سعید محمودی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وضعیت گوساله گوزن 2 روزه بسیار مطلوب است و مشکل خاصی تا این لحظه وجود ندارد.
وی گفت: براساس اعلام کارشناسان محیط زیست بچه گوزن متولد شده ، وزنی معادل حدود چهار کیلوگرم دارد و تا 9 ماهگی از شیر مادر تغذیه می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در باغ وحش اراک 20 راس گوزن زرد ایرانی نگهداری می شود که تلاش شده بهترین شرایط زیستگاهی برای آنان فراهم شود و هم اکنون در این گله مادر بارداری وجود ندارد.
وی بیان کرد: گوزن زرد ایرانی با نام علمی (Dama dama mesopotamica ) جزو کمیاب ترین گوزن های دنیا است که از شوکا بزرگتر و از مرال کوچکتر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی زیرگونه ای از گوزن زرد اروپایی است که در خطر انقراض قرار دارد و طبق آخرین اخبار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، همچنان در رده معرض خطر قرار دارد.
محمودی عنوان کرد: گوزن های زرد ایرانی در اوایل پاییز جفت گیر می کنند و پس از حدود هشت ماه بارداری یک یا به ندرت 2 گوساله به دنیا می آورند.
وی بیان کرد: بیشترین گوزن های زرد ایرانی در محوطه های محصور وسیعی در دشت ناز ساری، پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران، جزیره اشک و کبودان دریاچه ارومیه، میانکتل دشت ارژن و منطقه حفاظت شده پریشان در استان فارس است.
وی تصریح کرد: تغذیه گوزن ها بیشتر از علف ها و شاخ و برگ گیاهان است و گاهی اوقات نیز از سرشاخه های درختان یا از پوست ساقه آنها استفاده می کنند.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
باغ وحش اراک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی در حاشیه جنوب شرقی شهر اراک واقع در فضایی به وسعت 32 هکتار ایجاد شده است.
در این پارک وحش حیواناتی از جمله شیر، قوچ و میش، بز وحشی، مرال (گاو کوهی)، گوزن زرد، عقاب طلایی، خرس قهوه‌ای، اسب، جغد شاخدار، غاز وحشی، مرغ لهستانی، کبک و قرقاول، شتر دو کوهان، درنا و مرغ دریایی، سارگپه، شتر مرغ، گوزن زرد ایرانی، سگ تازی، سگ پودل، گرگ، کبوتر، آکواریوم ماهی، گراز، خوک، شغال، گربه وحشی، طاوس، خرگوش، بوقلمون، مرغ شاخدار، کفتار، میمون رزوس، رودک (گورکن) و شاه بوف نگهداری می شود.
3005/3075/ خبرنگار: معصومه صفری*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.