نامتعادل شدن هرم جمعیتی یکی از دغدغه های مهم در بسیاری از کشورها است به طوریکه برخی از کشورهای در حال توسعه با مشکلات و مسائل رشد بی رویه جمعیت دست و پنجه نرم می کنند و از سوی دیگر جوامعی وجود دارند که معضل منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی را تجربه می کنند و در هر دو حالت توازن اقدامات توسعه ای را بر هم زده و آسیب زاست.
رویکرد جدید حوزه بهداشتی و باروری کشور ایجاد فرصتی برای توانمند سازی خانواده ها در راستای تحکیم نهاد خانواده،افزایش رضایتمندی زناشویی، انتخاب آگاهانه و آزادانه تعداد دلخواه فرزندان وارتقای باروری سالم است به شکلی که سلامت مادر و کودک وخانواده در پی این توانمندی ارتقا یابد.
جوانان با ازدواج به هنگام و فرزندآوری در زمان مناسب می توانند از نعمت زندگی سالم وخانواده کامل برخوردار شوند و جامعه از جمعیتی جوان، سالم و مولد بهره مند شود وتأخیر در ازدواج و افزایش طلاق این سیکل را با خلل مواجه کرده که پیامدهای ان در شریان های اقتصادی، اجتماعی و و مدیریتی به تدریج بروز خواهد کرد.
11 ژوئیه برابر با 20 تیرماه مصادف با روز جهانی جمعیت نامگذاری شده و در کشور در اردیبهشت ماه هفته ای به این نام وجود دارد که مراد از این مناسبت ها تمرکز بر اهمیت تعادل جمعیتی و آگاهی از مسائل مرتبط با جمعیت است.
کاهش مرگ نوزادان که از اهداف توسعه پایدار است و باید در برنامه پنج ساله ششم نیز بهبود یابد نگران کننده و متغیر است که بر همین اساس باید برای بهبود و ثبات شاخص های سلامت مادر و کودک، هماهنگی همه جانبه برون بخشی و بین بخشی، عزم ملی و حساس سازی سایر بخش های توسعه برای رفاه روانی، جسمی، اجتماعی ومعنوی جوانان، زنان وکودکان اقدامات معناداری صورت پذیرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در خصوص شرایط و وضعیت هرم جمعیتی این استان گفت: رشد جمعیتی منفی استان در دراز مدت پذیرفته نیست و می طلبد که تمامی بخش ها در سیاست های کوتاه و بلند مدت خود توجه به محرک های ترغیبی و بسترسازی هدفمند در این حوزه را ملاک قرار دهند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: بخشداران و دهیاران به عنوان نماینده عالی دولت وظیفه دارند که در خصوص طرح آمایش و برنامه جمعیتی برنامه هدفمند علمی تدوین کنند.
وی اظهار کرد: برنامه های احیای کانون های جمعیت و توسعه روستایی باید بر مبنای تعریف درست در فضا و امکانات و زیرساخت های اشتغال و رفاه پیگیری شود.
وی بیان کرد: بخشی از کاهش جمعیت استان ناشی از مهاجرت ها و بخش دیگر وابسته به فقر فرهنگی و اقتصادی و قسمت دیگر مربوط به شرایط خانواده هاست و شیب مهاجرت ها از مناطق روستایی به شهرها بسیار تند است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی گفت: بر اساس مستندات موجود زنان استان مرکزی به دلیل پیروی از الگوی رفتارهای زیستی ناسالم، نداشتن تغذیه مناسب و تحرک جسمانی، قرار گرفتن در معرض آسیب ها و فشارهای روانی و بسیاری از عوامل دیگر از مردان در شاخص های تهدید سلامت و بیماری های غیرواگیر پیشی گرفته اند که این مسئله نگران کننده است.
زهرا فرجی افزود: زنان علاوه بر نقشی که در تولید، فرهنگ و مسئولیت های اجتماعی دارند در حوزه زادآوری و مدیریت خانه نیز رکن مهم و اساسی هستند و حفظ سلامت آنان از موضوعات مهم و اولویت دار محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: سلامت زنان در دولت تدبیر و امید برجسته سازی شده و توانمندکردن این قشر در مقوله خودمراقبتی فعال و حساسیت به سلامت به عنوان تکلیف به استان ها ابلاغ شده است.
