به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه تفرش، محمدرضا پرنیان پور افزود: اعضای این تیم رباتیک متشکل از یونس ملکوتی خواه، وحید حسینی و مهدی زنجیربند، تحت سرپرستی عضو هیات علمی این گروه دکترعلی محمد فتوحی بودند که موفق به طراحی و ساخت ربات لیفتراک هوشمند شدند.
وی اظهار کرد: این ربات قابلیت کنترل از راه دور به فاصله 100 متر تا یک کیلومتر را دارد.
وی توضیح داد:این ربات لیفتراک هوشمند به 2 صورت دستی و خودکار قابل کنترل است و در حالت خودکار می توان الگوی حرکتی ربات را برای رسیدن به محل بار تعیین کرد.
یکی از سازندگان ربات لیفتراک هوشمند نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ربات لیفتراک هوشمند از طریق ارتباط رادیویی برای کنترل تنظیم می شود و پس از دریافت الگوی حرکتی، ربات با ناوبری مبتنی بر این دستور داده شده و پرهیز از برخورد با موانع شروع به حرکت به طرف مقصد می کند که در مسیر حرکت نیز قدرت موتورهای الکتریکی و نیز ارتفاع بار متناسب با شیب های مسیر تنظیم می شود.
یونس ملکوتی خواه افزود: از دیگر توانمندی های این ربات، قابلیت لیفت خودکار است که در این قابلیت پس از آنکه ربات به مجاورت جعبه بار مورد نظر رسید با فراخوانی این قابلیت، فاصله با جعبه بار تنظیم شده و ربات خود را عمود بر جعبه قرار می دهد و محل قرار گیری چنگک ها را بر روی پلات بار مشخص می کند.
وی اظهار کرد: پس از آن ربات جعبه را بلند کرده و وزن آن را به صورت تخمینی تشخیص می دهدو در صورتی که نتواند جعبه را بلند کند پیغام خطا صادر می شود.
این مخترع جوان گفت: برای طراحی و ساخت این ربات در بخش نرم افزاری 10 هزار خط برنامه نویسی انجام شده است.
ملکوتی خواه افزود: در بخش سخت افزاری، این ربات شامل یک برد مبتنی بر میکروکنترلر به عنوان پردازشگر اصلی، ماژول های ارتباط از راه دور از نوع رادیویی، سنسور ژیروسکوپ و شتاب سنج برای تشخیص شیب مسیر وحفظ تعادل و فاصله سنج های فراصوت و مادون قرمز برای تعیین طول و ارتفاع بار و موانع موجود در مسیر و شفت انکودرهای نوری برای سنجش مسافت طی شده می باشد.
شهرستان تفرش با جمعیت 24 هزار و 913 نفر در 95 کیلومتری اراک واقع شده است.
6991/6013خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.