به گزارش ایرنا، رژیم بعثی عراق هرگز تصور نمی کرد که ملت ایران بتواند با حمایت قاطع از رزمندگان، هشت سال در مقابل سلطه طلبی هایش استقامت کند چرا که صدام پیش از حمله به ایران با 37 کشور جهان وارد مذاکره شده و حمایت های تسلیحاتی و اقتصادی آنها را با خود همراه کرد.
با این وجود اعتقاد راسخ ملت ایران به خصوص رزمندگان به آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی باعث شد تا رزمندگان اسلام هر روز با تدارک دیدن عملیات های مختلف بخش های تصرف شده کشور عزیزمان را که در روزهای نخست جنگ به اشغال رژیم بعثی درآمده بود، را آزاد کنند.
استان مرکزی به لحاظ نزدیکی به استان های غربی کشور، وظیفه سنگینی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام بر عهده داشت و سلحشوران این استان نیز نقش موثری در پیروزی در مقابل رژیم بعثی ایفا کردند.
رزمندگان ایران اسلامی با از جان‌گذشتگی و فداکاری های مثال زدنی خود در جنگ تحمیلی مردانه در مقابل رژیم بعثی عراق ایستادگی کردند و اجازه دست درازی به خاک وطن را ندادند.
پس از نقش برجسته رزمندگان استان مرکزی در جنگ تحمیلی، وجود صنایع این استان به خصوص شهرستان اراک در مناطق عملیاتی منجر به پیشروی ها و پیروزی بسیاری از عملیات ها به خصوص در جنوب کشور شد.
جانشین فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی اظهار کرد: نقش صنایع استان مرکزی در سه بخش اصلی حضور کارکنان در جبهه ها، کمک های مالی و اقلام خوراکی و پوشاک به رزمندگان و اعزام ماشین آلات و تجهیزات به جبهه ها خلاصه می شود.
سرهنگ پاسدار محسن گلشن زاده افزود: با آغاز جنگ تحمیلی و اعزام اقشار مختلف مردم به جبهه های غرب و جنوب کشور، علاوه بر دستگاه های دولتی استان مرکزی، صنایع استان نیز نیروهای خود را در هر شرایط شغلی که بودند، برای اعزام به جبهه ها آماده کردند.
وی اظهار کرد: کارخانه ماشین سازی اراک با اعزام 487 رزمنده، شرکت صنایع آذرآب با 205 رزمنده، آلومینیوم اراک با 647 رزمنده، هپکو اراک با 358 رزمنده، شرکت صنایع اراک با 290 رزمنده، کمباین سازی با 190 رزمنده، آونگان با 200 رزمنده و شرکت آلومرول نیز با 189 رزمنده بیشترین نیروهای خود را در بین صنایع استان مرکزی در دروان دفاع مقدس به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام کردند.
جانشین فرماندهی سپاه روح الله استان مرکزی ادامه داد: از میان صنعتگران اعزامی از کارخانه های صنعتی استان به خصوص اراک 50 رزمنده از واگن پارس، 54 رزمنده از آلومینیوم، 43 رزمنده از ماشین سازی، 10 رزمنده از شرکت صنایع آذرآب، 10 رزمنده از شرکت صنایع و پنج رزمنده از کارخانه کمباین سازی اراک علاوه بر شهدای بمباران صنایع اراک در پنجم مرداد سال 1365 در جبهه ها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
وی اضافه کرد: کارخانه ماشین سازی اراک با ساخت 20 دستگاه مین کوب برای نصب روی بولدزر به سفارش صنایع خود کفایی سپاه پاسدران، ساخت یک دستگاه کامل کانال کنی، ساخت 9 هزار و 500 دستگاه کلاج تانک، طراحی و ساخت 150 دستگاه کامل دوربرد خمپار 120 میلیمتری، ساخت یک دهانه 130 متری پل تیر مرکب، طراحی و ساخت یک پل تا شوند برای عبور از کانال بیشترین نقش را در دفاع مقدس داشت.
