به گزارش ایرنا، ابوالقاسم ورداسبی صبح سه شنبه در نشست معرفی طرح ملی تربیت مدیران آینده در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، اظهار کرد: سه شاخصه توانمندی مدیریتی در الگویی به عنوان طرح ملی تربیت مدیران آینده جمع شده و افراد با استعداد شناسایی و در راستای دوره های آموزشی هدفمند ورزیدگی مدیریتی کسب می کنند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه از سال 89 با خروج نزدیک به 6 هزار نیروهای انسانی از بدنه خود مواجه بود که در مقابل هیچ گونه جذبی صورت نگرفت.
ورداسبی تصریح کرد: با امضای تفاهم نامه ای در سال گذشته مقرر شد به ازای هر 51 هزار خروج نیروی انسانی از بدنه کاری وزارتخانه، 18 هزار نیرو جذب شود که به دلیل تنگناهای مالی بازنشستگی پیش از موعد و بازخرید متوقف شد.
وی توضیح داد: تنها 10 هزار نفر در قالب ناظر مراکز جهادکشاورزی دهستان ها فعالیت دارند و از این تعداد 120 نیرو سهم استان مرکزی شد.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ناظران به عنوان مسئول پهنه های وسیعی هستند که کلیه امور پهنه از جمله مباحث مربوط به دام، نباتات، زراعت و آبیاری تحت فشار زیر نظر آنان انجام می گیرد.
وی گفت: براساس این تفاهم نامه 10 هزار نیرو به عنوان ناظر جذب شدند و بقیه براساس سند توسعه منابع انسانی جذب خواهند شد.
ورداسبی بیان کرد: در کنار خروج نیروی انسانی، پدیده خارج شدن مدیران را نیز از گردونه نیروهای جهاد کشاورزی شاهد بودیم و بانک اطلاعاتی به منظور جایگزینی این مدیران وجود نداشت.
وی یادآور شد: در همین راستا الگوی شایستگی عمومی توسط وزارت جهات کشاورزی تبیین شد به طوری که افراد باید برای پست مدیریت دارای گواهی شایستگی احراز پست مدیریتی باشند و به دلیل موفق نبودن برخی دستگاه ها طبق تصمیمات انجام شده مقرر شد که این گواهی از سال 97 اجرایی شود.
وی توضیح داد: این الگو فارغ از تخصص فرد، شایستگی های عمومی را در قالب 112 نشانه رفتاری که منجر به تربیت مدیران آینده بررسی می کنند و درصورت نبود کاستی و نقص گواهی شایستگی احراز پست مدیریتی صادر می شود.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: این الگو نقش موثری در تهیه بانک اطلاعاتی و سرمایه شناسی مدیریتی در جهاد کشاورزی است و انتخاب مدیران بر مبنای واقعی شایسته سالاری است.
وی بیان کرد: تشکیلات وزارت جهادکشاورزی به دلیل تنوع اقدامات در قالب یک اداره کل امکانپذیر نیست و اعتراض در این خصوص نیز به سازمان اداری استخدامی ارائه شده که در صورت تایید پیشنهادات، تشکیلات جدید سازمان به عنوان نمونه در استان مرکزی اجرایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: این تغییرات به معنی دگرگونی کامل تشکیلات نیست و هنوز جمع بندی نهایی صورت نگرفته است.
ورداسبی با اشاره به پرداختی های وزارت جهاد کشاورزی افزود: پرداختی کارکنان این وزارتخانه در مقایسه با حجم کاری برابری ندارد و در این خصوص نیز رایزنی هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت گرفته است و تلاش می شودکه 20 تا 25 درصد برای کلیه کارمندان بهسازی حقوق صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات عنوان کرد: بار دیگر این حضور جمهوری اسلامی را بیمه کرد و ملت اعلام کردند در هر زمان براساس احساس تکلیف در صحنه حاضر می شوند و باید قدر این حضور را دانست.
علی بابایی گفت: این حضور مسئولیت دولت و مدیران را سنگین تر کرد و باید با تمام توان در راستای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی گام های اساسی بر داشته شود و در استان نیز آمادگی کامل برای اجرای این سیاست ها وجود دارد.
وی اظهار کرد: باید اقداماتی که در گذشته آغاز شده است را پیگیری کرد و با قوت ادامه داد تا سهم موثر خودکفایی به ویژه در محصولات استراتژیک محقق شود.
بابایی بیان کرد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی میزان تولید گندم در استان مرکزی 306 هزار تن هدفگذاری شد که این رقم به 460 هزار تن افزایش یافت، این درحالی است که نیاز گندم استان 150 هزار تن و تولیدی سه برابر نیاز انجام گرفته و این امر حاصل تلاش کشاورزان و حمایت دولت و راهبری مسئولان امر بوده است.
وی افزود: در سایر محصولات نیز تولیدات کشاورزی استان نسبت به جمعیت یک و 2 دهم درصد مازاد است و این امر نشان از انجام اقدامات موثر در بخش کشاورزی استان مرکزی و پیشبرد اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی است که 100 درصد هدفگذاری ها در این راستا محقق شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی دارای نیروهای انسانی متعهد و متخصص و کارآمد در بدنه جهاد کشاورزی است به طوری که وحدت این مجموعه باعث شده که عنوان برتر جشنواره شهید رجایی در سال گذشته و همچنین سازمان برتر در سطح ملی به سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: توجه به نیروی انسانی کار اجرایی را تسهیل می کند و نباید از این ظرفیت غافل شد و می طلبد از نظر مالی نیز در وضعیت آنان بازنگری شود.
بابایی اضافه کرد: در کنار توجه به نیروی انسانی باید به امر مدیرپروری نگاه ویژه ای صورت گیرد و اولویت کاری وزارتخانه و سازمان های تابعه صورت گیرد.
وی بیان کرد: در بحث واگذاری امور تصدی گری استان مرکزی پیشگام بوده است و با همکاری نظام مهندسی کشاورزی، صندوق حمایت از بخش کشاورزی، بخش خصوصی، تعاونی های شرکت و سایر شرکت ها آمادگی واگذاری وجود دارد.
بابایی با اشاره به کمبود تجهیزات درمراکز خدمات به عنوان یکی از عمده مشکلات سازمان، افزود: برای داشتن بهره وری بالا باید ابزار مورد نیاز در اختیار قرار گیرد و امید است در سال 96 با پیگیری های وزارتخانه بتوان حداقل امکانات لازم را در اختیار داشت.
وی، با اعلام آمادگی استان مرکزی برای اجرای شاکله تشکیلاتی جدید سازمان جهاد کشاورزی ،گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دارای بدهی 60 میلیارد ریالی به بیمه تامین اجتماعی است و به دلیل صدور اجرائیه ها و مسدود شدن حساب های سازمان با چالش های بسیاری مواجه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود : بدهی بیش از 10 میلیارد ریالی سازمان به شهرداری نیز به واسطه اوراق در حال پرداخت است و می توان با این روند بدهی سازمان به تامین اجتماعی نیز پرداخت شود.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن، در زمره 10 استان برتر کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره بردار شامل 10 درصد شاغلان استان و دو و یک دهم درصد کشور در بخش کشاورزی این فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجوددارد و سه درصد تولیدات کشاورزی از استان مرکزی است که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.