در این متن که به قلم جواد ملکی نوشته شده، آمده است: بدون آنکه به هیچ یک از رویدادهای چهارم آبان ماه کاری داشته باشیم، امروز را شاید باید روز کارخانه قند شازند نام گزاری نماییم. اما چرا؟
داستان به 79 سال قبل بر می گردد به چهارم آبان 1317 که در میان هیاهوی مردم شازند اولین کارخانه صنعتی استان مرکزی در این شهر افتتاح شد.
کارخانه ای که در طول تاریخ حکایت شیرینی شد برای هویت شازند....حکایتی که این روزها تلخ تلخ است.
شاید هیچ اتفاقی به اندازه راه اندازی کارخانه قند در شازند فرهنگ و تاریخ این شهرستان را تحت تاثیر قرار نداده باشد، به راستی کدام شازندی امروز هست که در سالهای نه چندان دور با سوت تغییر شیفت کارخانه قند شازند بیدار نشده باشد و یا کدام ایرانی هست که دهانش با قند شازند شیرین نشده باشد؟
اما امروز این کارخانه حدودا 10 سال است که در خوابی تلخ آرمیده است....
آن سالها شازند برای من پر بود از روزهای مه آلود و سرد زمستان با صدای دلنگ دلنگ دوچرخه کهنه کارگرانی که هر صبح ساعت 6 با صدای سوت کارخانه شهر را پر از هیاهو می کردند.
شما شاید ندانید اما آن سالها که کوچه های شهرم پر از برف بود صبحانه چغندر پخته شده در آهک چه مزه بی نظیری داشت، مگر قند آن سالها در دهان آب می شد؟ قبل از آنکه انسان را مست کند.
یادش بخیر صف ماشین های چغندر در خیابانهای شازند و پارچه های صافی کارخانه که در هر خانه ای پیدا می شد، یاد همه دود و دودهایت بخیر که نمی دانم چرا هوای این شهر را آلوده نمی کرد.
چقدر تو برای این شهر برکت داشتی ای پیر خسته دل صنعت، چه خنده های مستانه ای کودکان این شهر در کوچه های شهرکت می کردند و چه نمازها در مسجدت می خواندند...
چه خوب بود که یک روز دیگر دود سیاهت در لا به لای این آلودگی های شازند سینه آسمان را بشکافد.
تاکید آقازاده بر پاک دستی و کار صادقانه مدیران، برای مقابله با تهدیدات در استان آمادگی داریم و فقدان آگاهی از قانون در جامعه مهم ترین عامل تعلق جریمه های مالیاتی است نیز از دیگر عنوان های خبری این شماره هفته نامه اخبار مرکزی است.
استان مرکزی داری سه روزنامه، 31 هفته نامه، 13 دو هفته نامه، 16 ماهنامه، سه 2 ماهنامه، 18 فصل نامه و 2 فصلنامه است.
هفته نامه اخبار مرکزی به مدیر مسئولی جواد ملکی منتشر می شود.
7114/3075/شیما کریمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.