در این شهرستان چند شهرک صنعتی فعال از جمله مامونیه، پرندک و زاویه با حدود ۳۵۰ کارخانه و واحد تولیدی وجود دارد که دست کم ۱۶ هزار کارگر در آنها مشغول به فعالیت هستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فضای تبلیغاتی این روزها بهانه ای شد تا با مدیرعامل شهرک صنعتی مامونیه در خصوص مهمترین نیاز و خواسته های صنعتگران زرندیه و انتظارات از نماینده منتخب این شهرستان در مجلس یازدهم، گفت و گو کنیم.

خروج از شمول بخشنامه شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت

«حسن علیحسینی» در گفت و گو با ایرنا، گفت: نخستین و مهمترین خواسته جامعه صنعتی شهرستان زرندیه که انتظار داریم خروج از شمول بخشنامه شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت است که مزایایی چون معافیت مالیاتی هفت ساله برای واحدهای تولیدی و صنعتی به همراه دارد.

وی افزود: در حالی که اکنون استان های قم، سمنان و مازندران از شمول این قانون خارج و واحدهای صنعتی این مناطق از مزیت معافیت مالیاتی بهره مند هستند اما این مزیت هنوز برای استان مرکزی و شهرستان زرندیه فعال نشده است.

به گفته او اعمال نشدن معافیت های مالیاتی بخشنامه مذکور باعث می شود که کارخانه هایی که در منطقه زرندیه فعالیت دارند نسبت به واحدهای مجاور در شهرستان های اطراف به خصوص در ساوه، رقابتی نابرابر را تجربه کنند و همیشه ۹ درصد مالیات بیشتری بپردازند.

علیحسینی گفت: در استان هایی که از نظر جغرافیایی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت قرار دارند، با تلاش نمایندگان اعمال معافیت هفت ساله از مالیات برای واحدهای صنعتی برقرار شده اما در زرندیه با وجود تلاش نمایندگان سابق، هنوز این مزیت فعال نشده به همین دلیل از نماینده منتخب مردم این منطقه در مجلس یازدهم می خواهیم که به صورت جدی پیگیر این مساله باشد.

وی تاکید کرد: برقراری معافیت مالیاتی هفت ساله متاثر از بخشنامه شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت باعث ایجاد فضای رقابتی سالم میان واحدهای صنعتی این شهرستان با سایر مناطق می شود.

قوانین خلق الساعه و مشکلات ارزی

مدیرعامل شهر صنعتی مامونیه در ادامه بی ثباتی قوانین و مقررات گمرکی و بازرگانی را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که صنعتگران شهرستان زرندیه با آن مواجه هستند.

وی اظهار داشت: قوانین و مقررات به سرعت تغییر می کنند و به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد به اقدامی تجاری دست بزند ابتدا با توجه به قوانین روز برای وارد کردن مواد اولیه یا ماشین آلات و تحمل هزینه های سنگین اقدام می کند اما چون فرایند حدود یکسال زمان می برد، هنگام رسیدن محموله به گمرک با قوانین جدیدی مواجه می شود که محاسبات را بر هم می زند.

علیحسینی گفت: درخواست دیگر جامعه صنعتی زرندیه از نماینده منتخب مردم شهرستان در خانه ملت، اقدام برای پایداری قوانین و ایجاد رویه ای ثابت در این خصوص است.  

وی همچنین مشکل بازپرداخت تسهیلاتی که برخی از واحدها به صورت ارزی و با نرخ ۳۸ یا ۴۲ هزار ریال دریافت کرده اند و اکنون باید آنها را بازگردانند را از موانع بر سر راه تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه امروز نرخ ارز به مرز ۱۴۰ هزار ریال رسیده، این واحدها مکلف هستند که اقساط را به صورت ارزی بازپرداخت کنند.

مدیر شهرک صنعتی مامونیه گفت: این مساله از این رو برای واحدهای تولیدی دریافت کننده تسهیلات ارزی مشکل ساز شده که پس از دریافت ارز و بکارگیری آن در اموری چون وارد کردن ماشین آلات از خارج و ایجاد واحدهای تولیدی، اکنون درآمد شرکت ها به ریال است اما باید اقساط وام را به صورت ارزی بپردازند که از منتخب مردم در مجلس یازدهم درخواست می کنیم این مشکل را پیگیری و برای رفع آن تلاش کند.

مانع تراشی بانک ها و مشکلات زیست محیطی

مدیر شهرک صنعتی مامونیه در ادامه چالش هایی که صنعتگران با بانک های عامل برای دریافت تسهیلات به خصوص مطالبه وثایق سنگین از سوی بانک ها را عاملی بازدارنده بر سر راه تداوم تولید برشمرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از بانک ها با بی توجهی به بخشنامه های صادره دولت، آنها را اجرا نمی کنند و همانند گذشته وثایق بسیار سنگین از واحدهای صنعتی مطالبه می کنند که این مساله سبب شده اکنون شمار واحدهای نیمه کاره در زرندیه رو به افزایش باشد.

وی ادامه داد: این در حالیست که مالکان این واحدها برای تکمیل پروژه و راه اندازی فعالیت های خود بر روی دریافت تسهیلات بانکی با شرایطی که در بخشنامه های دولت تسهیل شده، حساب می کنند اما همچنان با گارد بسته بانک ها مواجه می شوند در حالی که ما به عنوان شهرک صنعتی، زیرساخت ها را مهیا کرده ایم ولی به دلیل همکاری نکردن بانک ها همچنان شاهد واحدهای نیمه کاره و ناتمام هستیم.

وی با بیان اینکه قوانین بانکی کشور مناسب است، مشکل اصلی را اجرای ناقص آنها دانست و پیگیری این مشکل را از دیگر خواسته های فعالان بخش صنعتی زرندیه به خصوص آنها که در آستانه راه اندازی واحد جدید یا طرح توسعه هستند، از نماینده آینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

وی همچنین چالش هایی که واحدهای صنعتی زرندیه و شهرک صنعتی مامونیه در حوزه محیط زیست با آنها مواجه هستند را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که به گفته او ورود نماینده مردم شهرستان در مجلس یازدهم به حل این مشکل یک مطالبه است.

علیحسینی افزود: اکنون رده های زیست محیطی در زرندیه بسیار سختگیرانه است و حتی واحدهای صنعتی هم که از قدیم مجوز استقرار گرفته اند، در شرایط حاضر برای گرفتن پروانه بهره برداری دچار چالش های جدی شده اند و در حالی که این مساله یک روند عادی و روتین با قابلیت انجام در کمترین زمان است اما گاه تا ۲ سال طول می کشد.

وی این مشکل را متاثر از حوزه قانونگذاری دانست و خواستار ورود مجلس یازدهم و نماینده منتخب منطقه برای رفع این مشکل شد.

زرندیه از نظر وسعت، بزرگترین شهرستان استان مرکزی محسوب می شود که علاوه بر تولیدات صنعتی، از کانون های تولید محصولات باغی به خصوص پسته و زیتون محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.