به گزارش ایرنا، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در نخستین نشست این ستاد در محل اداره کل حفاظت محیط زیست این استان در اراک، افزود: دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده و هر سال برنامه های ویژه ای در سطح بین المللی، ملی و منطقه ای برای اهمیت حفظ خاک به عنوان یکی از منابع پایه مهم و پیامدهای آسیب به محیط زیست برگزار می شود.
رضا میرزایی افزود: شعار جهانی امسال زمین پاک' با هم به سوی زمین پاک است' که به منظور نهادینه شدن آن باید با فرهنگ سازی و همراهی آگاهانه بخش های مختلف جامعه در این راستا گام برداشت.
وی بیان کرد: کشورهای توسعه یافته برای حفظ و احیاء محیط زیست قوانین سخت گیرانه ای اعمال می کنند که این مهم در کشور ما کمتر دیده می شود و باید با قانون شکنان حریم طبیعت و زمین قاطعانه و جدی برخورد کرد.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بحث آلودگی هوا در کشور و این استان به دلیل مشهود بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما، آلودگی منابع پایه آب و خاک کمتر در کانون توجه بوده و می طلبد موضوعات ضروری در این حوزه ها برجسته سازی شود.
میرزایی عنوان کرد: مراکز دفن پسماند های عادی، عفونی و پراکنش حجم بالای پلاستیک در نقاط مختلف، از تهدیدهای جدی برای خاک است و می طلبد که بخش های متولی در استان با حساسیت ویژه به این مسئله بپردازند.
وی اظهار کرد: رها سازی پلاستیک در محیط طبیعی علاوه بر اینکه چهره نازیبا ایجاد می کند،آثار تخریبی بالایی نیز برای محیط زیست دارد که در این راستا نیز باید مشارکت در مدیریت پسماند از سوی تمامی اقشار و فرهنگ سازی گام محوری است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: به عنوان یک سیاست راهبردی پلاستیک باید از روی پیشخوان مغازه ها و فروشگاه ها برداشته شود و پاکت های کاغذی جایگزین آن شود.
در این نشست در خصوص برنامه های مختلف زمین پاک در استان مرکزی بحث و تبادل نظر شد.
پاکسازی دره گردو اراک توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و فعالان شبکه های زیست محیطی، پاکسازی بلوار منابع طبیعی اراک توسط اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی و صدا و سیمای استان، ابلاغ مشارکت مجتمع های خدماتی و صنایع بزرگ و متوسط ودر جمع آوری پسماندهای پراکنده در حریم واحدها،پاکساری اطراف سدهای استان مرکزی و جایگاه های سوخت توسط دستگاه های متولی از مهمترین مصوبات این نشست بود.
برگزاری همایش آموزش فرهنگ سازی زمین پاک استان مرکزی در اراک، توزیع لیوان های شیشه ای با شعارهای زیست محیطی در بین جمعی از دانش آموزان استان و برگزاری مسابقه از دیگر برنامه های مصوب شده برای روز زمین پاک در استان مرکزی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.