«احمد سجادی » روز دوشنبه در نشست هماهنگی برگزاری مجمع سلامت استان مرکزی که با موضوع کاهش سوانح و حوادث رانندگی استان برگزار شد، افزود: هفت مجمع سلامت امسال در شهرستان‌های استان برای هماهنگی و برنامه ریزی جهت کاهش حوادث رانندگی برگزار شده و برگزاری چهار مجمع در شهرستان‌ها و یک مجمع در مرکز استان تاپایان سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی ، تجزیه و تحلیل نکردن علل بروز این حوادث را از جمله مهمترین مشکلات کشور دانست و افزود: نیاز است با تجزیه و تحلیل بروز حوادث جاده‌ای، دریایی و هوایی علل و عوامل بروز این حوادث در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اظهارداشت: خودروی پراید و پژو ۴۰۵ بیشترین حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده و خودروی پراید در بروز این حوادث رتبه نخست را در کشور دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی یادآورشد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده علت بروز ۹۲ درصد حوادث جاده‌ای در کشور عامل انسانی و بقیه مربوط به جاده و خودرو بوده و نیاز است با انجام اقدامات آموزشی و فرهنگی زمینه کاهش این حوادث در کشور فراهم شود.

سجادی یادآورشد: ۱۷ هزار نفر سال گذشته در کشور بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که سهم استان مرکزی در این زمینه ۵۶۰ هزار نفر بوده‌است.

وی از برگزاری مجمع سلامت استان مرکزی در سیزدهم اسفندماه سال‌جاری خبرداد و گفت: با توجه به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی در جاده‌های این استان متعلق به استان های همجوار است ، باید زمینه حضور مسوولان این استان‌ها نیز در مجمع سلامت استان فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و  خدمات بهداشتی و درمانی اراک نیز در این نشست گفت: آمار مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه در استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

دکتر سید«محمد جمالیان» افزود: شایعترین علت مرگ و میر در استان مرکزی حادثه بوده و حوادث ترافیکی در این زمینه رتبه نخست را به خود اختصاص داده و این مهم آمار مرگ و میر کودکان را نیز تحت تاثیر قرار داده‌است.

وی بررسی علت و عوامل بروز حوادث ترافیکی را از جمله راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای در استان مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت:فرهنگ سازی برای اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتور سیکلت از جمله مهمترین عوامل کاهش حوادث رانندگی در استان است.

جمالیان نزدیکی استان مرکزی به  تهران را از جمله مشکلات و عوامل بروز حوادث جاده‌ای در استان عنوان کرد و گفت: خستگی و خواب آلودگی رانندگان گذری از این استان نیز از جمله عوامل بروز حوادث رانندگی در استان است.

وی ادامه داد: تصادفات ساختگی از دیگر مشکلات استان مرکزی است که این مهم هزینه‌هایی را برای بخش درمان و بیمه‌ای استان به همراه داشته‌است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۶۰ درصد حوادث منجر به فوت در شهرهای استان مربوط به عابران پیاده و ۴۰ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

سرهنگ «سیدعلی حسینی» افزود: نیاز است برای کاهش آمار مرگ و میر در بین موتور سیکلت سواران کلاه ایمنی نیز توسط شرکت‌های سازنده این وسایل به افراد ارایه شود.

۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده است.
روزانه حدود ۴۹۰ هزار وسیله نقلیه از جاده‌های استان مرکزی تردد میکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.