دکتر محسن شانقی روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در راستای کنترل بهداشتی و قرنطینه ای در کشتارگاه های طیور، تمامی مراحل کشتار در هفت کشتارگاه طیور صنعتی استان مرکزی با آغاز شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان (آذرماه) توسط 420 بازرس بهداشتی این اداره کل رصد شد.
وی ادامه داد: از آذرماه امسال تا کنون برای چهار هزار و 882 دستگاه خودروی حمل مرغ زنده گواهی شستشو و ضد عفونی صادر شد و 27 دستگاه خودرو فاقد مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای با نظارت و کنترل این اداره کل از چرخه خارج شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H5N8) یک بیماری ویروسی فوق العاده مسری است که شیوع آن اغلب گونه های پرندگان را مبتلا ساخته و تلفات بسیاری را به همراه دارد.
دکتر شانقی افزود: این بیماری از طریق تماس مستقیم با پرنده آلوده، آب، خوراک، وسایل، کفش و لباس آلوده به مدفوع و ترشحات پرندگان مبتلا منتقل می شود.
وی یادآور شد: از اواخر دی ماه تا کنون با وجود انجام بازرسی ها، پایش ها و انجام آزمایش ها در استان و ارسال نمونه های مشکوک به آزمایشگاه مرجع در تهران مورد جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها و واحدهای پرورش طیور این استان مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این اداره کل برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری در استان رصد، آزمایش و پایش مرغداری ها و واحدهای تولیدی طیور را در دستور کار خود دارند و مرغداران نیز باید از رعایت نکات بهداشتی و ایمنی غافل نشوند و کمال همکاری را با بازرسان این اداره کل داشته باشند.
دکتر شانقی خاطر نشان کرد: از دیدگاه بهداشت عمومی تا کنون موردی از آلودگی انسانی به ویروس ها جدید H5N8 گزارش نشده است و بر اساس ارزیابی مخاطرات احتمالی انجام گرفته خطر احتمالی آن برای جمعیت انسانی همچنان وجود دارد.
22 کانون آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل 16 واحد صنعتی پرورش طیور و 6 روستا از ابتدای شیوع این بیماری در استان مرکزی شناسایی و حدود 440 هزار قطعه طیور در این مرغداری های آلوده معدوم شد.
نخستین مورد تایید شده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری اراک در نیمه آذرماه امسال رخ داد و از 22 آذر ماه با دستور مستقیم استاندار مرکزی و مصوبه شورای تامین استان قرارگاه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی فعالیت دارد.
استان مرکزی دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی، 191 کارگاه پرورش آبزیان، 638 واحد زنبورداری، هشت کشتارگاه صنعتی طیور و 23 واحد کارخانه تولید خوراک و مکمل دام و طیور است.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.