حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا در این روزها شور نوروز را به خانه‌نشین تبدیل کرده و مردم آگاهانه در منزل مانده‌اند و برای حفظ سلامت خود و شهروندان از دید و بازدیدهای سال نو و مسافرت صرف نظر کرده و فعالیت‌های جمعی و کسب و کار خود را محدود کرده‌اند.
تصویری که نوروز امسال از خمین در قاب شهری هویداست تنها کرکره های پایین مغازه‌ها، پیاده ‌وهای خالی از رهگذر، پارک‌های بدون شهروند و تاب و سرسره‌های عاری از  هیاهوی کودکان را نشان می‌دهد اما گرمای همدلی در امور پیشگیرانه از کرونا و اقدامات داوطلبانه در قطع زنجیره انتقال کووید ۱۹ در زیر پوست این سکوت سنگین جریان دارد.
بی‌توجهی شماری از شهروندان در پرهیز از سفر موجب شد که مسئولان تدابیر پیشگیرانه از کرونا را برای ملایم شدن شیب شیوع و کوتاهی عبور از این بحران  تشدید کنند و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از شامگاه پنجشنبه ( هفتم فروردین) در سراسر کشور کلید بخورد که این مهم  از سوی کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور، مدیریت، اجرا و نظارت می‌شود.
مدت تعیین شده برای اجرای این طرح هشتم تا پانزدهم فرودین ماه جاری است و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، این زمان تمدید خواهد شد و امید می‌رود که در این بازه زمانی با همراهی هدفمند مردم بتوان روند قابل قبول در کنترل کووید ۱۹ را رقم زد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای تلاش برای به حداقل رساندن تماس‌های بین فردی است و مراتب و اقدامات پیش‌بینی شده در قالب این تصمیم شامل شهروندانی می‌شود که فاقد علائم ظاهری ابتلا به بیماری کرونا هستند و ممکن است ناقل ویروس عامل این بیماری باشند.
از جمله اقدامات در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تداوم تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید غیرضروری، اماکن ورزش عمومی، همچنین ممانعت از برپایی تجمع‌هایی مانند مراسم ختم و عروسی است که در کنار به حداقل رساندن مسافرت‌های بین‌شهری می‌تواند در گسست زنجیره بیماری اثربخشی هدفمند داشته باشد.

زادگاه امام راحل پذیرای مسافران نوروزی نیست
استاندار مرکزی گفت: بر اساس مصوبه ملی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی محدودیت در سفرهای بین شهری اعمال می شود و  ظرف روزهای آینده در مبادی ورودی شهرها تمامی ترددها با هدف شکستن زنجیره انتقال بیماری به طور کامل محدود می‌شود بنابراین زادگاه امام راحل نیز که هر سال مقصد مسافران نوروزی بوده در سال نو از این دستورات مستثنی نیست و همه افراد باید تابع مصوبات ملی باشند.
سید « علی آقازاده » افزود: طبق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تفرجگاه‌ها و امکان مذهبی و فرهنگی نیز محدودیت تردد دارند و ادارات نیز باید با حداکثر یک سوم نیروهای خود در شیفت کار کنند و با استفاده از شیوه شفیتی خدمات ضرورت و فوریت‌ها را مدیریت کنند که این مهم با جدیت در استان دنبال می‌شود و از امروز ورودی و خروجی‌های استان تحت کنترل قرار گرفته و به جز خودروهای خدمت‌، سوخت‌رسان و حامل نیازهای ضروری مردم هیچ وسیله نقلیه غیر بومی اجازه ورود به شهرهای استان را ندارد.
وی از ایجاد ۲۴ ایستگاه در جاده‌های استان مرکزی برای جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی به شهرهای استان خبر داد و ادامه داد: فعالیت در این ایستگاه‌ها از جمعه شب آغاز و به صورت شبانه روزی از ورود خودروهای غیر بومی به استان جلوگیری می‌شود که این محدودیت‌ها شامل شهرستان خمین نیز می‌شود.
استاندار مرکزی گفت: در راستای قطع زنجیره تماس اجتماعی علاوه بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌های شهری، عبور و مرور خودرو در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه نیز در شهرهای استان مرکزی ممنوع است و در صورت مشاهده خودرو در شهرها برابر قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

 مصوبه فاصله‌گذاری اجتماعی و خط قرمزها
فرماندار خمین گفت: مفاد مصوبه ملی فاصله گذاری اجتماعی لازم‌الاجرا است و افرادی که این دستورات را اجرا نکنند با آنان برخورد قانونی می‌شود.

