«فرزاد نوابخش» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ضعف در نظارت و کنترل بازار به اقشاری که حقوق ثابت دریافت می کنند، فشار مضاعفی وارد می کند و نگرانی از کمبود مایحتاج و شوک افزایش بهای تهیه کالاهای اساسی، از منظر روانشناختی تحریکی برای خریدهای غیر ضروری است.
این جامعه شناس اظهار داشت: ضروری است دستگاه حاکمیتی جامعه برای پیگشیری از افزایش ناگهانی قیمت کالا ها به ویژه اقلام اساسی تدبیر ویژه اتخاذ و دست واسطه ها را از بازار مصرف کوتاه کنند و تا زمانی که این مهم عملیاتی نشود، صفوف طویل مردم برای خرید برخی کالاها و هجوم هیجانی به فروشگاه ها وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: مردم در این شرایط اقتصادی مقصر نیستند و نبود تعادل بین عرضه و تقاضا و سودجویی منفعت طلبان از بازار و ترس کوچک شدن سبد خانوار، عاملی در خریدهای هیجانی است.
نوابخش افزود: توزیع کارت الکترونیکی و یا کوپن می تواند به وضعیت نابسامان توزیع کالا جهت دهد و منجر به توزیع عادلانه کالا و ثبات اقتصادی شود.
وی اظهار داشت: عرضه کالاهای اساسی در کشور مشکلی ندارد و نباید با جوسازی، مردم را به خرید بیش از نیاز کالاها تشویق کرد و نباید تمرکز بازار روی یک کالا مثل مرغ، ماکارانی و یا حتی پوشک که بیشتر جنبه روانی دارد، عامل ایجاد وحشت از کمبود کالا باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: در ماه­‌های اخیر کاهش عرضه برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرد و برخی مصرف کنندگان برای خرید بیش از نیاز خود به فروشگاه ها روی آورند و بر التهاب بازار افزودند.
نوابخش افزود: اجتناب مردم از خرید هیجانی می تواند راهکاری برای عبور از شرایط کنونی و آرام شدن جو بازار باشد و بنا به گفته مسئولان اقتصادی انبار و ذخایر کالایی کشور پر است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: هیجان کاذب برای خرید همه اقلام کالایی، در بین مردم شرایطی به وجود می آورد که خود باعث دامن زدن به این موضوع می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با یادآوری به اجتناب مردم از خرید هیجانی گفت: افرادی که اقدام به فروش قیمتی بالاتر از قیمت مصرف‌کننده مندرج بر روی محصولات می‌کنند مرتکب تخلف گرانفروشی شده اند و باید دستگاه های ناظر با متخلفان برخورد کند.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.