جانشین فرماندهی سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: ایمان و توکل به خداوند متعال رمز پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود و شهدا و رزمندگان با تبعیت از رهبری و ایمان به ذات هستی بخش الهی، وارد میدان شده و با امدادهای غیبی و الهی پیروزی اسلام و انقلاب را رقم زدند.
وی تاکید کرد: اقتدار ایران مدیون جا نفشانی شهدا و امت شریف انقلابی است که همپای رزمندگان در صحنه های دفاع حق علیه باطل حرکت کردند تا انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس به پیروزی رسید و اگر این ایثار و ازخودگذشتگی نبود، پیروزی محقق نمی شد.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز گفت: مهندسان استان مرکزی همانند دیگر شهداء و ایثارگران با حضور در جبهه مهندسی توانستند اقدامات ارزنده ای را در جریان هشت سال جنگ تحمیلی انجام دهند و با تکیه بر روحیه جهادی و بهره مندی از ایمان به خدا از کشور دفاع کرده و سبب پیروزی شوند.
سردار نورخدا قاسمی افزود: صنایع استان مرکزی در دوران دفاع مقدس به عنوان شاهرگهای حیاتی مهندسی جنگ به شمار می آمدند و نقشی موثر داشتند که دشمن با حمله هوایی به صنایع و شهادت بسیاری از نیروهای ارزشی، سعی در خدشه وارد کردن به روحیه مقاومت مردم داشت.
وی افزود: صنایع استان مرکزی با حضور خود در جنگ و تهیه ادوات نظامی و تجهیزات جنگی و همچنین هدایت صحیح مهندسی جنگ توانست نقشی محوری را در دوران دفاع مقدس ایفا کند.
این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: نقش برجسته صنایع استان مرکزی در بخش مهندسی جنگ به خصوص ساخت پل خیبر یک، تحول عظیمی در جنگ تحمیلی ایجاد کرد به طوری که اقتدار رزمندگان اسلام را به رژیم بعثی و همه متحدانش نشان داد.
وی افزود: شرکت ماشین سازی اراک که تاریخ صنعت استان مرکزی را با دفاع مقدس گره زده است با تلاش مهندسان و کارگران خود توانست با ساخت پل شناور 13 کیلومتری خیبر، سه راهی فتح را به جزایر مجنون متصل کند.
سردار قاسمی اظهار کرد: پل خیبر در مدت 75 روز ساخته شد که برای اجرای عملیات عظیم خیبر مورد بهره برداری قرار گرفت و سبکی و تعویض قطعات هنگام بمباران شدید دشمن در کوتاهترین زمان از قابلیت های این پل بود.
وی اضافه کرد: عملیات خیبر که به آزاد سازی منطقه ای به وسعت یک هزار کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در طلائیه انجامید، موجب عزم بین المللی در جهت کنترل ایران و جلوگیری از شکست شد.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس و از کارکنان شرکت ماشین سازی اراک نیز گفت: بیش از 2 هزار عدد از ادوات مخصوص پل شناور در دوران دفاع دمقدس در این شرکت ساخته شد.
محمد امیری افزود: ساخت 14 عدد کمانه بلدوزر، طراحی و ساخت 20 دستگاه ضربه گیر خمپاره، ساخت 25 دستگاه دکل دیده بانی، طراحی و ساخت پنج دستگاه تیر بار آرپی جی، ساخت و تولید 10 هزار بیلچه تاشو انفرادی سنگرکن، ساخت یک هزار و 500 عد پین مخصوص پل نوح نبی(ع)، ساخت یک دستگاه بالابر لوله ای 30 متری بخشی از فعالیت های شرکت ماشین سازی اراک در دوران دفاع مقدس بود.
وی اضافه کرد: همچنین ساخت سنگر های لوله ای مخصوص منطقه عملیاتی کردستان، طراحی و ساخت 20 پل آلومینیوم 6 متری، ساخت پنج دستگاه مخازن 2 جداره از دیگر فعالیت های شرکت ماشین سازی اراک در دفاع مقدس بود.