فرجی اظهار کرد: آنچه در خصوص سلامت زنان اهمیت خاص دارد، ترویج و حاکمیت نگاه زنانه در تصمیم سازی های کلان منطبق با نیازهای این قشر است که لازمه آن تقویت حضور زنان در سطوح مدیریتی کلان و میانی کشور و استان است و در این بعد نیز این دفتر تمامی تلاش خود را برای شناسایی و ترغیب زنان برای تصمیم سازی این قشر آغاز کرده است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز تاکید ویژه بر راهبردهای فرزند آوری شده و نتایج طرح مطالعاتی دانشگاهی که به تازگی منتشر شده حاوی واقعیاتی است که می تواند به کمک افزایش بینش و آگاهی عمومی جامعه به ویژه تصمیم گیران در کارگروه بانوان و خانواده کمک کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: برای سوق دادن جوانان به تشکیل خانواده باید حمایت های اقتصادی و اجتماعی از سوی دستگاهای ذیربط در دستور کار قرار گیرد.
غلامرضا فتح آبادی افزود: در سند ملی کاهش و پیشگیری از طلاق که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده، 57 برنامه پیش بینی شده که 25 برنامه آن، با محوریت مشاوره باروری است.
کارشناس مسئول بهداشت باروری مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر اساس اطلاعات نتایج مقدماتی سرشماری در سال ۹۵ ، رشد جمعیت کل کشور ۱و ۲۴ صدم درصد بوده که این میزان در استان و در شهرهای تحت پوشش دانشگاه مرکزی ۹ دهم درصد است.
اکرم حمزه لویان افزود: رشد جمعیت استان مرکزی در فاصله سال های 1390 تا 1395 در مناطق شهری 1و 3 صدم درصد و در مناطق روستایی منفی ۲ و 23 صدم درصد است.
وی اظهار کرد: میزان باروری کل در استان مرکزی یعنی متوسط تعداد فرزندانی که زنان 15 تا ۵۰ سال ساکن استان دارند یک و هشت دهم بچه می باشد که این عدد در کشور به طور متوسط 2 فرزند گزارش شده است.
حمزه لویان عنوان کرد: استان مرکزی پیر ترین جمعیت روستایی در کل کشور را دارد، در حالی که هنوز پنجره جمعیتی در استان باز است و درصد جمعیت 15 تا 65 سال قابل توجه است که با مداخلات اجتماعی و بهبود فضای کسب و کار می توان با جذب جوانان و افزایش مهاجرت به داخل از ظرفیت باروری موجود در مناطق روستایی برای افزایش نرخ رشد بهره برد.
وی معتقد است: 24 درصد دختران روستایی که در بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند ازدواج نکرده هستند، در حالی که در مناطق محروم استان ازدواج زیر 15 سال و طلاق نوجوانان نیز گزارش می شود.
کارشناس مسئول جمعیت و بهداشت باروری مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: تغییرات رشد جمعیت متاثر از افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزند آوری اول در خانوارهای جوان و تک فرزندی است که با فرهنگ سازی و عبور از رکود اقتصادی قابل اصلاح است.
حمزه لویان، افزایش پایگاه های سلامت در سطح شهر در راستای دسترسی به خدمات مشاوره و بارداری های برنامه ریزی شده در زنانی که در مناطق حاشیه شهرها ساکن هستند، ترویج زایمان طبیعی با برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان، مراقبت های ویژه از گروه های در معرض بارداری پرخطردر راستای افزایش موالید زنده و کاهش مرده زایی مرگ نوزادان و توزیع لوازم پیشگیری در گروه های در معرض رفتارپرخطر در خانواده های بیمار، زنان معتاد و زنان همسر معتاد را از جمله اقدامات انجام شده پس از ابلاغ سیاست های کلان جمعیتی در حوزه بهداشت عنوان کرد.
وی ادامه داد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید، ۲۰ پایگاه ها ارائه دهنده خدمت در مناطق حاشیه اراک افزوده شده تا علاوه بر کاهش ازدحام جمعیت در مراکز دولتی دسترسی اقشار محروم و آسیب پذیر به این مراکز آسان و استاندارد باشد.
کارشناس مسئول بهداست باروری مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: مرکز بهداشت زنان بیمار، زنان در معرض همسر آزاری، زنان همسر معتاد و زنانی را که در زایمان فبلی خود دچار مشکل بودند شناسایی کرده و با مراقبت ویژه از قرار گرفتن در معرض خطرات سقط های غیر عمدی و عمدی در آنان جلوگیری می کند.
حمزه لویان، لینک خدمات ارائه شده در برنامه بهداشت باروری با خدمات HIV (ایدز) در قالب طرح تحول سلامت را نیز از دیگر اقدامات برجسته انجام شده در این بخش برشمرد.
