به گزارش ایرنا، مشارکت‌جویی زنان ماهر و متخصص به تناسب آمار دانش‌آموختگان و نیروهای آماده برای فعالیت نیست و در حالی‌ که رونق تولید و اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد کلان در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ترسیم شده، باید نقش پنهان زنان در این مسیر برجسته شده و به تناسب جمعیت زنان مشارکت‌جویی و سهم پذیری آنان از لایه‌های کسب و کار در حیطه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات افزایش یابد.
زنان به‌عنوان رکن پایه خانواده نیز می‌توانند در رونق اقتصادی نقش‌آفرینی داشته باشند به‌طوری‌که ذائقه و رفتارهای مصرفی در خانواده با دخالت مستقیم زنان شکل گرفته و تقویت می‌شود و پیشبرد سیاست‌های استفاده از کالای ایرانی و دوری از تجمل‌گرایی و مصرف زدگی نیز با راهبری زنان در کالبد خانواده و در پی آن در شریان‌های جامعه هدایت می‌شود، چیزی که کشور در شرایط کنونی به شدت نیازمند آن است.
بهره مندی از خلاقیت‌های زنان و تشویق آنان به عنوان راهبران مدیریت خرید خانواده از جنبه‌های مختلف حایز اهمیت است و به افزایش تولید، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار پر و بال می‌دهد.
خمین در زمره مناطق کم‌برخوردار کشور تعریف شده که شاخص نرخ بیکاری ۱۱ و هفت دهم درصدی دارد و در استان مرکزی بعد از شهر اراک به‌عنوان دومین شهرستان با نرخ بیکاری بالا مطرح است.
۲ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی نتوانسته مشکل بیکاری این شهرستان را به طور کامل حل کند و آمار جوانان دانش آموخته در این خطه تعداد جمعیت بیکار و جویای کار را افزایش داده است. 
۱۷هزار و ۸۱ نفر از بانوان خمین در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند که به‌عنوان نیروهای مولد باید سهمی در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشند و طیف بزرگی از آنان نیز مهارت دارند اما بستر حضور در عرصه کسب و کار و تولید برایشان به طور کامل مهیا نیست.
بسیاری از زنان ساکن در خمین که طیفی از آنان سرپرست خانوار هستند، با راه‌اندازی مشاغل خانگی و تولید محصولات خوراکی، پوشاک و صنایع‌دستی تامین معاش می‌کنند و به صورت پنهان در اقتصاد شهرستان مشارکت دارند که باید سهم این زنان شناخته شده و برنامه‌های اثربخش برای بهبود جایگاه و مهارتورزی این قشر بیش از پیش فراهم شود.
فرماندار خمین گفت: دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه و تبدیل شدن به قدرت اول منطقه آنچنان که هدفگذاری شده، بدون حضور برنامه‌محور زنان در عرصه اقتصادی و بهره‌گیری اصولی و بجا از شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان محال است.
«احمد طهرانی» افزود: حضور پرشمار زنان در تولید محصولات صنایع دستی به ویژه در رشته‌های گلیم گل برجسته، معرق چوب، منبت چوب، خراطی، ساز سنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب بافی، گیوه دوزی، تراش سنگ و چلنگری برجسته است و این درحالی است که سهم این حوزه از اقتصادی و حمایت از تولید و صادرات در این بخش آنگونه که باید دنبال نشده است.
وی تأمین سرمایه، کمبود تجربه، موانع اجتماعی، فرهنگی یا نگرش‌های منفی نسبت به کار زنان به‌خصوص در جوامع سنتی همچنین دسترسی نداشتن به اطلاعات مورد نیاز و نبود تشویق زنان توسط خانواده را مهمترین موانع زنان تولیدکننده بیان کرد.
فرماندار خمین اظهار داشت: زنان خمین با وجود موانع فرهنگی و اجتماعی بسیار در حال فعالیت هستند و برخلاف این موانع با جسارت  وارد فضای کسب وکار می‌شوند اما گاه موانع و مسایل آنقدر زیاد است که با وجود طرح‌ها و ایده‌های خوب بعضی زنان با شکست مواجه می‌شوند.
طهرانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: زنان به‌عنوان مدیران اقتصادی و فرهنگی خانواده د در پیشبرد اهداف کلان اقتصاد مقاومتی مورد هجمه فکری دشمنان نظام قرار دارند.
وی گفت: نگاه ویژه به تربیت فرهنگی زنان و سمت و سو دادن آنان برای خرید کالای ایرانی حلقه ای مهم برای رونق تولید است.  
فرمانده بسیج زنان خمین گفت: با توجه به روحیه زنان ایرانی می‌توان از استعداد ذاتی آنان برای تولید با استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی بهره برد.
« صابره عظیمی» افزود: مشاغل خانگی به‌ویژه در روستاها اهمیت زیادی دارد که زنان به عنوان بازیگر اصلی آن می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و ضمن حیطه صنایع دستی و زیراندازهای سنتی  وجود ظرفیت‌های دامی و کشاورزی و صنایع وابسته به آن در روستاها فصلی مهم است که در اقتصاد و کسب و کار نباید از آن‌ها غافل بود و می‌تواند اقتصاد یک منطقه را متحول کند.

