به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در سالن پیامبر اعظم (ص) اراک افزود: استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در قلب کشور واقع شده و از جمله ویژگی های آن بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی، هاب انرژی و فعالیت گسترده در عرصه های صنعت و کشاورزی است.
وی بیان کرد: بنابراین نگاه علمی به حوزه انرژی در استان مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استاندار مرکزی ادامه داد: شمار زیادی از بزرگان علمی کشور زاده این استان هستند و استان مرکزی جایگاه پررنگی در حوزه صنعت و کشاورزی دارد.
آقا زاده عنوان کرد: این استان با حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی، چهارمین قطب صنعتی کشور به شمار می رود و در زمینه تولید فرآوردهای کشاورزی در زمره پنج استان برتر کشور است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی به جهت فعالیت های صنعتی بیشترین مصرف کننده برق کشور در این بخش است.
آقازاده عنوان کرد: 130هزار نیروی انسانی در بخش صنعت، 90 هزار نفر در واحدهای بهره برداری بخش کشاورزی و تعداد قابل توجهی در حوزه صنایع زیردستی استان مرکزی مشغول به فعالیت هستند.
وی گفت: منابع آبی این استان محدود است اما با همکاری وزارت نیرو تعادل لازم در مصرف آب و برق در استان مرکزی وجود دارد که نشان دهنده توانمندی مدیران در این حوزه است.
استاندار مرکزی افزود: بیش از 67 درصد مردم استان از شبکه آب و فاضلاب، 99 درصد مردم در مناطق شهری و روستایی از آب شرب سالم، بیش از 99 درصد از نعمت برق و 96 درصد مردم این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.
آقازاده بیان کرد: همه باید تلاش مضاعفی را به کار گیرند تا مشکلات ناشی از تحریم ها و تنگناهای اقتصادی برطرف شود.
مسئول چهارمین همایش ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در صنعت آب و برق نیز در این همایش گفت: واقعیت های جهان و ابزارهای ما برای درک این واقعیت ها در حال تغییر است و علم علاوه بر اینکه ما را با واقعیت های دنیای پیرامون آشنا می کند بر حوزه منافع ملی و امنیت کشورها نیز تاثیر گذاری دارد.
فرهاد شبیهی افزود: همایش ملی اطلاعات سامانه مکانی GIS نیز با رویکرد واقعیات دنیای پیرامون برگزار شده و تاکنون سه دوره موفق را در حوزه برق پشت سر گذاشته و چهارمین همایش آن در حوزه آب و برق است که به عنوان یکی از محوری ترین رویدادهای علمی وزارت نیرو است.
وی بیان کرد: همایش سوم در حالی به پایان رسید که بر ضرورت تدوین سند راهبردی GIS در حوزه وزارت نیرو و توسعه استانداردهای مربوطه یکپارچه سازی و گستره برنامه های آموزشی و دریافت تجربیات موفق از سازمان های داخلی و شرکت های سایر کشورها تاکید شد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر ادامه داد: باید تشخیص فرصت ها به یک مهارت کلیدی و تاثیرگذار در صنعت آب و برق در کشور تبدیل شود.
شبیهی عنوان کرد: این همایش می تواند با ایجاد بستر مناسب برای ارائه نتایج یافته های علمی توسط نخبگان کشور با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، بخش خصوصی و تجارب موفق، فرصتی های مناسبی را برای تعامل 2 سویه صنعت و دانشگاه فراهم سازد.
وی گفت: توجه به تحقیقات کاربردی و توسعه آموزش هدفمند برای ارتقای سطح مهارتها امری ضروری است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: بسترهای ict و استقرار GIS، زیرساخت داده های مکانی STI، کاربردی سازی سنجش از راه دور، بررسی اثرات اقتصادی و به کارگیری GIS و نقش آن در اقتصاد مقاومتی، از جمله محورهای این همایش است.
محمد اله داد افزود: در این همایش 2 روزه بیش از هزار نفر شرکت دارند که 600 نفر از این افراد از خارج از استان مرکزی هستند.
وی بیان کرد: 574 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد 104 مقاله در بخش آب و 356 مقاله در بخش برق است و هیات داوران از این تعداد 188 مقاله را برای ارائه، چاپ و پوستر انتخاب کرده اند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی ادامه داد: هفت کارگاه تخصصی همزمان با این همایش برگزار می شود و نمایشگاهی نیز در راستای این همایش به منظور ارائه توانمندی شرکت های مرتبط با GIS، صنایع آب و برق استان و کشور در قالب 62 غرفه با حضور 55 شرکت برپا شده است.
اله داد اظهار کرد: نقش GIS در مقابله با آسیب های زلزله اخیر کرمانشاه، طراحی اپلکیشن موبایل و رونمایی از سه جلد کتاب در مورد GIS از جمله نوآوری های این همایش است.
چهارمین همایش ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق به میزبانی استان مرکزی در سالن پیامبر اعظم (ص) اراک آغاز و این همایش تا عصر فردا (پنجشنبه) ادامه دارد.
در آیین گشایش این همایش از سه جلد کتاب اطلس ۶۰ سال کارتوگرافی دکتر سحاب، کتاب پیاده سازی شبکه های توزیع برق در سیستم GIS، ژئواینفورماتیک در صنعت توزیع نیروی برق و مدل سازی شبکه های توزیع برق با استفاده از GIS و فاز اول SDI در صنعت برق رونمایی شد.
همچنین در این همایش ۲۰ تندیس دکتر سحاب به شرکت های مختلف در حوزه آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی، توزیع نیروی برق در استان های مختلف و یک شرکت مادر تخصصی ارایه شد.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.