به گزارش روز پنجشنبه، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای افزود: از این تعداد 745 دستگاه مربوط به چاه های آب کشاورزی و 135 دستگاه مربوط به سایر مصارف را شامل می شود.
وی توضیح داد: اکنون پنج هزار و 6 حلقه چاه برقی و 2 هزار و 71 حلقه چاه دیزلی دارای مجوز در بخش کشاورزی استان وجود دارد که از این تعداد تنها 745 حلقه چاه به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند.
وی اظهار کرد: علاوه بر چاه های موجود در بخش کشاورزی حدود 2 هزار و 909 حلق ه چاه در بخش های مختلف همچون صنعت، شرب و خدمات وجود دارند که تلاش برای نصب کنتورهای هوشمند روی این چاه ها نیز آغاز شده و تاکنون 135 حلقه چاه نیز در این بخش به کنتور هوشمند مجهز شده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود که میزان زیادی از این آب به دلیل استفاده از روش های سنتی آبیاری هدر می رود.
آمره ای افزود: انسداد، یکی از راهکارها مدیریت مصرف آب درچاه های غیر مجاز است اما گاهی اوقات در مصرف چاه های مجاز نیز اضافه برداشت صورت می گیرد که برای جلوگیری از این سوء استفاده، نصب کنتورهای هوشمند راهکاری عملی به شمار می رود.
وی توضیح داد: با نصب کنتورهای هوشمند می توان نظارت دقیقی بر میزان برداشت آب توسط کشاورزان انجام داد، بنابراین نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های مجاز بخش کشاورزی و حتی سایر بخش ها، راهکاری اساسی برای کنترل و مدیریت مصرف آب به شمار می رود.
آمره ای در ادامه به مزیت های نصب این کنتورها اشاره کرده و افزود: این کنتورها آب را به صورت حجمی در اختیار بهره برداران قرار می دهند و مسئولان و کارشناسان می توانند با توجه به ظرفیت منطقه و میزان مجوز برداشت، کنتور هوشمند را تنظیم و از برداشت بیش از حد مجاز توسط افراد سود جلوگیری کنند.
284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی برای محیط زیست و ذخایر آبی منطقه است.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.