به گزارش ایرنا، سید«علی آقازاده» روز شنبه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: 20 سال از تصویب طرح 58 متری به عنوان یکی از برنامه های مهم عمران شهری اراک می گذرد اما هنوز اقدام موثری در این راستا صورت نگرفته و نیاز است بعد از این مدت طولانی تکلیف مردم مشخص شود.
وی ادامه داد: اگرچه طرح 58 متری از موارد اصلی طرح جامع کلانشهر اراک است اما باید نظر تمامی دستگاه ها در خصوص ظرفیت اجرا یا لغو آن ارایه شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: طرح 58 متری جنبه سیاسی به خود گرفته و در صورتی که مدیریت شهری اراک ظرفیت اجرای این طرح را نداشته باشد باید تصمیم دیگری اتخاذ شود.
آقازاده اظهار کرد: مدیریت شهری اراک در اجرای طرح 58 متری بعد از گذشت حدود 20 سال هیچ توفیقی نداشته و اگر اکنون این طرح دوباره به تصویب شورای برنامه ریزی برسد و مدیریت شهری توانایی اجرا نداشته باشد مشکلات به مراتب افزایش می یابد.
وی بیان کرد: اجرا یا لغو طرح 58 متری باید به صورت کارشناسی و با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود در استان مورد بررسی قرار گیرد.
استاندار مرکزی اظهار داشت: اگر قرار است که طرح 58 متری مصوب شود باید ساز و کار اجرا در مدیریت شهری وجود داشته باشد.
آقازاده ادامه داد: مدیریت ارشد استان مرکزی اسفندماه سال گذشته به مالکان 58 متری قول داد حداکثر در مدت چهار ماه (تا خردادماه) وضعیت آن را تعیین تکلیف کند اما شرایط به گونه ای پیش رفته که هنوز این مهم محقق نشده است.
وی ادامه داد: نیاز است که کمیته تخصصی به سرپرستی معاونت هماهنگی امور عمرانی و عضویت مدیرکل راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، شهرداری، شورای شهر، دفتر فنی استانداری تشکیل و تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 27 اسفندماه جاری نظر قطعی خود را ارایه کند.
استاندار مرکزی افزود: افزایش فضای سبز اراک از موضوعات ضروری این کلانشهر است که باید در طرح جامع پررنگ دیده شود.
آقازاده ادامه داد: باغات سنجان به عنوان ریه های تنفسی شهری در دست تخریب است و دستگاه های ذیربط باید نسبت ساماندهی این سرمایه های زیستی برنامه ریزی کنند.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده، سال آینده 80 هزار میلیارد ریال اوراق به استان تخصیص داده می شود که بیش از چهار هزار میلیارد ریال سهم شهرداری خواهد بود و در صورت جذب بخش عمده ای از مشکلات این دستگاه خدماتی رفع می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: سال 1391 قرارداد مطالعه این طرح با مشاور منعقد شده و در مدت 6 سال گذشته هر یک از مسئولان نظرهای مختلفی ارایه کرده اند.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: مشاور طرح مجموعه ای از نظرات اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه، کارگروه زیربنایی و شورای اسلامی شهر را در اجرای طرح در نظر می گیرد اما یک شخص واحد حتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نمی تواند در خصوص اجرا یا لغو طرح نظر قطعی دهد.
وی ادامه داد: از زمان انعقاد قرارداد اجرای طرح با مشاور تاکنون پنج نشست کارگروه زیربنایی و شهرسازی ویژه این طرح برگزار شده و تمام بخش های این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: 58 متری استخوان بندی طرح جامعه کلانشهر اراک است و برای اجرای این طرح می طلبد که تصمیم مطلوبی برای 58 متری در اسرع وقت اخذ شود.
زندیه وکیلی اظهار داشت: در صورت لغو طرح 58 متری باید طرح جایگزین از سوی مشاور ارایه شود و در شورای توسعه و برنامه ریزی استان تصویب و به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پس از کارشناسی مجوز اجرا بگیرد.
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز گفت: در مجموع 64 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی مصوب استان از ابتدا تا کنون در دولت های یازدهم و دوازدهم به ویژه در نیمه دوم سال 96 رقم خورده است.
«حسن‌میرزاخانی» افزود: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در شرایط تحریمی سخت فعالیت خود را ادامه داد و این مرکز برای ارایه بازدهی مناسب به یک بازه زمانی پنج ساله نیاز دارد.
وی اظهار داشت: در سبد سرمایه گذاری خارجی استان 25 طرح از کشورهای آسیایی،22 طرح از کشورهای اروپایی و سه طرح از ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد که در این خصوص در مجموع 50 طرح سرمایه گذاری در خارج از کشور به ارزش یک میلیارد و 621 میلیون دلار را شامل می شود.
مدیرکل اقتصاد دارایی استان مرکزی تصریح کرد: در مجموع 64 درصد از سرمایه گذاری خارجی مصوب استان از ابتدا تا کنون در دولت های یازدهم و دوازدهم به ویژه در نیمه دوم سال 96 رقم خورده است.
میرزاخانی گفت: 20 طرح به ارزش یک میلیارد و 30 میلیون دلار در دولت یازدهم و دوازدهم جلب و جذب و سرمایه گذاری 21 میلیون دلاری نیز در سال 97 انجام شده است.
وی در خصوص آخرین دستاوردهای سرمایه گذاری خارجی استان در سال 96، گفت: با توجه به اهمیت موضوع سرمایه گذاری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با مشارکت دستگاه های اجرایی ذیربط در سال 96 اقدام به شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری استان در قالب کتاب 'نگاهی به فرصت های سرمایه گذاری در استان' مشتمل بر 30 عنوان فرصت به روز شده است.
وی ادامه داد: در این کتاب حجم سرمایه گذاری مورد نیاز به میزان 58 میلیارد و 951 میلیون ریال در بخش های آب و فاضلاب، صنعت و معدن و کشاورزی و صنایع وابسته،خدمات گردشگری،عمران و شهری و راه و شهرسازی عنوان شده که این فرصت‌ها به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به منظور بازاریابی بین المللی پذیرفته و ارایه شده‌اند.
میرزاخانی با اشاره به اینکه سال 96 به ویژه نیمه دوم سال در تقویم سرمایه گذاری خارجی استان سال بی نظیری است، ادامه داد: در سال96 در مجموع سرمایه گذاری جلب و جذب شده در استان معادل 677 میلیون دلار توسط 12 شرکت دارای سرمایه گذاری خارجی است که به ارزش 658 میلیون دلار سرمایه مصوب و با حجم 19 میلیون دلار سرمایه وارده اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان کرده‌اند.
وی بیان کرد: در سال 96 در خصوص ضرورت نظارت و راهبری طرح سرمایه گذاری خارجی فعال در سطح استان این مرکز با اعزام تیم کارشناسی خود از تعداد 22 طرح سرمایه گذاری خارجی استان بازدید به عمل آورد و روند اجرا و وضعیت فعال آن طرح ها را پایش و به موانع و مشکلات آنان رسیدگی کرد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
6991/3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.