به گزارش ایرنا، دکتر حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در حاشیه پنجمین نشست شورای مدیران منطقه 6 بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ششم توسعه کشور در بخش اجتماعی گستردگی بیشتری نسبت به گذشته دارد و باردیگر طرح جامع کنترل آسیب های اجتماعی مصوب و به دولت برای تعیین و انجام وظایف ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این طرح به مناطق حاشیه ای اختصاص دارد و براساس تقسیم بندی شورای عالی اجتماعی کشور، مسئولیت آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و بهزیستی نیز در همکاری با این وزارتخانه در بخش نرم افزاری و مباحث کالبدی مشارکت بیشتری دارد.
مسعودی فرید بیان کرد: با مشارکت و همکاری با 165 پایگاه اجتماعی فعال در کشور و 500 پایگاه سلامت اجتماعی و استفاده از ظرفیت آن ها می توان بسته خدمتی را برای مناطق حاشیه ای تدوین کرد.
مسعودی فرید افزود: یکی از آسیب های اجتماعی موجود در کشور بحث طلاق است که امروز به ازای هر چهار و سه دهم ازدواج یک طلاق ثبت می شود که عمده دلیل آن، عدم مهارت در حل تعارضات و گفت گوی زوجین است.
وی عنوان کرد: در حوزه طلاق همکاری مناسبی بین بهزیستی و قوه قضاییه صورت گرفته به طوری که در سال گذشته و امسال تعداد زیادی از کارشناسان تحت آموزش قرار گرفتند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: درسال جاری 75 هزار زوج به مرکز مداخله کاهش طلاق مراجعه داشته اند که بین 16 تا 30 درصد به سازش زوجین انجامیده است.
وی افزود: براساس سامان تدوین شده توسط بهزستی و دستگاه قضایی، هر زوجی که برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند به این مراکز ارجاع می شوند و در واقع از پراکنده کاری نیز جلوگیری و زمینه دسترسی به خدمات جامع نیز میسر می شود.
مسعودی فرید اضافه کرد: در حوزه طلاق کلینیک های مددکاری تخصصی شده اند به طوری که در حال حاضر از 384 مرکز 180 کیلینک دوره های تخصصی را گذرانده اند.
وی درخصوص وضعیت کودکان خیابانی و خدمات بهزیستی نیز عنوان کرد: بهزیستی در این راستا تغییر رفتار را در پیش گرفته و در حال حاضر 99 درصد این کودکان با خانواده زندگی می کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در امر تولد نوزادان از مادران معتاد، تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت منعقد شده و بر این اساس زایمان مادران معتاد ساماندهی می شود.
وی افزود: در هشت ماهه اخیر 160 نوزاد از مادران دارای اعتیاد شدید بی خانمان در کشور توسط بهزیستی پذیرش شده است.
مسعودی فرید عنوان کرد: در گذشته مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به صورت اردوگاهی بود و کودکان بی سرپرست تحت پوشش قرار می گرفتند اما امروز مفهوم شبه خانواده رشد یافته و در 592 مرکز کشور حدود 10 هزار کودک از نوزادی تا 18 سالگی نگهداری می شوند.
وی درخصوص حضانت کودکان بی سرپرست گفت: در گذشته به خانواده های بدون فرزند حق حضانت داده می شد، اما امروز به خانواده دارای فرزند و همچنین دختران مجرد بالای سی سال حق حضانت اعطا می شود و همچنین قانون اختصاص ثلث اموال به کودک تحت سرپرستی با تغییراتی مواجه شده است .
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: با این اقدامات و تعامل بهزیستی و قضات در سال جاری 30 درصد میزان فرزند خواندگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و تاکید بر این است که پایش مداوم بر پرونده کودکان تحت تکفل بهزیستی صورت گیرد تا در صورت وجود شرایط، وارد روند فرزند خواندگی شود.
مسعودی فرید تصریح کرد: آسیب های اجتماعی چند عاملی است و با توسعه مهارت زندگی می توان به کنترل آسیب ها کمک کرد و رسانه ها در این راستا نقش تعیین کننده ای دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: آموزش های پیش از ازدواج با هدف کاهش اختلافات و مشکلات زندگی نقش بسزایی دارد و با تغییر جهت به سمت خدمات پیشگیرانه و کاهش سن آموزش می توان تنگناها را رفع کرد.
بهزیستی استان مرکزی خدمات خود را به 70 هزار مددجوی تحت پوشش به صورت مستمر و غیر مستمر ارائه می کند.
6992/3075/ خبرنگار: آذر اسفندیاری*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.