به گزارش خبرآنلاین ، در کارگروه تخصصی که در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تشکیل شد موضوع نظارت و بازرسی از مهدهای کودک پس از شناسایی واحدهای فعال به تصویب رسید .
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی در این نشست با اشاره به تدوین برش استانی سند حقوق کودک برای اولین بار در کشور در استان مرکزی گفت : با توجه به شکل گیری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در سطح وزارت ‏دادگستری در تهران در سال گذشته و واگذاری وظایف و مسئولیت‌های آن به کارگروه‌های بانوان و خانواده در سطح ‏استان ها دفتر امور بانوان و خانواده استانداری رسیدگی به این مقوله را برعهده گرفت و در همین زمینه با استفاده از‏سند ملی حقوق کودک که توسط کنوانسیون حقوق کودک در سطح کشور تهیه شده بود ، برش استانی آن تهیه شد .
زهرا فرجی با بیان این که استان مرکزی نخستین استانی است که این سند را تنظیم ‏کرده و 25 دستگاهی که به طور مستقیم در ارتباط با کودک و نوجوان هستند متعهد شدند تکالیفی را در ‏این حوزه اجرایی و عملیاتی کنند افزود : یکی از مواردی که دفتر امور بانوان با همکاری دستگاه های مرتبط با کودک و خانه سازمان های مردم نهاد در مقام نظارت و پایش در برنامه دارد بازرسی از اماکنی است که به کودکان خدمات حمایتی و آموزشی و نگهداری ارائه می کنند .
وی برنامه ریزی برای بازرسی از مهدهای کودک به منظور رفع اشکالات و ساماندهی این اماکن را دستور کار این جلسه عنوان کرد و گفت : آخرین آمار اعلام شده از مهدهای کودک استان که بهزیستی اعلام کرده یک صد مهد فعال است که حدود 4هزار کودک زیر 6 سال را نگهداری می کند .
فرجی شناسایی مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان تا پایان 6 سال را اولین اقدام در بحث بازرسی از این اماکن برشمرد و افزود : به منظور دست یابی به اطلاعات صحیح آماری در این موضوع لازم است که بهزیستی لیستی از دستگا ه هایی که اقدام به صدور مجوز برای نگهداری کودک می نمایند را به این دفتر اعلام کند تا پس از شناسایی به منظور یکپارچه سازی آموزش و رعایت استانداردهای مکانی تیم های بازرسی متشکل از نماینده ای از دفتر امور بانوان استانداری و دستگاه های مرتبط با کودک مثل بهزیستی ، دادگستری ، آموزش و پرورش همچنین نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد برای نظارت و پایش از این مراکز بازرسی به عمل آورند.
وی تصریح کرد : این اقدام با هدف ساماندهی مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان انجام می شود تا نقائص احتمالی در رابطه با مکان و نیروهای آموزش دهنده و شرایط نگهداری برطرف شود .
در این نشست که باحضور نمایندگانی از بهزیستی ، دانشگاه علوم پزشکی ، دادگستری ، نیروی انتظامی ، اداره کار، تامین اجتماعی ، شورای بانوان خانه سازمان های مردم نهاد تشکیل شد ، آتش نشانی به عنوان عضو جدید در بحث بررسی ایمنی مهدهای کودک به طور انحصاری درشهرستان اراک معرفی گردید .
براساس گزارشی که نماینده بهزیستی ارائه کرد تعداد مهدهای دارای مجوز از این نهاد حمایتی 100مهد با جمعیت حدود 4 هزار کودک تا پایان 6 سالگی است ، اما آن چه بحث نظارت به این اماکن را دشوار می کند مکان های نگهداری کودکی است که از سایر دستگاه و نهادها مجوز کسب کرده و به موازات بهزیستی فعالیت دارند . مکان هایی تحت نام مهدهای قرآنی که با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند ، پیش دبستانی های تحت پوشش آموزش و پرورش ، خانه اسباب بازی ، مرکز خلاقیت که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می گیرند و مهدهایی که با مجوز سپاه دایر شده است .
به گزارش خبر آنلاین ، این کارگروه با سه مصوبه بررسی برای شناسایی تعداد مراکزی که به موازات مهدکودک های بهزیستی فعالیت دارند ، ارسال چک لیست های بازرسی هر دستگاه به دفتر امور بانوان استانداری به منظور تهیه یک چک لیست واحد به عنوان چک لیست نهایی برای بازرسی از مهدهای کودک ، و تشکیل تیم بازرسی از بین دستگاه های دولتی که همکاری داوطلبانه خود را با نمایندگان خانه سازمان های مردم نهاد برای نظارت و پایش اعلام می کنند ، به پایان رسید.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 698077
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.