به گزارش ایرنا، حجت الله درودگر روز سه شنبه در نشست بررسی مناطق حاشیه نشین شهرستان های استان مرکزی، افزود: 17 منطقه حاشیه نشین نیز از سوی اداره کل بهزیستی استان در شهر ساوه شناسایی شده است.
وی ادامه داد: شناسایی مناطق حاشیه نشین در استان مرکزی با هدف ارائه خدمات اجتماعی عادلانه در راستای مقابله با انواع آسیب های اجتماعی صورت گرفته که دستگاه های مختلف استان مرکزی وظایف خود را به خوبی در این خصوص انجام می دهند.
معاون اجتماعیی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: بخش قابل توجهی از جمعیت استان مرکزی در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند و باید با برنامه ریزی های مدون و مشارکت برون دستگاهی در راستای حل مشکلات این مناطق گام های اساسی برداشت.
وی اظهار کرد: پدیده حاشیه نشینی به عنوان یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب، در سایه بها دادن به خرد جمعی، مدیریت و هم افزایی امکانات و توان در راستای حل مشکلات قابل حل است.
درودگر گفت: جمعیت ساکن در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی از کمبود امکانات رفاهی رنج می برند و می طلبد برنامه های کارآفرینی، فرهنگی و مهارتی همزمان با بهبود عمرانی پی گرفته شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: قلمرو سکونتگاه های غیر رسمی(حاشیه نشین) در این استان تعریف مشخصی ندارد و هر یک از دستگاه های خدمات رسان بر اساس شرایط خود حاشیه نشینی را تعریف می کنند.
غلامرضا فتح آبادی افزود: دستگاه های مسئول از قبیل ادارات کل راه و شهرسازی و بهزیستی، دادگستری و شهرداری های استان باید در تعریف و معرفی مناطق حاشیه نشین به اتفاق نظر رسیده و شرح وظایف دستگاه های مختلف از سوی دستگاه های مسئول به سایر دستگاه های دولتی ارائه شود.
وی بیان کرد: نوع آسیب های اجتماعی در هریک از مناطق حاشیه نشین باید مشخص شود و برای مقابله با این مهم برای هر یک از محلات حاشیه نشین باید نسخه ای مجزا پیچیده شود.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سه پایگاه اجتماعی در سه منطقه حاشین نشین اراک مستقر و با ساکنان این مناطق خدمات رسانی می کنند.
عبدالکریم یادگاری افزود: یک روانشناس و یک مددکار اجتماعی در پایگاه های مذکور حضور داشته و به ساکنان این مناطق انواع خدمات مشاوره ای، دوره های آموزشی فرزند پروری، تربیت جنسی و آسیب شناسی ارائه می کنند.
وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای استقرار سه پایگاه اجتماعی دیگر در مناطق حاشیه نشین اراک و 2 پایگاه در مناطق حاشیه نشین ساوه انجام شده است، بیان کرد: سکونتگاه های غیرمجاز ، فصلی مهم در تصمیم سازی و برنامه های مهار آسیب استان است، بنابراین رسیدگی به این مناطق یکی از اولویت های اداره کل بهزیستی استان مرکزی است.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی اعتیاد به مواد مخدر، طلاق و همسر آزاری را مهمترین آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین عنوان کرد.
رئیس اداره قضایی پلیس پیشگیری فرماندهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در پنج ماه نخست امسال 18 طرح پاکسازی مناطق حاشیه نشین استان انجام شد که در این فرآیند یک هزار و 372 معتاد تابلو و متجاهر و 28 ارازل و اوباش دستگیر شدند.
سرگرد محمد حیدری افزود: همچنین در این عملیات 596 قطعه و تجهیزات ماهواره ای، 186 سلاح سرد و هشت قبضه اسلحه شکاری کشف و 848 خرده فروش مواد مخدر نیز دستگیر شدند.
بر اساس آخرین آمار 22 درصد از جمعیت استان مرکزی در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند.
12 منطقه حاشیه نشین در اراک و 17 منطقه حاشیه نشین در ساوه شناسایی شده است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.