیشتی دریافت می کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی ادامه داد: ۹ درصد از افراد تحت پوشش این نهاد به دلیل طلاق نیازمند حمایت شده اند.
موسی نژاد بیان کرد: در سال جاری سه هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان مرکزی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: در راستای توجه به مناطق محروم استان مرکزی، سرانه خدمت رسانی در این مناطق،۲۰درصد افزایش یافته است‌.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی افزود: در سال جاری هفت هزار و ۵۰۰ ازدواج مجدد در بین افراد تحت حمایت این نهاد در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد، ۱۵۰ ازدواج در استان مرکزی بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: نیروی انسانی، منابع مالی، منابع اجتماعی، منابع طبیعی و محیط زیست پنج سرمایه اصلی برای توسعه پایدار هستند.
یوسف یوسفی افزود: سرعت تخریب در منابع طبیعی بیشتر از ایجاد و اصلاح است که در این خصوص فرهنگ سازی نقش موثری در کاهش این تخریب ها دارد.
وی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده سند ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در استان مرکزی تدوین و در ۲۵ آبان ماه سال ۹۵ به تصویب شورای عالی فرهنگی استان مرکزی رسید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: بر اساس این سند برای ۴۸ دستگاه اجرایی این استان کار ویژه فرهنگی تعریف شده است.
یوسفی اظهار کرد: آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل؛ ۸۰ درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: در سال جاری ۲۲ هزار همیار طبیعت در استان مرکزی جذب شده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی کلانشهر اراک هم در این نشست گفت: یکی از برنامه های مهم دوره پنجم شورای اسلامی این کلانشهر تکمیل پارک بانوان است.
طوفان محمدی افزود: این پارک در زمان آغاز به کار دوره پنجم شورای اسلامی اراک تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در این مدت اقدام های مناسبی برای تکمیل آن انجام شده است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروز زنان، کمبود نشاط و شادابی در جامعه است که به این مهم کمتر پرداخته شده است.
محمدی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک، افزایش نشاط و شادابی است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: زنان از توانمندی بالایی برخوردارند و باید از این توانمندی ها به نحو احسن در سطوح مختلف تصمیم گیری های جامعه بهره گیری شود.
طوفان محمدی گفت: استان مرکزی در راستای سهم 30 درصدی به کارگیری زنان توانمند در سطوح مدیریتی گام های بلندی برداشته اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد.
در پایان این نشست 2 سند ارتقای تاب آوری اجتماعی و توسعه زنان و خانواده استان مرکزی توسط معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در حوزه زنان و خانواده امضاء شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.