وی اظهار داشت: بسیج زنان خمین کارگاه‌های کارآفرینی و آموزش صنایع دستی نظیر خیاطی، کیف دوزی و نمد بافی در راستای مهارت‌افزایی زنان برگزار می‌کند و ۴۰ نفر از زنان این شهرستان بعد از شرکت در کلاس‌های آموزشی توانستند تولیدکننده پوشاک خوراک صنایع دستی شوند.
عظیمی اظهار داشت: زنان تولیدکننده در خمین بیشترین غرفه را در نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی خمین را به خود اختصاص می‌دهند و این مسئله حائز اهمیت است.

وی استفاده از کالای ایرانی را نبض نجات اقتصاد کشور دانست و گفت: نقش زنان از سویی به‌عنوان مربیان تربیتی  فرزندان و از سویی به عنوان کسانی که خریداران اصلی بازارها هستند در رونق تولید تاثیرگذار است.
فرمانده بسیج زنان خمین تصریح کرد: زنان با تربیت درست فرزندان می‌توانند گفتمان سازی استفاده از کالای ایرانی را جا بیاندازند و نسل آینده کشور را از فرهنگ تجمل‌گرایی نجات دهند و وجوان کاری و اشتغال زایی را به بهترین شکل در اذهان افراد خانواده جا بیاندازند.
بخشدار کمره خمین گفت: بیش از ۱۰ زن در این بخش توانسته‌اند در صنایع دستباف، پوشاک و محصولات خوراکی واحدهای تولیدی راه‌اندازی کنند.
« احمد اسدی» افزود: طراحی روی سفال، منبت کاری ، دوخت لباس مجلسی، تولید سرکه، انواع عرق‌های گیاهی و خوراکی‌ها از سوی این زنان در کارگاه‌های مذکور تولید می‌شود که سهم مهمی در اشتغال و درآمدزایی داشته است.
وی ادامه داد: ۱۰۰ نفر از زنان بخش کمره خمین در واحدهای تولیدی پوشاک اشتغال دارند و مدیریت، پشتکار و مهارت  از جمله دلایل موفقیت زنان این خطه در عرصه تولید بوده است.
بخشدار کمره گفت: بانوانی که طرهای اشتغال‌زایی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات اشتغال بنیاد برکت تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال به شکل قرض‌الحسنه استفاده کنند.
اسدی تصریح کرد: با توجه به افزایش زنان و دختران تحصیل کرده در جامعه فراهم آوردن بستری برای نوآوری و فعالیت‌های کارآفرینی زنان در جامعه به ویژه در مناطق روستایی و در رونق تولید ضروری است.
وی افزود: زنان مناطق روستایی با تولید محصولات خانگی متناسب با هر فصل سال نظیر انواع ترشی‌ها، لبنیات، رب و میوه‌های خشک شده و فروش آن‌ها به اقتصاد خانواده خود و روستا کمک می‌کنند. 

حمایت از تولیدکنندگان و محصولات داخل کشور به ویژه تولید محصولاتی که سبب اشتغال خانگی زنان مناطق محروم جامعه می شود از راهکارهای توسعه متوازن و حل مشکلات اقتصادی و معییشتی اقشار آسیب پذیر است.

امید است که الگوی اشتغال و تولید با نگاه زنانه روز به روز تقویت شود تا این قشر از جامعه نیز بتواند سهم خود را به اقتصاد کشور ادا کند.

بر اساس منابع آماری حوزه زنان و خانواده استانداری مرکزی رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۰ ساله و بیشتر در استان های کشور ۱۳ درصد است و این نرخ در استان مرکزی ۱۰ و نیم درصد محاسبه شده است.
رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور ۱۳ و ۶ دهم درصد است و این نرخ در استان مرکزی ۱۱ و سه دهم درصد است.
اگرچه برشی از آمار شهرستان خمین در سهم پذیری اشتغال زنانه در دست نیست اما سهم اشتغال زنان استان مرکزی از بخش صنعت، ۱۹ و چهار دهم درصد است.
۴۶۸ نفر بانوی فعال اقتصادی در این استان وجود دارد که بیشترین درصد حضور آنان در شهرستان اراک است.

خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.

۹۹۳۰/۶۰۱۳/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.