«احمد طهرانی» افزود: مسافرانی که در روزهای گذشته به خمین سفر کردند باید در کوتاهترین زمان ممکن این شهرستان را ترک کنند  و به شهرهای خود برگردنددر غیر این‌صورت تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌توانند در شبکه راه‌های کشور تردد داشته باشند.
وی عنوان کرد: محدودیت‌های پذیرش مسافران نوروزی براساس مصوبات هیات دولت در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا آغاز شده و  کسانی که این محدودیت‌ها را نادیده بگیرند قانون‌شکن شناخته شده و مشمول پرداخت جریمه و توقیف خودرو می‌شوند.   
فرماندار خمین افزود : ماندن شهروندان در منزل و پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی مسئولان را در کنترل بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند و شهروندانی که در شهرهای دیگر ساکن هستند باید در نوروز امسال از سفر به مناطق دیگر به ویژه روستاها پرهیز کرده و از ضمن رعایت حرمت آشنایان و شهروندان سهم خود را در قبال شکستن زنجیره بیماری کرونا ادا کنند.
طهرانی اظهار داشت: ایستگاه های کنترل سلامت و تب سنجی در ورودی های اراک، گلپایگان، الیگودرز و تهران مستقر است و  زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی که همواره از حضور مسافران و گردشگران استقبال می‌کرد به دلیل شیوع کرونا در ایام نوروز امسال پذیرای مسافر نیست.  
وی با تقدیر از همکاری مردم و اصناف این شهرستان در مبارزه با ویروس کرونا ادامه داد: واحدهای صنفی که مشمول خدمات ضروری نیستند در صورت  فعالیت در ایام طرح فاصله‌گذاری اجتماعی  مهر و موم می‌شود چرا که هدف از این طرح شکستن زنجیره روابط انسانی برای کنترل بیماری است و همه باید به آن پایبند بمانند تا بتوان کووید ۱۹ را شکست داد.

اماکن گردشگری خمین بدون بازدید کننده
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خمین گفت: شیوع ویروی کرونا موجب شده امسال اماکن گردشگری در زادگاه امام راحل پذیرای بازدیدکنندگان نباشد درحالی‌که نوروز سال گذشته ۵۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی از جاذبه های تاریخی وگردشگری این شهرستان دیدار داشتند.
« علی مشهدی » افزود: ۹ هزار مسافر در تعطیلات نوروزی پارسال در بیش از ۶۵ مکان اقامتی خمین ساکن شدنداما در تعطیلات سال جدید همه بخش‌ها و فعالان گردشگری خود را تابع مصوبات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌دانند و برای شکست زنجیره انتقال کووید 19 فعالیت‌های گردشگری را متوقف کرده‌اند.
مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در خمین گفت: ۲۷هزار مسافر نوروزی در تعطیلات نوروزی پارسال از بیت تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در این شهرستان بازدید کردند اما، امسال هیچ مسافری به خمین پذیرش نشده و انتظار است که همه مردم با رعایت اقدامات پیشگیرانه در کوتاه شدن مهار بیماری کرونا سهیم باشند. 
حجت‌الاسلام سید «جواد رضوی» افزود: پذیرش گردشگر در بیت تاریخی امام راحل به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم متوقف شده و پس از اعلام وضعیت عادی در کشور و مهار کووید ۱۹  اقدامات گردشگری از سر گرفته می‌شود.
کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است و تا روز پنجشنبه ۹۸۷ بیمار مبتلا به این بیماری در استان مرکزی شناسایی شدند.

 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.