به گزارش ایرنا، ساوه از جمله قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای استان مرکزی محسوب می شود که قدمت آن تا پنج هزار سال نیز برآورد شده، هزاره هایی که بیانگر تمدن، فرهنگ و سنن غنی این منطقه است.
شهرستان ساوه از دیرباز به عنوان یک شاهراه ترانزیتی و گلوگاه شریانی محسوب می شده که محل تردد کاروان های مختلف در مسیرهای ری، همدان، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و کاشان بوده است .
هرچند که با حمله مغولان به این دیار در قرن هفتم هجری بسیاری از اماکن تاریخی و فرهنگی باستان نابود شد اما بازهم ساوه حرف های بسیاری برای گفتن دارد، حرف هایی از جنس تاریخ، تمدن و آداب و رسوم منحصر به فرد.
امروز شهرستان پنج هزار ساله ساوه از جمله شهرهای پر آوازه و کهن ایران زمین محسوب می شود که همواره پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و در حال حاضر 110 اثر ثبتی و 312 اثر غیرثبتی تحت حفاظت در این شهرستان وجود دارد.
از میان آثار تاریخی ساوه همانند بازارچه آهنگران، تکیه حاج داوود، بقعه شیخ مهدی، تیمچه نبوی زاده ، موزه چهار سوق، کاروان سرای باغ شیخ، حمام تاریخی آوه،حمام پرپوچی، خانه های امیر حسینی و آب انبارهای مختلف، بی شک هر بیننده ای که مسجد جامع و موزه آن را بازدید کرده باشد، همواره از این بنا به عنوان یکی از یادگارهای تاریخی دیار ساوه یاد می کند.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: مسجد جامع ساوه با قدمت یکهزار سال مربوط به دوران سلجوقیان است که موزه مردم شناسی آن با برخی اشیا تاریخی برای بازدید عموم دایر شده است.
رضا ایاز بیان کرد: در این موزه آداب و رسوم، نوع پوشش، خرده فرهنگ ها، معیشت و سنن ساوجی ها در مناسبت های مختلف به معرض دید علاقمندان درآمده و آثار تاریخی نیز از کاوش های مختلف و یا قاچاقچیان کشف شده است.
وی ادامه داد: مسجد جامع ساوه یکی از قدیمی ترین مساجد ایرانی و متعلق به قرن نهم هجری است که علاوه بر فرم و شکل منحصر بفرد، به دلیل وجود تزیینات مختلف، مجموعه ای از تحول معماری ایران محسوب می شود.
وی گفت: مسجد جامع که چهار هزار و 200 متر مربع وسعت دارد در سال 1310 به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه اضافه کرد: مسجد جامع ساوه از نخستین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزیین و مرمت شده است.
ایاز توضیح داد: این مسجد که از خشت و گل ساخته شده مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌های متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.
ایاز گفت: موزه مردم شناسی و باستان شناسی متشکل از 220 شی متعلق به دوره های پیش از اسلام و پس از آن است که بخشی از ان ازکشفیات باستان شناسی اطراف ساوه و بخشی نیز اهدایی علاقه مندان میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه موزه در شبستان جنوب غربی مسجد واقع شده، افزود: این موزه شامل 20 ویترین است که با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال ساخته شده است.
7269/3075/خبرنگار: الهام بابایی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.