محمود کلنگری روز دوشنبه به مناسبت 15 آبان ماه (روز پرنده نگری استان مرکزی) در گفت و گو با ایرنا افزود: شبکه های برق مظهر فناوری و نمادی از تسلط انسان مدرن بر طبیعت است که هم اینک یافتن منطقه ای در جهان بدون خطوط انتقال و توزیع برق ناممکن است.
وی بیان کرد: نیروی برق بیشتر از طریق کابل های هوایی بدون پوشش با نام کنداکتور توزیع می شود که به طور معمول ولتاژ با فشار الکتریکی میان یک تا 400 کیلووات را از خود عبور می دهند.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: ولتاژهای کمتر از یک کیلووات به فشار ضعیف معروف است و همراه دیگر کاربردها در مدارهای شهری و روستایی استفاده می شود و تاثیری بر پرندگان ندارند اما تلفات و برق گرفتگی پرندگان بیشتر در خطوط فشار متوسط و قوی رخ می دهد.
کلنگری اظهار کرد: آمار دقیقی از تلفات پرندگان بر اثر برق گرفتگی در کشور و استان مرکزی وجود ندارد اما سالانه حدود یک میلیون قطعه پرنده در فرانسه و 100 هزار پرنده در تالاب هند بر اثر برق گرفتگی تلف می شوند.
وی گفت: کمیته پرندگان و شبکه های برق ایران در نخستین اقدام خود کتابی را درر این خصوص ترجمه و با مولف کتاب ارتباط علمی برقرار کرده است.
مشاور ارشد کمیته پرندگان و شبکه های برق ایران اضافه کرد: در این کمیته فعالان محیط زیست و تکنسین های نیرو حضور دارند و تلاش های زیادی در راستای حفاظت از پرندگان و کاهش قطعی های برق صورت گرفته است.
کلنگری گفت: استان مرکزی در این خصوص برای نخستین بار اقدام به ساخت 20 آشیانه مصنوعی به صورت نمونه آزمایشی برای پرندگان بر روی خطوط ایمن شده کرده که اولین آشیانه نیز در تالاب میقان اراک نصب شده است.
وی بیان کرد: این آشیانه ها بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده و نقش موثری در حفاظت از پرندگان و کاهش قطعی های برق و خسارت های اقتصادی دارد.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی افزود: کتاب ترجمه شده به تمام شرکت های توزیع برق و توانیر کشور ارسال شده است.
کلنگری عنوان کرد: درختان در بسیاری از مناطق کشور در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی آسیب دیده و از بین رفته و خطوط برق به شرط ایمن سازی می توانند جایگزین های خوبی برای پرندگان در این مناطق باشند.
وی گفت: پیش بینی شده تا پایان سال 200 تیر برق در حاشیه سایت پسماند اراک که منطقه زمستان گذرانی صدها عقاب صحرایی است و 150 تیر در تالاب میقان ایمن سازی شود.
مشاور ارشد کمیته پرندگان و شبکه های برق ایران ادامه داد: شرکت املاح ایران در منطقه تالاب میقان اراک نیز در راستای حمایت از این طرح خرید بخشی از تجهیزات لازم را برعهده گرفته است.
کلنگری بیان کرد: ایمن سازی تیرهای برق زمان بر و نیاز به قطعی برق در بسیاری از موارد دارد و این امر باعث شده که شرکت های توزیع برق کشور کمتر تمایل به این امر داشته باشند.
وی گفت: شرکت توزیع برق استان مرکزی بدون قطعی برق، ایمن سازی تیرهای برق را دنبال می کند و عایق کردن هر تیر نیم ساعت وقت نیاز دارد که البته این اقدام خطرهایی نیر برای نیروی انسانی دارد.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته در این راستا به دنبال عایق کردن تیرها از طریق ربات های ویژه یا استفاده از ادوات پرچ مانند و میله های بلند هستند که جان افراد کمتر در معرض خطر باشد.
کلنگری تصریح کرد: اقدام شرکت توزیع برق استان مرکزی در راستای ایمن سازی خطوط برق برای حفظ پرندگان و کاهش قطعی های برق بسیار ارزشمند است و انتظار این مهم در سایر استان های کشور نیز با حساسیت دنبال شود.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس و از زیست گاه های مهم پرندگان است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی و دشت را در خود دارد.
بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند در شازند و جاسب در دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان در تفرش، کلاهه در آشتیان، چال خاتون در شازند، پلنگاب در خنداب، خرقان در زرندیه و تالاب میقان در اراک و اثر طبیعی ملی غار نخجیر در دلیجان است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
15 آبان ماه در استان مرکزی به عنوان روز استانی پرنده نگری نامگذاری شده که هر سال برنامه های ویژه ای در این روز در حوزه حراست از پرندگان و تقویت دایره حفاظتی از آن توسط دوستداران محیط زیست انجام می شود.
3005/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.