به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی شامگاه دوشنبه در آیین گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد در مصلای بیت المقدس اراک، افزود: قیام خونین 15 خرداد سال ،42 یادآور فداکاری و جانفشانی‌های مردم همیشه در حمایت همه جانبه از روحانیت و امام راحل است.
وی افزود: ساعاتی پس از دستگیری امام خمینی (ره) در خرداد سال 13 توسط رژیم پهلوی، مردم قم، ورامین، پیشوا، باقرآباد و بخشی از تهران به صورت کفن پوش قیام کرده و خواستار آزادی رهبر خود شدند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: قیام خونین 15 خرداد تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری و هدایت جریان های مختلف انقلاب و حتی پیروزی انقلاب اسلامی به پشتوانه مردم داشت و لازم است ابعاد آن برای نسل نو از سوی کارشناسان و رسانه ها مورد بازشناسی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: 15خرداد در تاریخ ایران فراموش نشدنی است، چرا که در این روز وحدت، همبستگی و پیوند معنوی ملت ایران، زمینه یک اتفاق بزرگ و مقدس را فراهم کرد.
آیت الله دری نجف آبادی اظهار کرد: هدف اصلی امام خمینی (ره) ازقیام 15 خرداد، حاکمیت قوانین اسلام، اجرای شریعت اسلامی، قطع وابستگی ایران از کشورهای استعماری، براندازی نظام شاهنشاهی و جایگزینی حکومت اسلامی بود و ملت نیز به خوبی این آرمان های امام راحل را درک کرده و تا پای جان از ایشان حمایت کردند.
وی گفت: 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ملت ایران و روز قیام خونین مردم جان برکفی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: تاریخ شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید هر چه بیشتر توسط مردم و مسئولان مورد مطالعه قرار گیرد.
امام خمینی (ره) روز 13 خرداد 1342 همزمان با عاشوری حسینی سال 1383 قمری درسخنرانی کوبنده‌ای در مدرسه فیضیه قم برگزارشد، ازجنایات شاه واربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشت.
سحرگاه 15 خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ی امام ( ره ) در قم یورش بردند و آن حضرت را که در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه ، جنایات شاه را بر ملا کرده بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.
هنوز چند ساعتی از دستگیری امام (ره ) نگذشته بود که مردم قم به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبر خود پرداختند و مردم تهران و چند شهر دیگر نیز دست به اعتراض زدند.
مردم ایران که با قیام گسترده ی خود نشان دادند خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند با هجوم نیروهای شاه مواجه شده و عده زیادی به شهادت رسیدند.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.