عادل غدیری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها در زمینه معرفی ارقام جدید کنترل آفات تریپ وکنه دولکه ای ، مکانیزاسیون کشت، داشت و برداشت، آبیاری تیپ، استفاده ازکودهای بیولوژی جهت افزایش کمی وکیفی محصول وشناسایی لاین های لوبیای مناسب برای کشت در شرایط کم نهاده هستند.
وی اظهارکرد: برای اجرای این طرح ها، 2 میلیارد و500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور تخصیص یافته است.
غدیری ادامه داد: این طرح ها با همکاری هیات علمی این مرکز با مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی اجرا شده است .
وی بیان کرد: طرح های تحقیقاتی جدید با آغاز فصل کاشت لوبیا در نیمه خرداد آغازشده و به مدت 2 تا سه سال اجرای انها طول می کشد.
غدیری بیان کرد: اجرای این طرح ها منتج به شناسایی ارقام پرمحصول با خصوصیات ویژه نظیر تیپ بوته ایستاده، زودرسی و بازارپسندی مناسب خواهد شد.
وی با بیان اینکه این مرکزسال گذشته دولاین امیدبخش لوبیا چیتی را شناسایی کرده است، ادامه داد: هم اینک این دو رقم مراحل نهایی نامگذاری به عنوان رقم جدید لوبیا را طی می کنند.
ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی تولید لوبیا بود که در سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرد وخرداد امسال به پردیس تحقیقات وآموزش لوبیای کشور ارتقا یافت.
143 طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات لوبیا خمین اجرا شده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی قطب تولید بذر اصلاح شده لوبیای کشور و دومین تولید کنند لوبیای استان مرکزی است.
7277/خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.