محمود حق شناس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت علم رنگ در صنعت رنگرزی، نقاشی، گرافیک، مهندسی برق، چاپ و نقش مهم گیاهان رنگده به عنوان عنصر اولیه تولید رنگ ،طرح تحقیقاتی جمع آوری گیاهان رنگده در استان مرکزی به مدت پنج سال بر روی 203 نمونه از گیاهان رنگده در قالب 40 خانواده، 50 جنس و 73 گونه انجام شده است.
وی ادامه داد: با آزمایش نتایج طرح در دندانه های (ثابت کردن رنگ روی الیاف) محلول سولفات آلومینیوم، سولفات مس، کرم پتاسیم و سولفات فرو و آزمایش رنگ به دست آمده با آلومینیوم، کلسیم، مس و آهن مشخص شد خانواده آفتابگردان (Asteraceae) با هفت جنس، خانواده نعناع (Lamiaceae)با پنج جنس، خانواده پروانه آسا (Papilionaceae) و سیب زمینی (Solanaceae) با چهار جنس، خانواده شب بو (Brassicaceae) و گل سرخ (Rosaceae) با سه جنس بیشترین تنوع را در میان گیاهان رنگده داشتند.
حق شناس افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در این طرح ها پایدارترین رنگ ها در محیط اسیدی در حضور دندانه های طبیعی به خصوص سولفات مس و سولفات آهن حاصل شده و استفاده از جوشانده اندام گیاه رنگده به جای پـودر در حمام رنگ، یکنواختی، جلا و نرمی بیشتر الیاف طبیعی را به همراه دارد.
وی، بیشتر ترکیبات استفاده شده در این پژوهش را مواد غیر قابل استفاده گیاهان شامل پوست و برگ عنوان کرد و گفت: این مهم به منظور تامین منابع ارزان قیمت رنگده های گیاهی برای تولید رنگ و جلوگیری از آلودگی محیط زیست بهره گیری شده است که کارخانه های تهیه مواد غذایی می توانند از ایــن ترکیبات را به آسانی تهیه کنند.
رئیس ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی آباد اراک گفت: استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت نقش مهمی در بهره برداری از کارخانه های کوچک برای ایجاد اشتغال جوانان دارد.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.