زهرا فرجی روز دوشنبه به مناسبت هفته سلامت زنان افزود: کم تحرکی معضلی مشترک بین زنان شاغل، خانه دار و روستایی استان مرکزی است و از سال گذشته یکی از اولویت های اساسی در دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی اقدامات راهبردی در جبران نواقص زیرساختی و فرهنگ سازی برای تحرک جسمانی زنان تعریف شده است.
وی شعار امسال هفته سلامت زنان را 'ورزش نسخه رایگان سلامت زنان' عنوان کرد و افزود: حوزه زنان استانداری مرکزی از شهرویور ماه امسال در 24 روستای استان مرکزی به صورت نمونه طرح توانمندسازی زنان را آغاز کرده که یکی از محورهای اصلی آن توسعه ورزش و نشاط اجتماعی است و به طور مستقیم در حوزه ارتقای تحرک جسمانی زنان روستایی مداخله دارد.
مشاور امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: جمعیت هدف این طرح در مجموع یکهزار و 200 نفر از زنان است که با استفاده از سازه های موجود مدارس ، حسینه ها، مساجد و سالن های راکد نهادهای دولتی در روستاهای محروم با کمک دهیاران و از طرق تسهیلگر رابط زنان و دهیاری برنامه های تحرک جسمانی پی گرفته می شود و در حاشیه این راهبردها اهمیت ورزش در سلامت زنان نیز تشریح می شود.
فرجی اظهار کرد: یکی از برنامه های جدی در دولت دوازدهم در حوزه زنان استان مرکزی راه اندازی پارک اختصاصی زنان در تمامی 12 شهرستان استان مرکزی بود که به دلیل برخی مشکلات نظیر نبود زمین های مناسب و طولانی شدن فرایند مکان یابی در چند شهرستان استان این مهم هنوز محقق نشده است.
وی توضیح داد: پارک مادر در کلانشهر اراک یکی از نیازها و مطالبات اساسی زنان این شهرستان است که به درازا انجامیده و با وجود قول شهردار سابق اراک برای افتتاح فاز نخست این پارک در اردیبهشت ماه سال جاری این مهم عملی نشد و انتظار است که اعضای شورای اسلامی شهر پنجم با جدیت به این خواسته زنان اراک جامه عمل بپوشانند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی ادامه داد: بر اساس بخشنامه دولت زنان شاغل دستگاه های اجرایی مکلف بر برنامه تحرک جسمانی در ساعات اداری هستند که حدود 60 درصد از دستگاه های اجرایی استان این برنامه را عملیاتی کرده اند.
فرجی گفت: مشکل اساسی در ورزش زنان شاغل این است که بسیاری از زنان شاغل با وجود موافقت دستگاه مربوطه هنوز به اهمیت ورزش به اندازه کافی پی نبورده اند و با بهانه کردن شلوغی ماموریت های اداری فرصت تحرک جسمانی را از دست می دهند.
وی توضیح داد: برخی از دستگاه های استان که مکان مناسب برای ورزش بانوان نداشته اند در رایزنی با سایر دستگاه از فضای مناسب آن ها بهره جسته و یا هزینه ورزش به کارکنان زن شاغل خود پرداخت کرده اند و رصد اجرای این برنامه از سوی استانداری در دستگاه های اجرایی ادامه دارد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی ادامه داد: ورزش صبحگاهی برای زنان خانه دار و سایر اقشار در بیش از 20 بوستان کلانشهر اراک با حضور مربی آزموده و همکاری اداره ورزش و جوانان برگزار می شود و انتظار است که شورای اسلامی شهر اراک در اختصاص بخشی از بودجه مدیریت شهری برای تکمیل این طرح در تمامی نواحی اراک همکاری لازم را داشته باشد.
49 درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
7114/6013/خبرنگار:شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.