علی حیدری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: آخرین شب چهارشنبه سال و استقبال از بهار در تفرش با آیین های بومی محلی و به صورت سنتی برگزار می شود و تلاش است احیای رسوم کهن سال کهنه را به انجام برسد.
وی افزود: در آخرین سه شنبه سال 96 بازارچه عرصه صنایع دستی، غذاها و شیرینی های محلی شهرستان گشایش یافته و با اجرای برنامه شاد و متنوع و برگزاری آیین های کهن و سنتی در این روز آیین باستانی چهارشنبه سوری جشن گرفته می شود.
حیدری گفت: در این جشن با احیای آیین هایی چون کوزه شکنی، قاشق زنی، بازی های بومی و محلی، نوروزخانی، نمایش میرنوروزی، پخت سمنو و نواختن موسیقی های سنتی و گستردن سفره های هفت سین فرهنگ غنی ایرانی را به نسل جدید انتقال می دهیم تا این آیین کهن فارغ از برنامه هایی که در سال های اخیر باب شده است برگزار شود.
نماینده میراث فرهنگی در شهرستان تفرش تصریح کرد: با احیای سنت های و آیین منسوخ شده جشن چهارشنبه سوری واقعی را رقم می خورد که به دور از هرگونه خطر و تهدید برای جان افراد است.
شهرستان تفرش یکی از توابع استان مرکزی در 95 کیلومتری اراک قرار گرفته است که از طبیعت و بناهای تاریخی بسیاری از دوره قاجار بهره مند است.
سوغات این شهر گردو، بادام، سیب زمینی و سایر محصولات باغی است. به لحاظ شرایط اقلیمی، باغداری رکن اصلی فعالیتهای ساکنان آن است و ظروف مسی (چکشی) و گلیم صنایع دستی آنرا تشکیل می دهد.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.