داود تاجران روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با زنان فرهیخته کلانشهر اراک افزود: اراک از ظرفیت های صنعتی، فرهنگی و دانشگاهی قوی بهره مند است که نیاز است این توان با حضور برنامه محور گروه های مرجع و فرهیخته و در سایه همراهی همه لایه های جمعیتی در راستای بهبود کیفیت مدیریت شهری فعال شود.
وی اظهار کرد: نخستین ویژگی مدیریت شهری موفق داشتن افق فکری باز و دامن زدن به مشارکت جویی در امور است و به منظور استقرار سیستم های نوین مدیریتی در کلانشهر اراک نیاز است که تمامی توان مردمی و هماهنگی و همراهی مسئولان اعمال شود.
شهردار اراک خاطرنشان کرد: پارک بانوان اراک که عملیات اجرایی آن به درازا انجامیده تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و تلاش بر این است که سهم زنان در امکانات تفریحی و ورزشی در اراک تقویت شده و با برنامه حساب شده کانون های فعالیت زنان در فرهنگسراهای مناطق مختلف شهر رشد کند.
تاجران ادامه داد: مساجد و حسینه های سطح شهر تنها کاربری دینی ندارند و شهرداری در صدد است که بخشی از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را در این اماکن راهبری کند.
وی توضیح داد: زنان نیمی از جمعیت استان هستند و در امور راهبری و تربیتی خانواده رکن اساسی دارند و می طلبد مشارکت جویی در امور مدیریت شهری به ویژه طرح تفکیک پسماند از مبداء با همراهی آنان در اراک به گام اجرایی بزرگ تبدیل شود.
شهردار اراک اظهار کرد: 30 درصد از 400 تن پسماند روزانه اراک را مواد دورریز خشک شامل می شود که اگر با برنامه اصولی از درون منازل بدون آلودگی به چرخه بازیافت برگردد ضمن اینکه از تولید 130 تن زباله جلوگیری شده، ارزش افزوده بالا مالی و اشتغال نیز با خود دارد.
تاجران اظهار کرد: شهرداری آمادگی دارد در این راستا برنامه تلویزیونی همراه با قرعه کشی برای خانواده های مشارکت جو ترتیب دهد تا فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا نهادینه شود.
وی یادآور شد:تکیه بر ظرفیت سرا محله ها به ویژه در مناطق حاشیه ای برای همراهی و نظارت بر خدمات اجتماعی، فرهنگی و تربیتی از مسایل مورد نیاز در اراک است ضمن آنکه بوستان های شهری اراک نیازمند خانه های کودک و مادر برای سرویس دهی به این قشر و همچنین بهسازی فضا برای استفاده مردم در فصول بهار و تابستان دارند که به عنوان برنامه های مدیریت شهری اراک دنبال می شود.
شهردار اراک خاطرنشان کرد: کارسازی مبتنی بر نیاز خدمات شهری برای اقشار جویای کار زنان با بازار کار تضمین شده نیاز دارد و پیشنهاد می شود طیفی از بانوان با تشکیل تعاونی چند منظوره در این مسیر گام بردارند و در کنار آن ایجاد بازارچه فروش محصولات و اختصاص سهمی از بازارهای روز هفتگی شهر به زنان نیز دنبال خواهد شد.
تاجران اضافه کرد: پیگیری شهر تندرستی با مولفه های نشاط آور، رفاهی و خدماتی برای اقشار سالمند اراک از دیگر برنامه های مدیریت شهری است که برای تحقق آن همراهی خیران و شهروندان خوش فکر به ویژه بانوان ضروریست.
وی گفت: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و فرهنگی همیشه نیازمند اعتبار و منابع مالی نیست بلکه با همدلی و مساعدت هدفمند لایه های اجتماعی می توان بسیاری از آسیب ها را ترمیم کرد و مولفه های فرهنگی و اجتماعی را رشد داد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی در این نشست گفت: وجود 13 محله حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی در اراک نیازمند برنامه های قوی مدیریت شهری در زوایا و ابعاد کارشناسی شده دارد تا بتوان ظرفیت بالقوه آسیب زایی آن ها را مهار کرد.
زهرا فرجی، اختصاص مکانی برای ایجاد فرهنگسرای بانوان اراک را ضروری دانست و گفت: نیاز است که در کلانشهر اراک فضاهایی امن در پارک ها برای زنان و خانواده ایجاد شود.
وی توضیح داد: معصومه ابتکار مشاور امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در اسفند ماه جاری همزمان با هفته زن به اراک سفر می کند و انتظار است که پارک بانوان برای افتتاح در این ایام آماده شود.
مشاور اموز زنان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد خانه کودک و مجتمع مهدکودک های کلانشهر اراک نیز حلقه مفقوده ای است که باید با همراهی مدیریت شهری ایجاد شود.
فرجی خواستار استفاده بیشتر از زنان توانمند در عرصه ماموریت های مدیریتی کلانشهر اراک شد.
وی پیشنهاد داد: شورای مشورتی زنان کلانشهر اراک ایجاد شود و کارگروه های زیرمجموعه آن طرح های عملیاتی برای تقویت و بهبود امور شهری اراک ارائه دهند.
تقویت نظارت بر پناهگاه حیوانات ولگرد شهرداری اراک، تدوین منشور نقش آفرینی زنان در مدیریت شهری و تقویت امور پژوهش محور، استفاده از نظرات بانوان در بهبود منظر شهری، تشکیل خانه های فرهنگ، شبکه سازی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهری با مشارکت بانوان و راهبردهای ارتقای سلامت و مهار آسیب های اجتماعی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، در این شهر 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.

6013/خبرنگار و انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.