به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز یکشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با موضوع پیگیری مشکلات صنایع هپکو و صنایع آذرآب اراک، افزود: تلاش های دولت در حمایت از صنایع، پیگیری حل مشکلات و احقاق حقوق کارگران است و مدیریت جدید اجرایی استان با قاطعیت و جدیت در این حوزه نقش آفرینی خواهد داشت.
وی ادامه داد: خانواده دولت در استان مرکزی با استفاده حداکثری از ظرفیت کارفرمایی و کارگری، ابزار قانون و حمایت اصولیاز این بخش می کوشد تا پرداخت حقوق کارگران به روز باشد و هر گونه مقاومت در برابر این مهم مصداق بارز قانون گریزی است.
استاندار استان مرکزی با بیان اینکه مشکلات کارخانه هپکو با وجود پیچیدگی قابل حل است، بیان کرد: خانواده دولت در این استان همه تلاش و ظرفیت های خود را به کار می گیرد تا مشکلات این شرکت مادر تخصصی تا پایان امسال رفع شده و بتواند بازار از دست رفته خود را بازپس بگیرد.
وی افزود: کارفرما و مدیریت جدید کارخانه هپکو وظیفه دارد تا پایان هفته جاری یک ماه از 2 ماه معوقات کارگران هپکو در سال جاری را به حساب کارگران واریز کند و کارگران نیز باید از فردا(دوشنبه) فعالیت خود را در کارخانه از سر بگیرند.
آقا زاده در پاسخ به یکی از اعضای شورای کارگری کارخانه هپکو که برکناری مدیرعامل جدید را مهمترین خواسته کارگران این کارخانه عنوان کرد، بیان کرد: کارگران فعالیت خود را از سر گرفته و مدت 2 ماه نیز به مدیریت جدید کارخانه فرصت بدهند در صورتی که وی به تعهدات قانونی خود عمل نکرد، در اسرع وقت تعیین تکلیف می شود.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی جابه جایی مدیریت این واحد صنعتی نه تنها مشکلی از کارگران حل نمی کند بلکه ممکن از است مشکلات بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد، بنابراین باید به مدیریت کارخانه فرصت بیشتری داد.
استاندار مرکزی وحدت و یکپارچگی کارگران با یکدیگر و با مجموعه مدیریت شرکت های هپکو و آذرآب را تنها راه حل مشکلات این واحدها در کوتاه مدت دانست و گفت: خانواده دولت نیز تمام فعالیت این واحدها را زیر نظر داشته و با تمام توان از حقوق کارگران حمایت می کند.
وی، مشکل کارخانه هپکو را فراتر از مشکلات استانی دانست و گفت: این واحد مادر تخصصی به یک دغدغه ملی برای مسئولان ارشد نظام و دولت شده و همه به دنبال حل مشکلات آن هستند.
آقا زاده بیان کرد: مدیریت کارخانه هپکو وظیفه دارد ضمن پرداخت معوقات کارگران، نسبت به تامین ابزار و به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولید اقدام کند تا در صورت عقد قرارداد های کاری، کارگران بتوانند بدون اتلاف وقت تولید را از سر بگیرند.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش های رسیده کارخانه هپکو 60 درصد توانایی تولید دارد و تنها 40 درصد از عوامل تولید خود را وارد می کند، بنابراین مدیریتباید برای فعال سازی حداکثری این واحد بکوشد.
استاندار استان مرکزی در خصوص شرکت صنایع آذرآب نیز در این نشست گفت: بیمه تامین اجتماعی لیست کارکنانرا بدون اسناد پرداختی پپذیرد تا بعد از یک ماه تعیین تکلیف شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کادر مدیریتی آذرآب به تازگی انتخاب شده اند و به دلیل بدهکاری به اداره کل امور مالیاتی، اداره ثبت شرکت ها نمی تواند مدارک هیات مدیره جدید را ثبت کند، اداره کل امور مالیاتی باید نامه را به اداه ثبت شرکت ها ارسال و نسبت به ثبت هیات مدیره جدید اقدام کند.
آقازاده اضافه کرد: شرکت صنایع آذرآب به مراتب مشکلات کمتری نسبت به شرکت هپکو دارد و با انتخاب هیات مدیره جدید که از صنعتگران پیشینه دار کشور است انتظار می رود این شرکت به زودی جایگاه پیشین خود را در صنعت کشور به دست آورد.
شرکت هپکو در سال 1351 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تاسیس شد و از سال 1354 با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو زیرپوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایمیدرو) قرار گرفت.
ازسال 1363 طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از 6 سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.
شرکت صنایع آذرآب نیز یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری عمومی در ایران است که زمینه اصلی فعالیت این شرکت ساخت و اجرای طرح های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان است.
صنایع آذرآب از بدو تأسیس تا به حال جزء پیشروان ساخت نیروگاه های برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه به حساب آمده و تأمین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز و سازنده بخش های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه های برق برای بخش دولتی و خصوصی بوده است.
شرکت صنایع آذرآب از سال 1363 با انتقال فناوری ازشرکت IHI ژاپن در زمینه طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و ‌سوخت گاز، گازوئیل و مازوت شامل، بویلرهای پکیج با ظرفیت 20 تا 200 تن بخار در ساعت، بویلرهای صنعتی با ظرفیت 50 تا 350 تن بخار در ساعت، بویلرهای نیروگاهی با ظرفیت 390 تا 2 هزار و 200 تن بخار در ساعت فعالیت خود را آغاز کرد.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.