معاون دادستان اراک در حوزه جرائم مواد مخدر و قاچاق گفت: لازم است برای راه‌اندازی یک مرکز غربالگری درست تلاش شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محسن خیرمندی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه برخی از خانواده‌ها هنوز اطلاع دقیقی جهت ترک اعتیاد فرزندان خود ندارند و حتی گاهی خواستار انتقال فرزندان خود به کمپ‌های ترک اعتیاد هستند که این تبعات نامناسبی به همراه خواهد داشت.

وی با ارائه این پیشنهاد که می‌توان در ساعاتی که معتادان متجاهر در مرکز غربالگری پذیرش نمی‌شوند، افراد خاص مانند معتادین کم سن و یا افراد با جایگاه ویژه پذیرش و روان‌شناسی و مددکاری شوند، گفت: در حال حاضر خدمات مشاوره‌ای در حوزه اعتیاد در اراک وجود ندارد و خانواده‌ها به دلیل همین خلاء اطلاعات کافی در اختیار ندارند.

خیرمندی با بیان اینکه نباید غربالگری معتادان در محل پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام می‌گرفت، گفت: در واقع غربالگری انجام نمی‌شود تنها تست و آزمایش گرفته می‌شود به همین دلیل لازم است برای راه‌اندازی یک مرکز غربالگری درست تلاش شود.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌ها در خصوص مدیریت مرکز ماده 16، افزود: طبق قانون و به لحاظ مباحث جسمی، روانشناسی و آسیب‌های موجود در این مرکز، افراد بالای 65 سال و زیر 18 سال در مرکز ماده 16 نباید پذیرش شوند.

معاون دادستان اراک اضافه کرد: در بحث نگهداری 6 ماهه معتادان جهت بهبودی کامل در مراکز ماده 16 هیچ مشکلی وجود ندارد، اما موضوع اینجاست که هنوز تعریف دقیقی از تجاهر معتادان صورت نگرفته است. در حال حاضر کمپ‌های تبصره 2 در شهرستان‌های ساوه، فراهان، خمین و 2 کمپ در اراک ایجاد شده است که افرادی که شرایط ماده 16 را ندارند به این کمپ‌ها ارجاع شوند.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌ها در خصوص اشتغال افراد حاضر در مرکز ماده 16 و معیشت خانواده این افراد، بیان کرد: با توجه به اینکه این افراد باید 6 ماه در مرکز نگهداری شوند، می‌توان کارگاهی‌ جهت کار افراد و معیشت خانواده‌ها ایجاد کرد که این امر مرکز را از نظر اقتصادی منتفع می‌کند.

خیرمندی افزود: متاسفانه ظرفیت پذیرش مراکز ترک اعتیاد استان کم است. در حال حاضر ظرفیت مراکز تبصره 2 و مراکز شکایت خانواده تقریبا تکمیل است و باید ظرفیت این مراکز افزایش یابد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.