رضا میرزایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر سال با تغییر شرایط آب و هوایی در اواخر مهرماه، کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک آغاز می شود که امسال به دلیل سرمای زودهنگام این مهاجرت در نیمه اول مهرماه کلید خورده است اما درناهای خاکستری تازه به جمع گونه های دیگر در این تالاب پیوسته اند.
وی بیان کرد: تااکنون حدود یکهزار درنای خاکستری وارد منطقه تالاب میقان اراک شده و این پرندگان در کنار سایر گونه های پرندگان وحشی و مهاجر صحنه های زیبایی را در این تالاب خلق کرده اند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شمارد درناهای خاکستری مهاجر به تالاب میقان اراک تا 15 آبان ماه بسته به شرایط اقلیمی تا 15 هزار پرنده افزایش می یابد.
میرزایی عنوان کرد: هرسال بیشترین تجمع درناهای خاکستری در 15 آبان ماه در تالاب میقان اراک مشاهده می شود و چندین سال است که این روز به نام روز استانی درنا نامگذاری شده و ویژه برنامه های خاصی نیز برای آن برگزار می شود.
وی گفت: سالانه بین 30 تا 40 هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد هشت تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان مرکزی افزود: برخی از پرندگان مهاجر تا فرا رسیدن بهار در این تالاب می مانند اما ، تعدادی نیز با بارش نخستین برف سنگین این منطقه را ترک و به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.
میرزایی تاکید کرد: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری 12 هکتار یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.