به گزارش ایرنا،‌ این اقدام شورای اسلامی و شهرداری ساوه اگرچه با استقبال شهروندان و هجوم آنها به مراکز نام نویسی همراه بود اما نقد و موضع گیری هایی از قبیل اینکه شهرداری متولی ساخت مسکن نیست و این رسالت را باید راه و شهرسازی انجام دهد،‌ به همراه داشت.

در پی این واکنش ها،‌ شهردار ساوه برای روشنگری و شفاف سازی در خصوص اهداف اجرای این طرح با خبرنگاران نشستی برگزار کرد و جزئیات آن را تشریح کرد.

«سید مهدی حسینی» برخی شاخص های شهر ساوه از قبیل الحاق ۲۸ محله حاشیه نشین در سال های گذشته،‌ فروش ۴۸۰ هزار متر مربع تراکم در سال گذشته که به گفته او تاثیری در روند خانه دار شدن مردم و کاهش قیمت ها نداشت،‌ وجود صدها واحد ساخته شده اما خالی،‌مدیریت نشدن نیازهای ساکنان با توجه به ماهیت مهاجرپذیری شهر و رشد فزاینده جمعیت در حوزه مسکن طی سال های گذشته  را از جمله عواملی برشمرد که شورا و شهرداری را به اجرای طرح ساخت خانه برای اقشار کم درآمد و بدون سرپناه وا داشته است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت تامین مسکن شهروندان و خروج از بلاتکلیفی کنونی،‌ اظهار داشت: مردم به ما اعتماد کرده اند و ما باید چالش های حوزه مسکن را رصد کنیم و طرح کنونی نیز فعلا در مرحله اولیه و جمع آوری اطلاعاتی که برای سایر ارگان ها و مدیریت ها کارآمدی خواهد داشت،‌ قرار دارد و اینگونه نیست که شهرداری به صورت خودسرانه در این زمینه اقدام کند زیرا در این فرایند هم نظر کمیته انطابق مصوبات شورا در فرمانداری،‌ راه و شهرسازی و سایر ارگان ها به صورت کارشناسی اعمال خواهد شد و استاندار مرکزی نیز در این زمینه نظر مساعدی دارد.
حسینی ادامه داد:‌ با اینکه نرخ رشد جمعیت در بسیاری از شهرهای استان مرکزی مطابق نتایج سرشماری سال ۹۵ منفی یا راکد بوده اما شهر ساوه با افزایش شمار ساکنانی که اغلب آنها را مهاجرانی از سایر مناطق کشور تسکیل می دهند مواجه بوده و نتایج هر دوره از سرشماری های نفوس و مسکن نشان می دهد که ساوه به طور متوسط ۵۰ هزار افزایش جمعیت داشته است.
شهردار ساوه افزود:‌ بیشتر جمعیت ساکن ساوه را کارگران و اقشار نیازمند تشکیل می دهند و از طرفی اکنون با تشکیل ۲۸ محله حاشیه ای مواجه هستیم که وضعیت موجود نشان می دهد باید به صورت جدی به حوزه مسکن ساوه ورود کرد.
وی افزود: در این طرح با استفاده از تسهیلات مناسبی که ستاد بازآفرینی شهری مقرر کرده و همچنین بهره گیری از توان انبوه سازان نسبت به ساخت واحدهای مسکونی در اراضی متصرفی شهرداری اقدام می شود.

به گفته این مسئول،‌ بخش اعظم خواسته های مردم ساوه در مراجعاتی که به این نهاد دارند و یا در ملاقات های مردمی با موضوع مسکن است و افراد زیادی وجود دارند که همه توان مالی خود را صرف خرید قطعه زمینی کرده اند اما در سد کاربری ها معطل مانده اند و قادر به ساخت و ساز نیستند به همین دلیل وقت آن رسیده که نگاهی جدی و راهبردی به حوزه تامین مسکن شهر ساوه اعمال شود.
حسینی اظهار داشت: طرح جامع شهر ساوه مصوب سال ۸۹ در حال بازنگری است و  مقرر شده در طرح جدیدی پیش بینی نیازهای عمومی شهر مانند زیرساخت های رفاهی،‌فضای سبز، مسکن اعمال شود تا با کمک دولت که اعتبارات مناسبی را از طریق صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن و نوسازی بافت های فرسوده تخصیص داده،‌ شهروندان نیازمند و بدون مسکن از این موهبت بهره مند شوند.

وی گفت: باید با همت دولت و شهرداری ها چرخه تولید مسکن به نفع شهروندان باشد و دست سودجویان و واسطه ها را قطع کرد  زیرا اکنون در شهر ساوه با وجود فروش ۴۸۰ هزار متر مربع تراکم در سال گذشته،‌ معلوم نیست خانه های ساخته شده به چه کسانی تعلق دارد و افزون بر ۶۰۰ واحد خالی از سکنه نیز مزید بر این علت شده است.
شهردار ساوه گفت: باید از ایجاد و توسعه محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی جلوگیری کرد زیرا در صورت تداوم حاشیه های شهر،‌ روز به روز از پهنه اصیل و تاریخی ساوه کاسته می شود و هویت شهر نیز به خطر می افتد.

وی ادامه داد: طرح مسکن شورای شهر و شهرداری ساوه اکنون در مرحله مقدماتی است و تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد اما در صورتی که فعالیت ها به خوبی پیش برود،‌ تلاش می کنیم با همفکری سایر مراجع  اخد مصوبه های لازم،‌ به عنوان متولیان امور شهر،‌ برای اقشار مستحق خانه سازی کنیم.

حسینی گفت: قصد داریم ابتدا نیازهای واقعی و شمار خانواده های بدون مسکن در ساوه را سنجش کنیم و در مراحل بعد هم کمیته انطباق مصوبات فرمانداری و راه و شهر سازی هم ورود می کنند.

وی تاکید کرد: هرگز قصد انجام و اجرای این طرح بدون هماهنگی با سایر مراجع مدیریتی و کارشناسی دقیق را نداریم و بعد از اینکه نیازسنجی واقعی انجام شد،‌ در مرحله بعد با ارایه تحلیل، راهکار و همفکری نسبت به اجرایی کردن آن تصمیم گیری می شود.

وی گفت: در ۱۰ سال اخیر ۷۰۰ هکتار به مساحت شهر ساوه افزوده شد که تنها ۲۰۰ هکتار از این سطوح مسکونی هستند و مابقی در زمره زمین های ملی محسوب می شوند که لازم است برای رفع نیاز مسکن مردم ساوه به چرخه ساخت و ساز وارد شود.
شهردار ساوه گفت: این طرح در راستای سیاست های دولت قرار دارد و در آینده نیز از ظرفیت کارشناسی سایر ارگان ها بهره برداری می شود و تا همین حالا هم روند نام نویسی ها سبب شده بارقه های امید در دل مردم نیازمند و بدون مسکن ایجاد شود.

شهر ساوه به عنوان دومین مرکز جمعیتی استان مرکزی پس از اراک دارای افزون بر ۲۲۰ هزار نفر جمعیت است که در این راستا ۲ منطقه شهرداری ارائه خدمات می کنند.

 ۶۵۳۹/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.