«سید جلال شاهرخ» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: با توجه به اینکه امسال در صورت سرریز سد، حجم ذخایر آب به ظرفیت کامل 277 میلیون متر مکعب خواهد رسید،‌ امسال برخلاف سال های گذشته می توان در کنار سیراب کردن بخش کشاورزی، آب مورد نیاز کشت پاییزه را نیز تامین کرد.
وی اظهار داشت: در پی بارش های اخیر، تاکنون ۲۱۶ میلیون مترمکعب آب با دبی ورودی ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه در دریاچه سد الغدیر ذخیره شده است و روزانه حدود 12 میلیون متر مکعب آب نیز در دریاچه ذخیره می شود.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته، آورد سد الغدیر تنها 20 درصد از ظرفیت واقعی آن را پر می کرد اما از ابتدای امسال آب سد به نقطه سرریز رسیده و ممکن است این اتفاق تا کمتر از یک هفته آینده رخ دهد.
وی افزود: تمهیدات لازم برای مدیریت مخزن در نظر گرفته شده که تا حد امکان از سرریز آب سد جلوگیری شود.
شاهرخ ادامه داد: به هنگام سرریز سد، قدرت مانور دریاچه به حداقل می رسد؛ از این رو قبل از این اتفاق آب دریچه های تحتانی سد با دبی کنترل شده باز شده تا عملیات تخلیه آب صورت گیرد و به تاسیسات پایین دست نیز زیانی وارد نشود.
در بازدید چند روز پیش استاندار مرکزی،‌ فرماندار ساوه و جمعی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان مرکزی اعلام شد که با افزایش ذخایر آب سد الغدیر، امکان تولید 10 مگاوات برق نیز در دست بررسی است.
آب مورد نیاز شهر 220 هزار نفری ساوه از طریق سد الغدیر و 29 حلقه چاه تامین می شود.
9921/6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.