دکتر علیرضا غفاری زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در 9 ماه سال گذشته زوج های متقاضی 120 قرارداد با بانک خون بندناف بستند.
وی، افزایش تبلیغات رسانه ای، آگاهی زوج ها و متخصصان نسبت به مزایای ذخیره خون بندناف را از دلایل افزایش شمار قراردادها با بانک خون بندناف در استان عنوان کرد.
مسئول مرکز فوق تخصصی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: به طور متوسط هرماه 18 قرارداد با زوج های متقاضی به استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف در استان مرکزی انجام شده است.
دکتر غفاری زاده با یادآوری اینکه، جایگاه استان مرکزی در ذخیره سازی خون بندناف در سطح کشور پایین است، افزود: باید یک و نیم درصد از تمامی زایمان های استان مرکزی منجر به عقد قرارداد با بانک خون بندناف شود که در حال حاضر فقط یک دهم درصد انجام می شود.
وی اظهار کرد: در استان مرکزی اهدا خون بندناف به شکل عمومی به علت نبود مراکز تخصصی وجود ندارد و آنچه در این استان در ذخیره خون بندناف انجام می شود، خصوصی و ویژه خانواده هایی است که با بانک خون قرارداد بسته اند.
مسئول مرکز فوق تخصصی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت:هنگام قرارداد با زوج ها مبلغی حدود 25 میلیون ریال و سالانه یک میلیون 200 هزار ریال تا یک میلیون و 300 هزار ریال بابت هزینه نگهداری نمونه از متقاضیان دریافت می شود.
دکتر غفاری زاده افزود: درحال حاضر از سلول های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری های سخت درمان استفاده می شود اما کار پژوهشی برای درمان بیماری هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت از خون بندناف در حال انجام است.
وی توضیح داد: زنان باردار در سی و ششمین هفته از بارداری مشاوره می شوند و با انجام آزمایش های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می شود.
مسئول مرکز فوق تخصصی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: انجام ندادن هرگونه تتو، هاشور و بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوجه ای متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.
دکتر غفاری زاده، در خصوص سلول‌های بنیادی (STEM CELL) اظهار کرد: این سلول‌ها ابتدایی‌ترین بخش سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ می‌شوند که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن است.
کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال 89 آغاز شده و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.