علی حیدری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجموعه تاریخی شش ناو در محله شش ناو شهر تفرش یکی از مهمترین و پربیننده ترین مجموعه های تاریخی این شهرستان است که در ایام نوروز جمع کثیری از بازدیدکنندگان و مسافران و گردشگران را به خود جذب کرد.
وی عنوان کرد: مجموعه تاریخی شش ناو در شرایط مناسبی است اما به تازگی سقف بخش زنانه مسجد دچار آسیب شده است که باید مرمت شود و از طرفی گنبد اصلی مسجد نیز با رشد علف های هرز مواجه شده است.
حیدری افزود: با توقف بارندگی و بهبود شرایط هوایی در اردیبهشت ماه به سرعت مرمت سقف و گنبد مسجد در دستور کار قرار می گیرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش گفت: قدمت مسجد جامع شش ناو تفرش به دوران سلجوقی باز می گردد که قبل از دوره اسلامی به عنوان نیایش گاه مورد استفاده بوده است و از طرفی قنات این مجموعه و درخت چنار با قدمتی بیش از هزار سال در زمره آثار ملی قرار دارد.
وی افزود: این مجموعه در کنار مسجد دارای یک حمام مربوط به دوره صفوی است که امروز به زورخانه تغییر کاربری داده شده و تکیه ای نیز مربوط به دوره قاجار به عنوان محلی برای برگزاری مراسم های مذهبی همچنان مورد استفاده است که این بناها مجموعه تاریخی شش ناو تفرش را تشکیل داده اند.
حیدری عنوان کرد: قنات این مجموعه به واسطه شش ناو به شش محله آبرسانی می کند به همین دلیل مجموعه با عنوان شش ناو نامگذاری شد و این قنات همچنان آب مورد نیاز دشت و باغات پایین دست را تامین می کند و حتی در زمان خشکسالی با مشکلی مواجه نبوده است.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش اضافه کرد: مجموعه شش ناو به واسطه اعتبارات شهرستانی و استانی و مشارکت خیرین و هیات امنای مجموعه مورد مرمت قرار گرفته به طوری که تکیه و حمام به صورت کامل مرمت و تنها بخشی از مسجد نیازمند باسازی است.
تفرش یکی از شهرستان های توابع استان مرکزی با جمعیت بیش از 25 هزار نفر در 95 کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.