وی تصریح کرد: پس از ابلاغ سیاست های جدید جمعیتی توزیع وسایل جلوگیری از بارداری در استان همسو با سیاست های ملی ارتقای کیفی پیدا کرده و در بین افرادی مانند زنان در خطر ابتلا به عفونت های آمیزشی و زنان فقیری که در خطر ابتلا به HIV از راه تماس جنسی هستند توزیع می شود که مراقبان سلامت موظف هستند تست سریع، رایگان و محرمانه HIV را به مراجعان آموزش داده و آنان را به مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر یا مراکز مشاوره بیماری های رفتاری عفونی راهنمایی کنند.
کارشناس مسئول بهداست باروری مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: برنامه های حمایتی در خصوص زوج های نابارور با هماهنگی حوزه معاونت درمان در دست اقدام است که بر اساس تفاهم نامه این معاونت با مرکز ناباروری امید رویان اراک تا کنون ۲۰۰ زوج به این مرکز معرفی شده اند.
حمزه لویان ادامه داد: مردان استان مرکزی رتبه اول در تمایل نداشتن به فرزند آوری در سطح کشور را دارند که لازم است برای اصلاح نرخ موالید و ترویج فرزند آوری سالم ، آگاهانه و مسئولانه در استان، سواد سلامت مردان در حوزه باروری سالم را بهبود یابد.
وی بیان کرد: هنوز در استان مرکزی یک سوم از بارداری ها بدون برنامه ریزی و مراقبت پیش از بارداری اتفاق می افتد که لازم است برای فرهنگ سازی در این بخش، مردم با برنامه های حوزه سلامت و باروری سالم بیشتر آشنا شوند.
وی ادامه داد: خدمات باروری سالم برای میانسالان شامل ارتقای سواد سلامت جنسی ، رضایتمندی زناشویی در متاهلان ، اصلاح شیوه های زندگی و ناباروری است که در تحکیم خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثر گذار است.
کارشناس مسئول بهداست باروری مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: میزان رضایت مندی زناشویی در کل کشور ۵۲ و هشت دهم درصد بوده که این میزان در استان مرکزی ۵۰ و هجده صدم درصد است و تحکیم خانواده و بهبود کیفیت زندگی مشترک با انتخاب سبک زندگی سالم، ترویج خود مراقبتی سازمانی و فردی و مشارکت عموم مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی قابل وصول است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: در بهار امسال پنج هزار و 442 مورد واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که چهار هزار و 427 واقعه تولد آن شهری و یک هزار و 15 واقعه ولادت روستایی است.
یزدان خسروی افزود: از مجموع ولادت های ثبت شده امسال استان 2 هزار و 776 ولادت پسر و 2 هزار و 666 ولادت دختر است و در هر روز به طور متوسط تعداد 58 و پنج واقعه ولادت به ثبت رسیده است.
خسروی بیان کرد: ثبت ولادت در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، چهار و هفت دهم کاهش دارد که این میزان در ولادت شهری 2 و هفت دهم و در ولادت های روستایی 12 و هشت دهم کاهش داشته است.
وی عنوان کرد: از مجموع ولادت های سال جاری نرخ خام حاصل از ثبت ولادت در استان مرکزی 15 و 2 دهم در 1000 است که شهرستان های اراک وکمیجان به ترتیب با 17 و 16 و هشت در 1000 بیشترین و شهرستان های تفرش و محلات به ترتیب با 9 و سه و 11 در 1000 کم ترین نرخ ثبت ولادت را به خود اختصاص دادند.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خاطرنشان کرد: به طور متوسط در مقابل هر ولادت روستایی چهار و 2 دهم ولادت شهری به ثبت رسیده که نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت بهار امسال برابر 104 است و همین شاخص در مدت مشابه سال قبل 111 بوده یعنی در مقابل هر 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر حدود 104 واقعه ولادت پسر به ثبت رسیده است.
خسروی اظهار کرد: مجموع ازدواج های ثبتی امسال استان 2 هزار و 552 مورد است که 2 هزار و 282 ازدواج شهری و 270 ازدواج روستایی است.
وی افزود: در هر ماه به طور متوسط تعداد 8 هزار و 506 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است.
مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی گفت: جمعیت استان بر اساس سرشماری سال 95، یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر بوده است که از این تعداد را 725 هزار و 751 نفر مرد و 703 هزار و 724 نفر زن تشکیل می دهد.
خسروی بیان کرد: استان مرکزی بر اساس سرشماری انجام شده در سال 95 دارای یک میلیون و 99 هزار و 785 نفر جمعیت شهری و تعداد 329 هزار و 690 نفر روستایی است.
۷۱۱۴/6013/ خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.