به گزارش خبرنگار مهر، محمد قدیمی روز شنبه در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب باید با تمام جدیت با پدیده قاچاق مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌ها واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

وی ادامه داد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۹۲ اجرایی شد و در آن زمان هدف تشخیص لحظه به لحظه کالای قاچاق از کالای قانونی بود.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور گفت: پیش از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیاری از کشفیات در این حوزه منجر به صدور حکم نمی‌شد و به تدریج زیر ساخت‌های قانونی و سامانه‌ای توسط دستگاه‌های متولی از قبیل راهداری، وزارت صمت و… پیاده سازی شد.

قدیمی اظهار کرد: پیش از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتن اسناد گمرکی بر اساس ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی به عنوان زیر ساخت قانونی برخورد با کالای قاچاق مطرح بود و پس از تصویب قانون نداشتن شناسه کالا و شناسه رهگیری عنوان شد. مفهوم شناسه کالا و ضرورت آن ایجاد زبان مشترک برای توصیف کالا است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور بیان کرد: با وجود سامانه‌های رجیستری قاچاق به سمت صفر میل کرده تنها مواردی از تخلفات خرده پا را شاهد هستیم.

قدیمی عنوان کرد: در امر مبارزه با قاچاق کالا هدف کشفیات بالا و اعمال قانون بسیار مد نظر نیست بلکه هدف اصلی تغییر رفتار افرادی است که به فعالیت در این حوزه مشغول اند.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور ضرورت مبارزه با قاچاق در سطح عرضه را مهم ارزیابی کرد و گفت: دلایلی مانند تسهیل اجرای سامانه‌ها و فرآیندهای تجاری، افزایش قدرت تشخیص کالای قاچاق از کالای قانونی، افزایش ریسک عرضه کالای قاچاق و کاهش تقاضای کالا از ابتدای زنجیره از ضرورت‌های مبارزه با قاچاق در سطح عرضه عنوان می‌شود.

قدیمی اظهار کرد: سال ۹۶ بر اساس آمار ستاد مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۲.۶ میلیارد دلار قاچاق پوشاک را شاهد بودیم و بیشترین حجم قاچاق یعنی ۲۱ درصد را در گروه‌های کالایی داشتیم.

وی گفت: با توجه به حجم واردات ثبت شده نزدیک به ۹۸ درصد پوشاک خارجی به صورت قاچاق تأمین می‌شود که حجم بسیار بالایی بوده و تاکنون ۲۳۵ هزار شغل به واسطه قاچاق پوشاک از دست رفته است و تعداد واحدهای صنفی فعال طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ از ۲۰ هزار به ۱۵ هزار کاهش یافته است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور اظهار کرد: سهولت قاچاق، حمل آسان پوشاک، نسبت بالای حاشیه سود به فروش و ریسک پایین عرضه کالای قاچاق از جمله دلایل حجم زیاد قاچاق پوشاک و فروش آن در مراکز عرضه می‌باشد.

قدیمی گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک از زمستان سال گذشته در کشور آغاز شده‌است و همچنان ادامه دارد. این طرح حفظ تعادل بازار، حمایت تولیدکنندگان و اکثریت اتحادیه‌های پوشاک ایجاد فرصت شغلی را به دنبال داشته است.

وی بیان داشت: با توجه به آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۶ میزان برآورد قاچاق لوازم خانگی ۱.۶ میلیارد دلار بوده است و از دست رفتن ۵۶ هزار شغل مستقیم را به دنبال داشته است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های عمل آمده در سامانه تجارت نزدیک به ۱۳ هزار شناسه کالا مربوط تا هفته گذشته اخذ شده و بیش از ۸۰ درصد از کالاهای موجود در بازار شناسه کالا را اخذ کردند.

قدیمی گفت: اغلب فروشگاه‌ها از شناسه قانونی کالا برخوردار هستند. در ستاد مرکزی انبار قاچاق کالا و ارز کمیته‌ای در خصوص فضای مجازی تشکیل شده تا با کسانی که در این حوزه اقدام به تبلیغ و عرضه کالای غیر قانونی و قاچاق می‌کنند، جلوگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.