محمد رضا نعمت زاده روز شنبه در نشست نخبگان و دانشگاهیان با وزیر صنعت، معدن و تجارت (اقتصاد مقاومتی دانشگاه و صنعت) افزود: از این مجموع این آمار، 12 هزار واحد، از جمله واحدهای جدید و مابقی واحدهای توسعه ای هستند، که عمده آنها توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.
وی با یادآوری رشد چشمگیر بهره برداری از واحدهای توسعه ای در 2 سال گذشته، ادامه داد: با توجه به گشایش هایی که در زمینه اقتصادی به وجود آمده برخی از این واحدها برای تکمیل چرخه تولید، بهره برداری از محصول تکمیلی واحد خود را آغاز کرده اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد: سال 91 صنعت کشور با رشد منفی 10 و 6 دهم درصد رو به رو بود و در طول چهار سال قبل از دولت یازدهم، صنعت رشد سرمایه گذاری منفی 40 درصد را تجربه کرد که این امر مشکلات فراوانی را برای واحدهای تولیدی کشور به همراه داشت.
نعمت زاده گفت: هم اینک 2 و نیم میلیون منزل خالی وجود دارد که 250 میلیارد دلار از سرمایه کشور در این زمینه راکد مانده است که می توانست به بخش تولید و صنعت اختصاص یافته و در کشور ایجاد اشتغال کند.
وی ادامه داد: 12 میلیارد دلار در دوره قبل از دولت نهم و دهم از خارج کشور در حوزه صنعت پتروشیمی تسهیلات اخذ شد و این صنعت بعد از نفت دومین کالای صادراتی کشور را به خود اختصاص داد و بعد از آن متوقف شد در صورتی که می توانست این رشد افزایش داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: امروز با اقدام های دولت تدبیر و امید فضا برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور تسهیل شده است و بسیاری از کارخانه ها از جمله شرکت هپکو با سرمایه گذاران آلمانی وارد مذاکره و مشارکت اقتصادی شده اند.
نعمت زاده افزود: علم و صنعت مرز نمی شناسد و برای توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی باید با دنیا تعامل داشته باشیم.
وی از رشد 10 درصد مصرف برق صنعتی در استان مرکزی و هفت درصدی در کشور سال کذشته نسبت به سال 94 خبر داد و گفت: این میزان افزایش مصرف برق صنعتی نسبت به افزایش متوسطه سالانه که حدود پنج درصد است، در این استان صد درصد و در کشور 80 درصد رشد داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: افرادی اظهار می کنند صنعت خوابیده با رکود مواجه است و حرکتی در صنعت وجود ندارد و این درحالی است که این آمارها، گویای رشد و حرکت مثبت در صنعت است.
نعمت زاده یاد آور شد: جمهورری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه های علمی جزء 20 کشور نخست جهان قرار کرفته است و در بسیاری از علوم همچون نانون تکنولوژی به پیشرفت هایی دست یافته و از رتبه هفت و هشت در سال های گذشته به رتبه ششم دست یافته است.
وی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب آزادی ها و حمایت هایی از آموزش عالی صورت گرفته، شرایط کشور در این حوزه بهبود یافته است که هنوز تا نقطه و جایگاه اصلی کشور در زمینه علمی فاصله وجود داشته دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اقدام های دولت تدبیر و امید برای رفع تحریم ها افزود: هم اکنون با اقدام های دولت یازدهم فضا برای فعالیت نخبگان و صنعتگران در کشور فراهم شده است و روزانه یک نفر از نخبگان خارج کشور برای حضور و سرمایه گذاری در کشور جذب می شوند.
نعمت زاده گفت: نخبگان سرمایه های ملی کشور هستند و با ایجاد زمینه مناسب برای حضور این افراد در کشور، نباید اجازه فرار مغزها از کشور داده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان مرکزی از ظرفیت های بسیاری در حوزه صنعت و دانشگاه برخوردار است که باید این واحدها دست به دست هم دهند و در کنار یکدیگر برای رشد و پیشرفت کشور و استان تلاش کنند.
وی ادامه داد:صنایع استان مرکزی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون نقش تعیین کننده ای برای تامین نیازها کشور برعهده داشته اند و در زمان جنگ تامین کننده نیاز جنگی و در دوران سازندگی بیشترین خدمت را برای پیشرفت و توسعه کشور انجام دادند.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک در این نشست گفت: بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ارزش افزوده در حوزه صنعت استان مرکزی در دولت تدبیر و امید از چهار درصد به بیش از پنج درصد افزایش یافته است.
محسن نجفی با یادآوری ایجاد کارگروه های تخصصی فرهنگی و اجتماعی در استان مرکزی افزود: در این کارگروه ها توسعه اجتماعی و فرهنگی استان به صورت مستمر رصد می شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد این کارگروه ها ایجاد شهرک فنآوری در استان است تا صنعت و دانشگاه بتوانند با حمایت یکدیگر برای توسعه استان و کشور تلاش کنند.
بازدید از شرکت پارس جهد و حضور در آیین تجلیل از کارآفرینان کسب و کار از دیگر برنامه های محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به اراک است.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی فعال دارد.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.