محمدرضا شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 20 تحقیق نیز به زمره طرح های جدید پژوهشی در حال اجرا است و مجموع طرح های تحقیقاتی امسال به 26 طرح افزایش یافته است.
وی اظهارکرد: این طرح ها در زمینه تغذیه گیاه، به نژادی و فیزیولوژی پس از برداشت با استفاده از دیدگاه های صاحب نظران، محققان و کارشناسان کشور و با مشارکت بخش خصوصی به اجرا درآمده و هدف از انجام آن ها افزایش تولید، ارتقای کیفیت و اشتغالزایی است.
شفیعی بیان کرد: تولید دانش محور نبض توسعه صنعت و صادرات گل و گیاه است و نقش دانش فنی و فنآوری در این صنعت مهم و اساسی است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی در محلات افزود: وجه مشترک کشورهای توسعه یافته و کشورهای مهم صادر کننده گل و گیاه تولید متکی بودن بر دانش نوین است و این درحالی است که ایران سهم ناچیز در صادرات جهانی دارد.
شفیعی ادامه داد: برخوردار نبودن از فناوری روز و کند بودن روند تجاری سازی طرح های پژوهشی علت کاهش تولید گل، و حضور کمرنگ دربازارهای جهانی و توسعه نیافتن صنعت گل و گیاه در کشور است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال متوسط تولید هر متر مربع گل رز درجه 2 ، 70 شاخه است در حالی که در کشورهای توسعه یافته50 شاخه گل درجه یک تولید می شود.
شفیعی ادامه داد: ایران با داشتن یک و نیم تا 2 درصد از سطح زیر کشت گل در دنیا ، کمتر از یک درصد معادل 20 میلیون دلار از صادرات جهانی گل سهم دارد.
وی گفت: ایران در upov (اتحادیه بین المللی حفاظت از ارقام گیاهی) عضویت ندارد و از طرف دیگر ارقام وارداتی نیاز به ارزیابی، گزینش و سازگاری دارند و اجرای طرح های پژوهشی و تجاری سازی ارقام جدید در تولید گل و گیاه برای بهبود این شاخص ها ضروری است.
رئیس پژوهشکده ملی گل وگیاهان زینتی گفت: تجاری سازی طرح های پژوهشی گل علاوه بر افزایش تولید و اشتغال پایدار، 300 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/ 6013/خبرنگار:افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.