این پیشکسوت دفاع مقدس گفت: 489 نفر از نیروهای این شرکت به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند که از این تعداد 163 رزمنده جانباز، 14 نفر آزاده و 43 رزمنده نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس و از کارکنان شرکت هپکو اراک نیز گفت: عمده فعالیت کارخانه هپکو در اعزام ماشین آلات راهسازی برای حفر سنگر و یا ایجاد خاکریز بود.
اصغر امیدی افزود: علاوه بر این شرکت هپکو در ساخت ماشین آلات مهندسی رزمی از قبیل بلدوزر کوتاه عملیاتی و مکانیزه و ساخت بولدوزر قورباغه ای فعالیت داشت.
وی اضافه کرد: در همه عملیات ها به خصوص در جنوب کشور کارکنان کارخانه هپکو و همچنین تجهیزات راهسازی این شرکت برای ایجاد خاکریز برای جلوگیری از دید دشمن حضور موثر داشتند.
یکی از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس استان مرکزی نیز گفت: نقش صنایع استان مرکزی در جنگ تحمیلی به اندازه ای ارزشمند بود که در پنجم مرداد سال 1365 صدام دستور بمباران هوایی صنایع اراک را صادر کرد که در این جریان بسیاری از صنعتگران اراکی در کارخانه های مختلف از قبیل واگن پارس، ماشین سازی، شرکت صنایع آذرآب، آلومینیوم و آلومرول به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
حسن آصفری افزود: علاوه بر کارخانه های مادر تخصصی اراک، بسیاری از کارگاه های مغازه ای خرد و کوچک نیز اقدام به ساخت گلوله خمپاره می کردند.
وی بیان کرد: تولید گلوله های خمپاره، توپ، تهیه ماسوره، ساخت قطعات جنگ افزارها و حضور موثر کارکنان صنایع به لحاظ برخورداری از روحیه فنی و آگاهی های مهندسی بخشی از اقدامات صنایع استان مرکزی در فاع مقدس بود.
این پیشکسوت دفاع مقدس بیان کرد: نقش مهندسان استان مرکزی در پیروزی های دفاع مقدس غیر قابل انکار است و امروز نیز با همان روحیه جهادی در تمامی عرصه های علمی و فناوری حاضر شده اند.
وی ادامه داد: مدیریت صحیح مهندسی جنگ و تهیه ادوات نظامی از سوی صنایع به ویژه کارخانجات استان مرکزی در برخی از موارد با آماده سازی زیرساخت ها و جلوگیری از پیشروی دشمن، مانع شکست رزمندگان می شد.
آصفری اظهار کرد: مهندسی جنگ در دوران دفاع مقدس در عملیات های خیبر و بیت المقدس به خوبی پیاده شده بود که این امر بیانگر توان بالای مهندسان استان مرکزی در ساخت تجهیزات و ماشین آلات بود.
وی اضافه کرد: ماشین آلات راه سازی شرکت هپکو و پل های ثابت و شناور شرکت ماشین سازی اراک در تمام مناطق عملیاتی به رزمندگان انگیزه مضاعف می بخشید.
این پیشکسوت دفاع مقدس گفت: صنایع استان مرکزی 70 پروژه را در دوران دفاع مقدس اجرا کرد که پل خیبر مهمترین سازه صنایع این استان است که احداث آن راه را برای عبور رزمندگان فراهم کرده و زمینه ساز آغاز عملیات خیبر و پیروزی رزمندگان در این عملیات بود.
در مجموع بیش از 70 هزار رزمنده از نقاط مختلف استان مرکزی در طول هشت سال دفاع مقدس به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند که شش هزار و 300 شهید، 16 هزار جانباز و یک هزار و 700 آزاده در راه ایستادگی وطن و انقلاب جانفشانی کردند.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.