فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نخستین دسته‌های پرندگان مهاجر امروز (پنجشنبه 22 مهر ماه) در زیستگاه تالابی میقان اراک فرود آمدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نخستین دسته‌های پرندگان مهاجر امروز ، پنجشنبه با تاخیر بیش از ۲۰ روز بر مبنای تقویم کوچ سالانه در زیستگاه تالابی میقان اراک فرود آمدند.

به گزارش جماران، عباس جودکی در گفت و گو با ایرنا افزود: خشکسالی و برخی تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که  کوچ پرندگان مهاجر از اواخر شهریورماه امسال تا کنون به تاخیر بیفتد اما با فرود اولین دسته‌های پرندگان مهاجر، روند پاییزگذرانی گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب میقان آغاز شده و شمار این پرنده‌ها رو به افزایش است.

وی بیان کرد: هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تعدادی از این پرندگان در مسیر مهاجرت، زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و شماری نیز به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: خشکسالی سبب شده که تغییراتی در تامین ذخایر غذایی و آبی برای پرندگان ایجاد شود.

جودکی بیان کرد: تالاب میقان اراک در فاصله هشت کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده اما امسال به‌دلیل خشکسالی کاهش منابع و ذخایر طبیغی غذایی در زیستگاه صورت گرفته و به علت گرمای زیاد آب دریاچه‌های این تالاب تبخیر شده و تنها اندکی آب در حوضچه‌های انتهایی آن وجود دارد و پرندگان بر مبنای هوش ذاتی خود هنوز کوچ خود را انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: بیشترین گروه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک تا این زمان درنا بوده که به همین مناسبت چندسالی است که ۱۵ آبان‌ماه به همت سازمان‌های مردم نهاد در این استان به نام روز درنا نامگذاری شده است. 

تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.