این کتاب در سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی  به چاپ رسیده است.
قیمت هر جلد از این کتاب ۱۳۴ صفحه‌ای برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی ۳۰ هزار تومان است.
شناخت کلی شهر و ناحیه موقعیت سیاسی، پوشش گیاهی، وضعیت پوشش جانوری، رطوبت نسبی، زمین شناسی، ویژگی‌های زیست محیطی، ریخت‌شناسی اقلیمی، سیستم حرکت آب‌های سطحی و موقعیت مسیل‌، شرایط دفع زباله و نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های بایر، مقر شهر خمین، شکل‌گیری هسته اولیه و بافت قدیم شهر، سازمان فضایی و استخوان‌بندی، عناصر فعالیتی، موفولوژی کالبدی، الگوی شبکه راه‌ها، الگوی قطعات، الگوی اشغال زمین، سازمان بصری و ادراکی، تصویر ذهنی شهروندان از شهر، نظام  اقتصادی شهر، سیمای اجتماعی امروزی خمین، ساختار شبکه ارتباطی و نظام رفت‌وآمد شهری، بررسی و شناسایی محوطه ها بناها و عناصر تاریخی و ارزشمند شهر و شبکه های زیربنایی و تجهیزات شهری مطالبی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
در بخش اول کتاب به نام شناخت کلی شهر و ناحیه آمده است:  خمین، جنوبی‌ ترین شهرستان استان مرکزی است که از شمال به اراک و سربند، از شرق به محلات، از جنوب به گلپایگان( استان اصفهان) و از غرب به الیگودرز( استان اصفهان) محدود می‌شود.
این شهرستان دارای یک شهر و ۲ بخش به نام‌های مرکزی و کمره و هفت دهستان به مرکزیت شهر خمین است و فاصله آن تا مرکز استان مرکزی ۵۷ کیلومتر است.
در بخش عناصر سیمای شهر این کتاب عنوان شده است: راه‌های اصلی خمین به‌دلیل نقش کارکردی خاص و فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته در آن‌ها، در تصویر ذهنی افراد جایگاه ویژه ای دارند.
در این میان خیابان امام‌خمینی و خیابان شهید بهشتی که در امتداد یکدیگر و در راستای شمالی-جنوبی استقرار یافته اند، مهم ترین شریان‌های شهر را شکل می دهند.
در بخش سیستم دفع و جمع‌آوری پسماند به واحد بازیافت مواد زاید جامد در خمین اشاره شده است و اینکه در استان مرکزی فقط در شهرستان خمین چنین واحدی وجود دارد و ظرفیت روزانه تبدیل کمپوست آن ۲۵۰ تن زاست و محصول آن به کود قابل مصرف در زراعت و باغبانی تبدیل می‌شود.
در بخشی از کتاب آمده است: محورها و گره‌های فعالیتی در صورتی که دارای عملکرد بسیار فعال باشند، رشد کرده و پهنه‌های فعالیتی را تشکیل می‌دهند که در شهر خمین کشش گره‌های فعالیتی میدان انقلاب و میدان پانزده خرداد و مسیرهای خیابان شریعتی خیابان فردوسی و خیابان طباطبایی باعث رشد فعالیت‌ها در حد فاصل این میادین  و محل‌های ارتبای شده و باعث نفوذ کاربری‌های تجاری به داخل جداره خیابان‌های فرعی اطراف است که پهنه فعال تجاری را شکل می‌دهد.
کتاب خمین در گذر زمان منبع خوبی برای دانشجویان رشته های معماری، عمران و شهرسازی و محققانی است که قصد انجام پژوهش‌هایی در خصوص این حوزه جمعیتی را داشته باشند.
یکی از دلایل مهم اشراف کتاب خمین در گذر زمان به اطلاعات شهری خمین، حضور نویسندگان این کتاب در شهرداری این شهر است.
«مهدی عباسی» کارشناس بازآفرینی شهری و «علی مهبد» رئیس اداره فنی و عمرانی شهرداری خمین هستند.
خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.

 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.