«احمدرضا آدینه» روز دوشنبه در نشست مدیریت صحیح اطلاع‌رسانی ویروس کرونا در اراک افزود: هیچ مورد مثبتی از ابتلای به ویروس کرونا در ایران گزارش نشده و تمام اقدامات  اعمل شده تاکنون در سطح پیشگیری است و مردم نباید نگرانی به خود راه دهند.

وی بیان کرد: با رعایت موارد بهداشتی ساده می‌توان سرعت انتقال و شیوع ویروس کرونا را مهار کرد و انتظار است اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص این بیماری از طریق رسانه‌ها به مردم  ارایه شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری مرکزی ادامه داد: دانشگاه علووم پزشکی اراک و مرکز بهداشت این استان باید در بحث آگاهی وآموزش موارد بازدارنده ویروس کرونا در سطوح محیط‌های عمومی مانند زندان‌ها، مدارس و سربازخانه‌ها تلاش مضاعفی داشته باشند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که طیفی از عفونت‌های تنفسی خفیف از سرماخوردگی معمولی تا شدید مانند سارس، مرس کرونا ویروس و به تازگی کرونا ویروس جدید را شامل می‌شود.

دکتر «جواد نظری» افزود: کرونا ویروس از دسته بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان است و از حیوانات به انسان منتقل می‌شون و بررسی‌ها نشان داده بیماری سارس که در سال ۲۰۰۲ میلادی برای نخستین بار از کشور چین گزارش شد از گربه به انسان انتقال یافته و بیماری کرونا ویروس خاورمیانه است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ از کشور عربستان گزارش شد که از شتر به انسان انتقال یافته بود.

وی بیان کرد:  طیف وسیعی از کرونا ویروس‌های شناخته شده که در جمعیت حیوانی در گردش است و هنوز قابلیت انتقال به انسان را ندارد و بیماری کرونا ویروس جدید که برای نخستین بار در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ از کشور چین گزارش شده، همچنان تهدید جهانی است و بیش از ۱۴ هزار مورد در چین و سایر کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و مواردی از سایر کشورها تایید شده که ۳۰۴ مورد مرگ به همراه داشته است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: کرونا ویروس جدید، طیفی از علایم بالینی خفیف تا شدید را سبب می‌شود و تظاهرات بیماری شامل ناراحتی تنفسی، تب، سرفه و عوارض نادری مثل پنومونی، سندروم حاد و شدید تنفسی و نارسایی کلیوی است.

دکتر نظری تصریح کرد: دوره کمون بیماری  پنج تا  ۱۴ روز  است و موارد مشکوک بیماری شامل کسانی می‌شود که علایم بیماری و سابقه مسافرت به مناطق آلوده را داشته باشند.

وی عنوان کرد: واکسن و دارویی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های حمایتی برای بیماران انجام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه به وسیله دستمال و خمیدگی آرنج و انداختن دستمال در سطل زباله در دار، پختن کامل فرآورده‌های دامی از قبیل گوشت و تخم مرغ،نداشتن تماس با بیماران مشکوک و تایید شده، پرهیز از روبوسی و دست دادن در زمان شیوع بیماری، استراحت بیماران در منزل و حضور نداشتن آنان در محل کار و مجامع عمومی، اجتناب از انداختن آب دهان و بینی در معابر عمومی، جداسازی بیمار در منزل و بیمارستان، جدا سازی وسایل غذاخوری، وسایل شخصی و لباس بیماران و ضد عفونی کردن سرویس‌های بهداشتی عمومی و خصوصی است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.