محسن محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: با وجود تنگناهای مالی، به علت اهمیت زیستگاه جنگلی بلوط و حفظ آن از آتش سوزی احتمالی این تجهیزات تامین شده هرچند تاکنون آتش سوزی در این منطقه رخ نداده است.
وی افزود: حضور قرق بان بومی در این ذخیره گاه که به صورت کامل و مستمر منطقه را تحت نظارت و پایش قرار داده است نقش پررنگی در جلوگیری از بروز آتش داشته است.
محمدی اضافه کرد: با وجود اینکه پارسال در 570 هکتار از اراضی شازند آتش سوزی رخ داد و منجر به خسارت قابل توجهی به پوشش گیاهی منطقه، حاصلخیزی خاک و چشم اندازی طبیعی شازند وارد شد، این ذخیره گاه جنگلی از طعمه آتش در امان ماند.
وی، با اشاره به اینکه خسارت آتش سوزی در هر یک هکتار از اراضی مرتعی بیش از 10 میلیون ریال است، افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون هیچ گونه آتش سوزی در شازند رخ نداده است اما، به واسطه بارندگی مطلوبی که در فصل بهار در شهرستان شازند بوده است، پوشش گیاهی انبوه پتانسیل وقوع آتش سوزی در شهرستان را بالا برده است.
محمدی تصریح کرد: در سال گذشته 60 درصد آتش سوزی ها در ایام تعطیل و یا روزهای منتهی به تعطیلات واقع شده است که به دلیل سهل انگاری گردشگران و مسافران در روشن کردن آتش و همچنین اطمینان نیافتن از خاموش شدن آتش بخشی از مراتع و پوشش گیاهی منطقه از دست رفت.
وی، بر لزوم رعایت اصول ایمنی در مناطق طبیعی توسط گردشگران تاکید کرد و گفت: گیاهان خشک حکم بنزین را در مراتع دارند و با وزش باد و سهل انگاری و وجود کانون آتش در مواردی کنترل از کف می رود و موجب حریق در موقعیت و منطقه می شودکه باید مراقبت ها در این خصوص افزایش یابد.
محمدی بیان کرد: یکی از راهکارها مقابله با حریق در مناطق طبیعی و مراتع فرهنگ سازی و تاکید بر و رعایت اصول ایمنی است به همین منظور علاوه بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در فضای حقیقی از طریق فضای مجازی و با شناسایی کانال های محلی و شهرستانی در صدد انتشار پیام های آموزشی فرهنگی و ایمنی هستیم و جامعه گسترده ای تحت پوشش قرار گرفته است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند اظهارکرد: با توجه به اینکه شازند از شهرستان های گردشگر پذیر است عمده چالش های موجود در خصوص آتش سوزی ها در سهل انگاری گردشگران است که نسبت به آموزش و فرهنگ سازی باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد.
شهرستان شازند با جمعیت بیش از 117 نفر در 33 کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.